REKLAMA

 

REKLAMA

 

 

 

Oddelená strava

Oddelená strava

Chcete schudnúť? S oddelenou stravou to bude celkom ľahké. Oddelenú stravu pozná každý – ale čo vlastne treba oddeliť? Nová praktická „skladacia“ kniha Oddelená strava vás naučí, ako si hravo poradiť so zásadami oddelenej stravy.

Je to jednoduché. S jedným jedlom zo skupiny bielkovín či zo skupiny sacharidov a jedným šalátom alebo zeleninou si môžete skombinovať všetky recepty podľa toho, na čo máte práve chuť. A viete, koľko receptov môžete mať? Neuveriteľných 2 500!  Vďaka nim nielenže schudnete, ale jedlo vám bude aj chutiť.

Autorka knihy Ursula Summová je dlhoročná odborníčka na oddelenú stravu. Už ako mladá žena mala problémy s váhou a zdravím. V roku 1978 sa dostala k oddelenej strave podľa Dr. Haya. Začala rozvíjať tento druh stravovania a o svoje bohaté skúsenosti a nové poznatky sa chce podeliť s ďalšími ľuďmi. Je autorkou mnohých kníh o oddelenej strave a už niekoľko rokov sa stará o skupiny ľudí s nadváhou. Vďaka skúsenostiam v tejto oblasti vytvorila vlastný jednoduchý program chudnutia. Na základe oddelenej stravy vysvetľuje, že kľúčom na zníženie hmotnosti nie je odriekať si jedlo, ale správne kombinovať hlavné jedlo a prílohy.

Iba na Zzz.sk si môžete prečítať úryvok z knihy Oddelená strava

Či už si zvolíte mäso, ryby alebo vajcia, zemiaky, ryžu alebo cestoviny, vždy nájdete k  nim vhodnú prílohu – zeleninu alebo šalát. Tento spôsob vám ponúka obrovský výber a súčasne dokazuje, ako bez veľkej námahy zostavíte chutné jedlá podľa zásad oddelenej stravy. Na svoje si príde vegetarián i ten, kto má rád mäso alebo ryby. Každý si vyberá podľa toho, čo potrebuje, nejestvuje nijaký pevný stravovací plán, podľa ktorého by sa predpisovali jedlá na každý deň. Každý je iba to, čo mu chutí. Dôležitá je kombinácia jednotlivých jedál a, samozrejme, podiel zeleniny, šalátov a ovocia. Lebo v nich sa skrývajú malé „zoštíhľovače“, ktoré rozbiehajú látkovú premenu, povzbudzujú obličky a pomaly, ale isto likvidujú tukové rezervy. Súčasne nastáva postupná detoxikácia a odkysličenie buniek a tkaniva.

Aj deti majú rady oddelenú stravu. Keď im to umožníme, už od prírody jedia podľa jej zásad. V detskom veku funguje totiž prirodzené riadenie chuti do jedla, žiaľ, s pribúdajúcim vekom sa stráca.

Prečo je oddelená strava zdravá? 

Dr. Hay roztriedil potraviny do troch skupín a určil, že počas jedného jedla sa potraviny z prevažne bielkovinovej skupiny nesmú konzumovať s potravinami z prevažne sacharidovej skupiny. Tretiu, neutrálnu skupinu potravín, možno ľubovoľne kombinovať.

Ľudia, ktorí sa stravujú podľa týchto zásad, oveľa zriedkavejšie trpia pálením záhy, poruchami trávenia alebo látkovej premeny. Diabetikom sa zlepší ochorenie, osoby s nadmernou telesnou hmotnosťou schudnú. Od čias Dr. Haya veľa ľudí skúsilo, že keď sa stravujú podľa zásad oddelenej stravy sú zdravší ako keď jedia zmiešanú stravu.

Prečo je to tak, dokázali medzičasom rôzne vedecké výskumy. Po prvé, oddelením sa jedlá jednoduchšie strávia. Ešte dôležitejšie sú však ďalšie dva aspekty: oddelením sacharidov a bielkovín sa dosiahne nižšia hladina inzulínu, okrem toho oddelená strava je zásaditá (bázická), a teda zabráni prekysleniu organizmu. Produkcia inzulínu, ako aj acidobázická rovnováha v tele sú mimoriadne dôležité pre zdravie a pocit pohody.

Vedecké dôkazy

Výskumníčky zistili, že na rôzne zmiešané jedlá podžalúdková žľaza odpovedá  stúpajúcou inzulínovou krivkou – ešte vyššou, ako keď jeme iba biely chlieb. Tento výsledok vysvetlil, prečo ľudia, ktorí sa pri stravovaní riadia zníženým podielom tukov, uprednostňujú sacharidy a jedlá obohatené o bielkoviny, často neschudnú,  dokonca práve naopak – priberú.

Vedeckí pracovníci Harvardovej univerzity v Bostone prišli na niečo podobné:  nepriateľmi obéznych ľudí nie sú tuk a kalórie (jouly), ale nadmerná tvorba inzulínu, ktorú si často spôsobujú sami. Problém ľudí s nadmernou hmotnosťou je teda v tom, že pri nesprávnej výžive podžalúdková žľaza produkuje priveľa inzulínu.

Inzulín spôsobuje rýchle zníženie hladiny krvného cukru. Jednoduchšie povedané, odoberá z krvi cukry, vytvorí z nich mastné kyseliny, a tie potom uloží v tukových bunkách. O čo väčšia je tvorba inzulínu, o to rýchlejšie sa „spracuje“ krvný cukor, a hladina cukru v krvi rapídne klesá. Krv, nervy a mozog sú potom nedostatočne zásobené glukózou a vysielajú signál „hlad“ – objaví sa najmä chuť na sladké, aby sa znova zvýšila hladina cukru. A to je začarovaný kruh.

Zdravé a vhodné na každý deň

Oddelená strava pôsobí teda pozitívne na zdravie. Z dlhodobého hľadiska okrem toho zoštíhľuje, pretože bráni chorobnému hladu a podporuje metabolizmus (spaľovanie tukov). Oddelená strava je okrem toho spôsob výživy, ktorý možno bez problémov aplikovať. Nemusíme sa prehrabávať v tabuľkách, viesť si záznamy o tom, čo sme jedli, a najmä môžeme jesť všetko, čo chceme. Iba v správnej kombinácii. Výrobky z bielej múky a potraviny obsahujúce veľa cukru a tuku alebo sú kyselinotvorné, by sme mali konzumovať v menších množstvách. Nebojte sa, nebude to ťažké, pretože výživou podľa zásad oddelenej stravy si vyvinieme časom zdravý telesný pocit. Na strane 13 je zoznam týchto potravín.

Netreba variť dvojmo

Ďalším kladným bodom oddelenej stravy je jej variabilnosť v rodinnej kuchyni. Pre rodinných príslušníkov, ktorí sa nechcú stravovať podľa zásad oddelenej stravy, nemusíme variť osobitne. Jednoducho doplníme jedlo zo skupiny bielkovín zemiakmi, ryžou, cestovinami alebo chlebom a zo skupiny sacharidov mäsom, rybou alebo vajcami. A všetci budú spokojní – aj sýti. Možno niekto len tak mimochodom dostane chuť vyskúšať si oddelenú stravu a zaje si podľa jej zásad. A napokon pri nej možno aj zostane.

A pridávame ešte jeden recept z tejto knihy. Celkovo ich tam nájdete neuveriteľných 2500:

Zapekaný morčací rezeň
skupina bielkovín
Taliansky šalát
neutrálna skupina 

Čas prípravy: 25 minút

  1. Rajčiak krížom narežeme, obaríme vriacou vodou a ošúpeme. Vyrežeme  stopkové lôžko, dužinu pokrájame na väčšie kocky.
  2. Mäso umyjeme, osušíme papierovou utierkou, rezne mierne naklepeme.  Osolíme, okoreníme, posypeme oreganom.
  3. Olej nalejeme na panvicu a zohrejeme. Mäso v ňom z každej strany opekáme 2  minúty. Potom ho dáme do nákypovej formy a rovnomerne naň naukladáme kúsky  rajčiakov.
  4. Syr nakrájame na plátky a položíme na rajčiaky. Zapekáme v rúre pri 200 °C asi 5  minút. Rezne vyberieme, ozdobíme bazalkovými lístkami a podávame.

Prísady: 1 mäsitý rajčiak, 2 morčacie rezne, po 180 g mleté čierne korenie, morská soľ, 1 ČL oregana, 1 PL olivového oleja, 125 g mozzarelly, zopár bazalkových lístkov.

Viac o knihe Oddelená strava.

Autor článku: Vydavateľstvo Ikar
Dátum vydania: 18.02.2011

Vytlačiť (zobrazí verziu optimalizovanú pre tlač) Vytlačiť článokdiskusia (0)

Najnovšie články

DISKUSIA 

Na tento článok ešte nebola napísaná reakcia.

Reagovať na článok
 
Meno *
E-mail

Kliknutím na tlačidlo "Odloslať" súhlasím s pravidlami prispievania.