Variť zdravo vôbec neznamená variť nechutne

Odborník na zdravú výživu, stravovanie a životosprávu Peter Minárik radí pripravovať obedy v súlade so všeobecne platnými zásadami zdravej výživy. Zdravý obed musí byť podľa jeho slov chutný, čerstvý a lákavý pre konzumenta. "Variť zdravo vôbec neznamená variť nechutne," poznamenal pre TASR. Pripomenul, že príprava sa začína už pri nákupe, kde sú potrebné aspoň základné informácie o potravinách a výžive. Rovnako dôležité ako nákup a použitie vhodných potravín je aj ich technologická úprava do hotovej, zväčša teplej podoby.

"Nerád by som nálepkoval potraviny ako zdravé a nezdravé. Hovorme radšej o zdraviu prospešnejších potravinách, ktorých konzumáciu by sme mali podporovať," konštatoval Minárik. Na druhej strane sú potraviny, ktorých pravidelná a častá konzumácia najmä vo väčších množstvách neprospieva zdraviu. "Vcelku však platí, že pre zdravého človeka striedma konzumácia menej vhodných potravín nie je spojená s reálnym ohrozením zdravia za predpokladu, že jednoznačne uprednostňujú vhodné potraviny a vedú svoj každodenný život v súlade so zásadami zdravého životného štýlu," podotkol.

Medzi potraviny, ktoré sú menej vhodné na pravidelnú prípravu obedov, patria podľa Minárika potraviny s vysokou hustotou energie, čiže sú bohaté na tuk, prípadne aj cukor. Patria sem aj potraviny s vysokým obsahom tuku bohatého na nasýtené mastné kyseliny, trans mastné kyseliny a cholesterol. Striedmo treba pristupovať aj k červenému mäsu a údeninám z neho pripravených. Obed tiež netreba variť z potravín s vysokým obsahom cukru a s vysokým glykemickým indexom. Minárik odporúča vyvarovať sa i vysmážaniu, grilovaniu nad otvoreným ohňom a alkoholickým nápojom.

Autor článku: TASR

Dátum zverejnenia: