Za 20 rokov nalietali vrtuľníky a lietadlá ATE približne 45.000 hodín

Spoločnosť Air-Transport Europe (ATE) s.r.o v týchto dňoch oslavuje 20. výročie vzniku. Počas tejto histórie nalietali vrtuľníky a lietadlá dohromady približne 45.000 letových hodín, čo znamená, že za 20 rokov strávili vo vzduchu nepretržite viac ako päť rokov. Zatiaľ najexotickejšou misiou bola stavba energetickej rozvodnej siete v Grónsku.
"Začínalo sa s technikou, ktorej letové a výkonné parametre boli dosť slabé. Nastal tu obrovský obrat, čo sa týka skvalitnenia techniky," konštatoval riaditeľ ATE Milan Hoholík. Vrtuľníková záchranná a zdravotná služba (VZZS) ATE v súčasnosti zabezpečuje vrtuľníkovú záchranu v siedmich operačných strediskách, neštátnym zdravotníckym zariadením je od roku 1995.

"Najviac vyťažená je Banská Bystrica z hľadiska jej geografickej polohy," priblížil Hoholík. V rokoch 1994 - 2010 absolvovali vrtuľníky VZZS dohromady viac ako 11.500 zásahov a nalietali viac ako 13.500 letových hodín. "Priemernú frekvenciu zásahov sme od roku 1994 zvýšili z 1,5 na štyri zásahy za deň, spolu sme za toto obdobie pomohli vyše 11.000 pacientom," doplnil riaditeľ ATE. Priemerne každé stredisko absolvuje zhruba 350-400 výjazdov ročne, využívanie tohto typu záchranného prostriedku je čoraz žiadanejšie. Vrtuľníky v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi častejšie zasahovali aj pri lesných úrazoch a takisto aj pri dopravných nehodách s účasťou motocyklistov. Okrem toho pomáhajú aj v horách a pri povodniach, pričom veľkú časť zásahov tvorili záchranné práce v ťažko dostupnom teréne. Služby VZZS ATE sú pre slovenských občanov poskytované zadarmo v rámci životného poistenia.

ATE od roku 2003 disponuje aj vrtuľníkmi typu AGUSTA A109K2, ktoré boli vyvinuté talianskym výrobcom v spolupráci so švajčiarskou záchrannou službou REGA. Dnes tvorí flotilu záchranárskych vrtuľníkov ATE spolu deväť takýchto strojov. "O iných vrtuľníkoch zatiaľ neuvažujeme, k ich vybaveniu patria aj okuliare na nočné videnie, sú vybavené navijakom s nosnosťou 204 kilogramov a malé vonkajšie rozmery v kombinácii s vysokým výkonom dovoľujú pristáť aj na prekážkami obmedzených plochách," vysvetľuje Hoholík. ATE pôsobí na slovenskom leteckom trhu od roku 1991 a je najstaršou súkromnou leteckou spoločnosťou na Slovensku. Poskytuje služby v oblasti leteckej záchrany a leteckého priemyslu. Hlavné sídlo je v Poprade, okrem toho má ATE svoje vrtuľníky aj v Banskej Bystrici, Žiline, Trenčíne, Bratislave, Nitre a Košiciach. Dohromady zamestnáva 70 ľudí.

Autor článku: TASR

Dátum zverejnenia: