Bielkovinové raňajky skutočne vylaďujú denný stravovací režim

Zdravé raňajky, zvlášť vysokobielkovinové, posilňujú pocit nasýtenosti a naopak zoslabujú pocit hladu počas celého dňa. Utlmujú tiež mozgové signály, ovládajúce motiváciu jesť a nutkanie k jedlu vyvolávané očakávaním príjemných pocitov. V časopise Obesity to predbežne online oznámil tím Heather Leidyovej z University of Missouri-Columbia.

"Všetci vieme, že raňajky sú dôležité, mnoho ľudí si to však stále nestanovilo za prioritu. Tento výskum poskytuje dodatočné dôkazy, že raňajky predstavujú cennú stratégiu, ako ovládať chuť do jedla a regulovať denný príjem stravy," povedala Heather Leidyová. Vedci sledovali fyziologický hlad, pocity chuti do jedla, hormonálne markéry a znaky psychologickej motivácie jesť. Zobrazovaním pomocou funkčnej magnetickej rezonancie (fMRI) určili oblasti mozgu, súvisiace s touto motiváciou a výsledným uspokojením. Zamerali sa na tínedžerov, vynechávajúcich raňajky. Malo to dva dôvody. Také správanie výrazne súvisi s nezdravým stravovaním, prejedaním sa (najmä v noci), prírastkom hmotnosti a obezitou. Takmer každodenne vynecháva raňajky približne 60 percent adolescentov.

Výskum trval tri týždne. Jedna skupina tínedžerov raňajky vynechávala. Druhá pri nich konzumovala cereálie a mlieko s normálnym obsahom bielkovín, ktorým zodpovedal energetický obsah 500 kalórií. Tretia mávala vysokobielkovinové raňajky. Dobrovoľníci na konci každého týždňa vypĺňali dotazníky a vždy pred obedom im veci skenovali mozog pomocou fMRI, aby odhalili špecifickú aktiváciu. Obidve raňajkové skupiny pociťovali počas predpoludnia nasýtenosť a menší hlad. Úmerne tomu mali pred obedňajším časom nižšiu špecifickú mozgovú aktivitu voči skupine dobrovoľníkov, ktorí raňajky vynechali.

Raňajky s vyšším obsahom bielkovín však viedli k výraznejším zmenám chute do jedla, nasýtenosti a jedenia podnieteného sprievodnými príjemnými pocitmi ako normálne raňajky. "Zahrnutie zdravých raňajok, tvorených potravinami s vysokým obsahom bielkovín, môže byť jednoduchou stratégiou, aby ľudia zostávali dlhšie nasýtení a preto lepšie odolávali nutkaniu každú chvíľu čosi zjesť Ľudia siahajú po ľahko prístupných chuťovkách, aby utíšili svoj hlad medzi hlavnými jedlami, no tieto potraviny takmer vždy obsahujú veľa cukru a tuku, takže znamenajú významný kalorický prídavok k strave. Naše poznatky potvrdzujú, že vysokobielkovinové raňajky zrejme predstavujú vhodnú metódu ovládania apetítu a prevencie prejedania sa v prípade mladých ľudí," uzavrela Heather Leidyová.

Zdroj: Komuniké University of Missouri-Columbia z 19. 5. 2011.

Autor článku: TASR

Dátum zverejnenia: