Vápnik

Vápnik
Zdroj: bigstockphoto.com

Vápnik je jedným zo základných prvkov ľudského organizmu. Nachádza sa vo všetkých tkanivách, extracelulárnej tekutine a v krvnej plazme. Viac ako 99 percent vápnika je umiestneného v kostiach, a to z celkového obsahu nachádzajúceho sa v organizme. Celkový obsah vápnika je približne 1 250 g (31 mol) u jednotlivca s váhou 70 kg. Len 1 percento z celkového obsahu vápnika v organizme je umiestnené mimo kostry.

Význam vápnika pre organizmus

Vápnik je predovšetkým súčasťou kostí a zubov. V kosti je obsiahnutý vo forme hydroxyapatitu Ca10(PO4)6(OH)2, kde je v pomere vápnik – fosfor 2 : 1. Je dôležitý pre nervosvalovú dráždivosť, pre správnu funkciu prevodového systému myokardu, pre zrážanlivosť krvi, pre hormonálnu sekréciu, pre vedenie nervových vzruchov, má vplyv na permeabilnosť bunkových membrán. Rovnováha vápnika v organizme je regulovaná viacerými mechanizmami, napr. gastrointestinálnym vstrebávaním, renálnym vylučovaním, vstrebávaním do kostného tkaniva a systémom vitamín – D parathyreoidného hormónu.

Vápnik sa vylučuje predovšetkým stolicou (80 percent, t. j. 400 – 800 mg) a zvyšok sa vylúči v moči (20 percent, t. j. 100 – 150 mg – závisí to od hladiny vápnika v krvi). Množstvo vylúčeného vápnika závisí od celkového príjmu v strave, schopnosti absorpcie a od saturácie vápnika v organizme.

Nedostatok vápnika

Prejavuje sa ako „karenčná“ osteoporóza s bolesťami reumatoidného charakteru. Pri akútnom nedostatku vápnika (pod 8 mg/100 g) dochádza k zvýšenej neuromuskulárnej dráždivosti.

Zdroje vápnika

Jeden pohár mlieka poskytne približne 275 – 300 mg vápnika; z hľadiska odporúčania pre dospievajúcich platí vypiť štyri poháre mlieka denne, ktorými sa zabezpečí príjem 1 200 mg/deň. Pre dospelých je postačujúca polovica odporúčaného príjmu. Vo všeobecnosti je využiteľnosť vápnika z mlieka a mliečnych výrobkov vysoká. Mlieko neobsahuje látky, ktoré viažu vápnik do nevstrebateľnej formy, a tým znemožňujú jeho využitie, obsahuje laktózu a niektoré aminokyseliny, ktoré využiteľnosť vápnika zvyšujú.

Odporúčania pre optimálny príjem vápnika

  • odporučenú dennú dávku vápnika  vo forme potraviny bohatej na vápnik alebo výživového doplnku rozdeliť do viacerých menších dávok (najmenej trikrát denne)
  • neužívať vápnik ako potravinu bohatú na vápnik alebo výživový doplnok po jedlách, ktoré obsahujú veľa tukov
  • obmedziť príjem kuchynskej soli v strave (napr. pri príjme vápnika minerálnymi vodami nie sú vhodné minerálne vody, ktoré súčasne obsahujú vysoké množstvo sodíka).

Odporúčaná denná dávka vápnika je od 800 do 1 200 mg.

Odporúčané denné množstvá vápnika v mg podľa Odporúčaných výživových dávok pre vybrané skupiny obyvateľov SR

Deti

 0 – 6 mesiacov

 400

 6 mesiacov – 1 rok

 600

 1 – 5 rokov

 800

 6 – 10 rokov

 800 – 1 200

 Dospievajúci

 11 – 24 rokov

 1 200 – 1 500

 Muži

 25 – 65 rokov

 1 000

 nad 65 rokov

 1 500

 Ženy

 tehotné a dojčiace

 1 200 – 1 500

 od 25 rokov až menopauza

 1000

 v menopauze

 1 200 – 1 500

 

Autor článku: MUDr. Iveta Trusková, časopis Bedeker zdravia

Dátum zverejnenia: