Umelé prerušenie tehotenstva - interrupcia - čo hovorí zákon?

Umelé prerušenie tehotenstva (ďalej ako „ interrupcia“) je pojmom, ktorý nie je definovaný žiadnym zákonom alebo iným všeobecne záväzným predpisom. Zjednodušene by sme mohli povedať, že za interrupciu možno považovať prerušenie tehotenstva (ťarchavosti) chirurgickým zákrokom alebo chemickou látkou podanou tehotnej žene.

Aby bolo možné vôbec uvažovať o legálnosti takéhoto konania, bolo nevyhnutné prijať zákon, ktorý by upravoval proces interrupcií ako i všetky náležitosti a podmienky, ktoré musia byť splnené, aby mohla byť interrupcia vykonaná. Takýmto zákonom je v súčasnosti zákon č. 73/1986 Zb. o umelom prerušení tehotenstva v platnom znení. Právnou normou menšej právnej sily, ktorá bližšie upravuje spomenutý zákon je Vyhláška Ministerstva zdravotníctva SSR č. 74/1986 Zb., ktorou sa vykonáva zákon Slovenskej národnej rady č. 73/1986 Zb. o umelom prerušení tehotenstva v platnom znení. Práve táto vyhláška sa stala kameňom úrazu a Nálezom Ústavného súdu bolo potvrdené, že ide nad rámec samotného zákona a je teda v jeho rozpore. Zverejnením tohto Nálezu stratí vyhláška svoju platnosť a účinnosť, avšak ku dňu písania tohto článku je vyhláška stále platná a účinná a tak sa budem zaoberať aktuálnym platným právnym stavom.

Čo sa týka samotnej interrupcie, zákon ustanovuje, že žene možno umelo prerušiť tehotenstvo s jej súhlasom alebo na jej podnet, ak:

  1. je ohrozený jej život ( napríklad: mimomaternicové tehotenstvo )
  2. je ohrozené zdravie alebo zdravý vývoj plodu
    V oboch týchto prípadoch je možné vykonať interrupciu bez ohľadu na trvanie tehotenstva.
  3. ide o genetický chybný vývoj plodu ( napríklad: Downov syndróm )
    Podľa Vyhlášky je možné v tomto prípade vykonať interrupciu do 24 týždňov trvania tehotenstva. Práve toto ustanovenie určil Ústavný súd za rozporné so zákonom, nakoľko prekračuje hranicu 12 týždňov určenú zákonom.
  4. Bez zdravotných dôvodov možno prerušiť tehotenstvo, ak tehotenstvo nepresahuje 12 týždňov a ak tomu nebránia ženine zdravotné dôvody.
  5. Zo zdravotných dôvodov ženy- interrupciu je možné vykonať v tomto prípade do 12 týždňov trvania tehotenstva.
    Z uvedeného teda vyplýva, že v žiadnom prípade nemožno vykonať interrupciu bez súhlasu ženy. Zároveň nie je možné rozšíriť okruh prípadov, pre ktoré je možné interrupciu vykonať. Teda interrupciu je možné vykonať iba v piatich horeuvedených prípadoch.

Zdravotnou prekážkou (kontraindikáciou), pre ktorú na žiadosť ženy nemožno prerušiť tehotenstvo je:

a) zdravotný stav ženy, ktorý podstatne zvyšuje zdravotné riziko spojené s umelým prerušením tehotenstva
( interrupcia teda nie je možná v prípade, ak by žena po tomto zákroku trpela vážnejšími zdravotnými následkami, alebo by vzniklo riziko ich vzniku )
 
b) umelé prerušenie tehotenstva, od ktorého neuplynulo šesť mesiacov
( Ak by napríklad žena absolvovala interrupciu v januári a následne by žiadala o interrupciu v apríli, nie je možné túto druhú interrupciu vykonať ). Toto neplatí ak:

a) žena už dvakrát rodila,
b) dovŕšila 35 rokov veku,
c) je dôvodné podozrenie, že žena otehotnela v dôsledku trestného činu, ktorý bol na nej spáchaný.
( t.j. obete znásilnenia )

Ak o interrupciu požiada žena, ktorá ešte nedovŕšila 16 rokov života, na jej vykonanie je nevyhnutný súhlas zákonného zástupcu, prípadne osoby, ktorej bola zverená do výchovy.

Príklad: 15 ročná žena zistila, že čaká dieťa a rozhodne sa k interrupcii. Aby mohol lekár interrupciu vykonať, musí s tým súhlasiť jej rodič. V opačnom prípade, aj keby boli splnené všetky ostatné náležitosti, išlo by o nezákonnú interrupciu a táto 15 ročná žena a lekár by boli trestne zodpovední.

Ak pôjde o ženu, ktorá je vo veku od 16 do 18 rokov života, na rozdiel od predchádzajúceho prípadu sa súhlas rodiča nevyžaduje. V tomto prípade zdravotnícke zariadenie iba vyrozumie o interrupcii zákonného zástupcu.

Príklad: 17 ročná tehotná žena sa rozhodne pre interrupciu. Lekár k jej vykonaniu nepotrebuje súhlas rodiča a interrupciu môže vykonať bez trestnej zodpovednosti. O vykonaní interrupcie je však zdravotnícke zariadenie povinné vyrozumieť ( oznámiť ) rodiča tehotnej ženy.

Samotný postup pri realizácii interrupcie nie je náplňou tohto článku. Takisto sa nebudem venovať etickému rozmeru tejto citlivej témy, ku ktorej existuje veľmi veľa odlišných a protichodných názorov. Je veľmi ťažké posúdiť, aké právo má prednosť- či právo plodu na svoj život, alebo právo matky na zachovanie svojho života. Veľký vplyv na rozhodovanie ženy majú okrem zdravotných faktorov i faktory ekonomické, sociálne rodinné a iné. Zákon preto dáva možnosť každej žene rozhodnúť sa samostatne v zmysle zákona, ktorý Ústavný súd vyhlásil za súladný s Ústavou SR a právom každého na život.

Autor článku: Mgr. Lukáš Peško
Dátum vydania: 14.01.2008

Vytlačiť (zobrazí verziu optimalizovanú pre tlač) Vytlačiť článokdiskusia (25)

Najnovšie články

DISKUSIA 

Reagovať na článok

najnovšie dole najnovšie hore
Autor: Sebastian E-mail,
Dátum: 18.12.2014 - 17:35

Zdravym, chcem sa Spytat ci sa moze vykonat interupcia
Ak s tym ako otec nesuhlasym?

Autor: Lívia E-mail,
Dátum: 10.12.2014 - 14:26

Chcela by som sa opýtať či niekto neviete, aký je postup ak žena odmietne poučenie o možných rizikách interupcie. Môže jej ju lekár aj tak vykonať?

Autor: marina,
Dátum: 16.02.2010 - 13:01

som 3-nasobna matka,mam 35r.,som tehotna a chcem podstupit interupciu,som po dvoch sekciach,licim sa na vysoky tlak a bola som na RTG,to som este nevedele ze som tehotná.je toto dostatocny dovod na interupciu

Autor: Jana,
Dátum: 03.03.2010 - 13:20

Myslím si,že to nieje dostatočný dôvod. Mám známu,ktorá sa lieči na reumu,srdcovú chorobu...a mala ťažký úraz ,ked spadla so schodov tak si zlomila rebrá a bola dva krát na rtg a narodil sa jej zdravý chlapec. Tiež zvažovala. Ak by bolo dieťatko poškodené následkom RTG,ja si myslím,že by ste už potratili. Dajte mu šancu. Aj vám ju dali. Počkajte na dalšie vyšetrenia a uvidíte. Držím palce.

Autor: jana E-mail,
Dátum: 23.01.2010 - 07:18

Všetko čo som si tu prečítala mi nedáva veľa šancí ale aj tak sa skúsim spýtať. Prosím Vás keď mi niekto viete poradiť. Som asi v 14 týždni.Moja lekárka ale keď som bola na vyšetrení podľa jej výpočtov som mohla byť už v 2 týždni a neprišla na to že som tehotná a teraz zrazu taká vysoká gravidita ked už som to na sebe sama spoznávala. Užívala som veľmi veľa liekov na štítnu žľazu a iné s čím som spájala aj meškanie menštruácie. Prosím Vás je dáka šanca ešte niekde vykonať potrat alebo spôsob.

Autor: Simona Držíková E-mail,
Dátum: 21.07.2009 - 12:19

Chcem ísť na interupci, som objednaná u svojej lekárky na pondelok 27.7.09, kde jej to chcem oznámiť. V ten deň mi to bude meškať presne 10 dní, urobila som si test 2x a vyšiel pozitívny. Mám už 36 a 2 deti, ako rýchlo sa dá vybaviť zákrok. Ďakujem

Autor: Kekelakova Marcela,
Dátum: 24.07.2009 - 23:35

Mam 56 rokov,pochadzam z 10 deti.My s manzelom sme vychovali 5 deti a nikdy by som nesla na interupciu.Ved 2 deti to nie je nic hrozne.Uvidite aku Vam to dietatko bude robit radost.Budem sa za Vas modlit kazdy den, aby ste sa spravne rozhodla - pre zivot dietata.Ved ak si myslite, ze to nezvladnete, tak ho nechajte narodit a dajte k adopcii.Kolko manzelstiev tuzi po dietati.Pozdravujem vas a budem velmi na vas mysliet.

Autor: Lulu,
Dátum: 18.07.2009 - 13:19

Ahojte, viete mi niekto poradiť, kde by som mohla zistiť zoznam fakultných nemocníc, kde sa vykonávajú interrupcie? Alebo na koho by som sa v tejto veci mohla obrátiť? Ďakujem.

Autor: martina,
Dátum: 05.04.2009 - 18:47

Obávam sa neželaného tehotenstva, nakoľko som popri užívaní Gestodette - antikoncepcie užívala aj iné lieky, napríklad Ibalgin, veral, lexaurin a nie v malom množstve,a som tehotná. Bojím sa,že plod môže byť vážne poškodený, nakoľko moja kamarátka v takomto prípadne porodila postihnuté dieťa.Mám dve deti, uvažujem o prerušní.Lekár ma pri predpise lieku o ničom neinformoval,nemal na mňa čas,dokonca mi nebral ani krv. Som zúfalá a bojím sa.Budem si to hradiť sama?

Autor: Zuzana,
Dátum: 12.02.2009 - 02:22

Dovolim si reagovat na clanok. Nalez PL. ÚS 12/01 sice zrusil § 2 odsek 3 vyhlasky ale z ineho dovodu, ako ste uviedli. Zakon totiz nestanovuje 12 tyzdnovu lehotu v pripade geneticy chybneho vyvoja plodu ale povoluje interrupciu neobmedzene a preto vyhlaska nebola v sulade s cl. 123 Ustavy SR ked stanovila hranicu 24 tyzdnov. Cize teraz je zas mozne umele prerusit tehotenstvo (nasilne zabit plod) CASOVO NEOBMEDZENE.

Autor: matini E-mail,
Dátum: 10.02.2009 - 20:21

Ked mam 17 rokov musi ist somnou na interrupciu aj mama alebo nie?

Autor: Zuzana,
Dátum: 12.02.2009 - 02:13

Suhlas zakonneho zastupcu sa vyzaduje v pripade, ak zena nedovrsila 16 rokov. Avsak podľa § 6 odseku 2 zakona o umelom preruseni tehotenstva - ak je vykonana interrupcia zene od 16 do 18, vyrozumie sa o tom zdravotnicke zariadenie jej zakonneho zastupcu. Cize nepotrebujes jej suhlas, ak sa nato pytas. Zo zakrokom su vsak spojene rozne vazne rizika (napr. buduca neplodnost, silne krvacanie, infekcie, vacsie riziko spontanneho potratu v buducnosti kvoli roztiahnutiu krcka maternice a pod., vyskytli sa dokonca aj pripady umrtia zeny alebo vazneho poskodenia jej zdravia) ak uz neberieme do uvahy, ze umele prerusenie tehotenstva je nasilne zabitie plodu (od cca 20 dna jej/jemu bije srdce, cca od 40 dna zaznamenana mozgova aktivita a velmi skoro plod citi bolest a nebezpecenstvo - uz v prvom trimestri). Neviem aky mas vztah s mamou, ale skus zvazit vsetky moznosti. Linka pomoci: 0800/ 120 024, >link< Pamataj, ze rozhodujes o zivote alebo smrti tvojej dcery/ syna. Vela sily pri rozhodovani, drzim palce aby si sa spravne rozhodla.

Autor: Ela,
Dátum: 23.07.2009 - 14:05

Mama ti to musi podpisat,interupciu budu robit tebe nie mame.A.ni pri tom si mamau nepotrebovala a teraz ti staci jej podpis pred lekarom!!!

Autor: Ľubomír  E-mail,
Dátum: 09.09.2008 - 20:17

Ak má žena 2 pôrody cisárskym rezom a nemá urobenú sterilizáciu ani iný dôvod na zdravotné dôvody prerušenia tehotnosti, posudzuje sa nechcená tretia gravidita-jej prerušenie ako zdravotná indikácia-bezplatne, alebo si zákrok platí.Ďakujem za odpoveď.

Autor: Iveta,
Dátum: 10.09.2008 - 08:31

Aby to bolo indikované ako ohrozenie matky, musí vám to vystaviť váš gynekológ, teda gynekológ vašej ženy, určite táto indikácia tu je, vo vašom prípade, teda nech manželka ide za ním, možno by bolo dobré, ak by zo zdravotných dôvodov došlo aj k podviazaniu vaječníkov, a mali by ste pokoj, pri podviazaní nie sú kontraindikácie

Autor: morfame,
Dátum: 27.03.2008 - 09:40

"Je veľmi ťažké posúdiť, aké právo má prednosť- či právo plodu na svoj život, alebo právo matky na zachovanie svojho života." tu vyslovene zavadzas. väcsina vyskrabov sa robi z inych ako zdravotnych dovodov. je len logicke, ze prednost ma zivot matky pred zivotom plodu. tam niet pochyb. ak ty mas, tak si dostuduj bioetiku.

Autor: Zuzana E-mail,
Dátum: 02.02.2008 - 20:35

Dobrý deň.Chcem sa opýtať.Mám sklerozu multiplex a som pravdepodobne tehotná.Robila som si tehotenský test.Beriem interferón,je mi jasné,že musím ísť na interrupciu.Neviem,či to pôjde zo zdravotných dôvodov alebo budem musieť riadne za interrupciu zaplatiť.Ak áno,koľko to teraz stojí.Ešte sa chcem opýtať na antikoncepciu.Moja gynekologička mi neodporúča hormonálnu antikoncepciu.Ďakujem za odpoveď.

Autor: Jaroslav E-mail,
Dátum: 23.01.2008 - 08:59

Napriek tomu, že ústavný súd rozhodol, že zákon o UPT platí v rozsahu roku 1986,problémom je naďalej hra o svedomie lekára.Takže dodnes nie je jasné, ktoré nemocnice UPT oficiálne vykonávajú. A toto by malo byť jadrom problému. Tie nemocnice, ktoré ich vykonávajú by to mali mať jasne uvedené. Aj keď sa mi nepozdáva, že by nemocnice, ktoré tiadne fungujú s oddeleniami gynekológie a pôrodníctva ich nejakým záhadným spôsobom nevykonávajú. Prekážkou je práve prekážka vo svedomí. Za našich čias sme to vždy riešili tak, že tí ťo s tým mali problém dali kolektívu jasne najavo a primár ich poveril náhradnou prácou. Je včak nemysliteľné, aby jedinec presadil na oddelení, že sa UPT vykonávať nebudú.Aj toto je porušením zákona a ministerstvo by sa tým malo zapodievať!V prípade neriešenia týchto problémov Slovensku hrozia kriminálne potraty, v lepšom prípade potratová turistika a do ČR nie je ďaleko a je to tam dokonca lacnejšie!

Autor: Iveta,
Dátum: 10.09.2008 - 08:36

Súhlasím s vami, je to aj porušovanie práv občana, lebo ak žena je chorá a má právo pre záchranu svojho života a v nemocnici si niekto čo? v mene Boha nech umrie??? to je ale postavené na hlavu.

Autor: maria,
Dátum: 19.01.2008 - 13:22

Chcem ist na interrupciu a som v 10 tyzdni tehotenstva.Moja gynekologicka tvrdi ze uz to nieje mozne lebo dieta ma 4cm a urcite som uz v 12 tyzdni tehotenstva.
Co mam robit?Dieta si nechat nechcem

Autor: Mgr. Lukáš Peško,
Dátum: 21.01.2008 - 09:52

z Vášho príspevku nie je jasné, či ste požiadala o interrupciu "oficiálne", teda písomne, alebo išlo len o ústnu konverzáciu s lekárkou. Ak ste požiadala o interrupciu písomne a lekárka odmietla vo svojom závere súhlasiť s vykonaním interrupcie, do troch dní od tohto záveru máte právo obrátiť sa na riaditeľa tohto zdravotníckeho zariadenia (zasa písomnou formou), ktorý je povinný ju preskúmať do dvoch dní od jej doručenia. jeho rozhodnutie (ktoré skúma s lekármi) je konečné.
Vo všeobecnosti máte právo na vykonanie interrupcie do 12 týždňov tehotenstva, ak tomu nebránia Vaše zdravotné dôvody.

Autor: Ivka Edge E-mail,
Dátum: 15.01.2008 - 12:26

Mila Inge,
ak si najdete zsravotnicke zariadenia, v ktorych sa vykonavaju UPT nie je problem {viem, ze FNsP Kramare tento zakrok ziadatelkam umoznuju}. Lekar ma pravo odmietnut, pokial je to v suvislosti s vyhradou svedomia a pod.Je dobre sa informovat osobne prip. inou formou, ci zvolene zariadenie UPT vykonava.

Autor: Inga,
Dátum: 14.01.2008 - 20:27

Čo ak mi lekár povie, že ohrozenie zdravia nehrozí ale iný lekár má podozrenie? Kto má posledné slovo?

Autor: Anna,
Dátum: 16.01.2008 - 11:51

lekara som sa pytala ci je ohrozene moje dieta ked som bola pritomna pri rengene,mala som ochranu na bruchu ale aj tak neviem co robit.Povedal ze to nevadi a za mna sa vyjadril ze si to nehame,ako mam dalej postupovat.

Autor: Mgr. Lukáš Peško,
Dátum: 18.01.2008 - 11:08

Toto hovorí zákon:

Žena písomne požiada o umelé prerušenie tehotenstva ženského lekára zdravotníckeho zariadenia príslušného podľa miesta jej trvalého pobytu alebo miesta pracoviska alebo školy. Lekár je povinný poučiť ženu o možných zdravotných dôsledkoch umelého prerušenia tehotenstva aj o spôsoboch používania antikoncepčných metód a prostriedkov. Ak žena na umelom prerušení tehotenstva trvá a ak zistí lekár, že sú splnené podmienky pre jeho výkon, určí zdravotnícke zariadenie, kde sa výkon urobí.

Ak lekár nezistí podmienky pre umelé prerušenie tehotenstva , môže žena do troch dní písomne požiadať o preskúmanie jeho záveru riaditeľa zdravotníckeho zariadenia, ktorý túto žiadosť preskúma najneskoršie do dvoch dní od jej doručenia. Na preskúmanie žiadosti si riaditeľ zdravotníckeho zariadenia prizve dvoch ďalších lekárov z odboru gynekológie a pôrodníctva, prípadne aj lekára z iného odboru. Ak zistí, že podmienky pre umelé prerušenie tehotenstva sú splnené, oznámi žene, v ktorom zdravotníckom zariadení sa umelé prerušenie tehotenstva vykoná.

Ak riaditeľ zdravotníckeho zariadenia nezistil podmienky pre umelé prerušenie tehotenstva, oznámi žene písomne výsledok preskúmania, ktorý je konečný.


 
Meno *
E-mail

Kliknutím na tlačidlo "Odloslať" súhlasím s pravidlami prispievania.