Zdravá strava, prevencia onkologických ochorení

Zdravá strava, prevencia onkologických ochorení
Zdroj: bigstockphoto.com

Strava má byť vyvážená a zdravá – to dnes vedia snáď aj predškoláci. Zdravá výživa sa môže stať výbornou prevenciou onkologických ochorení.

Aktívne predchádzať je lepšie, ako sa liečiť

O tom, že sa pred civilizačnými ochoreniami všeobecne a pred onkologickými zvlášť, dá účinne a aktívne chrániť zdravým životným štýlom, svedčia závery mnohých medicínskych výskumov. Ak má byť ochrana aktívna, čo môžeme pre seba urobiť? Odpoveď na túto otázku celkom presne zodpovedal kongres Svetového fondu pre výskum rakoviny, ktorý sa pred časom konal v Londýne. Popredné lekárske kapacity z celého sveta tu prezentovali presné odporúčania, ktorým predchádzalo viac ako sedem tisícok výskumov. Na základe precíznych a dôsledných metód skúmajúcich podiel obezity, stravovania a fyzickej aktivity na riziku ochorenia na rakovinu, dospel medzinárodný tím odborníkov k jasným dôkazom. Zhrnul ich v správe v podobe najdôležitejšie odporúčaní a praktických postupov, pomocou ktorých môže každý z nás riziko ochorenia na niektorú z onkologických chorôb zredukovať až o tretinu. V jednotlivých kapitolách venujúcich sa zdravému životnému štýlu nájdeme dobré rady typu „buďte štíhli tak, ako sa len dá“, ďalej tipy, ako si zachovať zdravú hmotnosť, ako byť fyzicky aktívny aspoň 30 minút denne, ako nepriberať či staré známe: jesť do polosýta. O tom, že súčasťou aktívnej prevencie je nefajčiť a alkohol piť len v malých množstvách, snáď ani netreba hovoriť.

Priveľa kalórií

Zdravá, menej kalorická strava, namiesto priveľmi kalorických jedál dokáže ochrániť pred obezitou a tým aj pred rizikom civilizačných chorôb a predovšetkým onkologických ochorení – to jasné posolstvo spomínaného kongresu. Za priveľmi kalorické jedlo považujú odborníci na výživu už také, ktoré obsahuje 225 až 275 kcal na 100 g. Angličtina používa zaujímavý termín „energy dense food“ - na energiu „husté“ jedlo. Takto onálepkované potraviny obsahujú vzhľadom na svoju hmotnosť priveľa energie ukrytej v cukre a/alebo v tukoch a tak sa môžu „popýšiť“ veľkou koncentráciou kalórií. Okrem toho, že sú prisladké a pritučné, je spoločným ich menovateľom menší podiel vlákniny a vody. To je presný opak zdravej stravy bohatej práve na tieto dve zložky. Vyhýbať by sme sa teda mali celému radu produktov rýchleho občerstvenia ako sú hamburgery, ale tiež vyprážaným jedlám, väčšine potravín, ktoré v supermarkete nájdeme v oddelení polotovarov. To isté platí aj o sladených nápojoch. Medicínske štúdie preukázali, že priveľmi kalorická strava a sladené nápoje sa vo veľkej miere podieľajú na vzniku obezity a v konečnom dôsledku aj na riziku onkologických ochorení predovšetkým hrubého čreva a prsníka. Niektoré na energiu bohaté potraviny, konzumované v malých množstvách, sú naopak, zdraviu prospešné – sú to oriešky, semená, sušené ovocie a rastlinné oleje, predovšetkým olivový.

Viac uhľohadrátov, ovocia a zeleniny

....a menej červeného mäsa. V porovnaní s obdobím spred desiatich rokov má dnes medicína oveľa viac dôkazov, potvrdzujúcich úzku súvislosť medzi nadmernou konzumáciou červeného mäsa a zhubnými ochoreniami hrubého čreva. Červené mäso totiž obsahuje látky, ktoré poškodzujú sliznicu čreva. Fakty o význame uhľohydrátov, napríklad v podobe výrobkov z celozrnnej múky, ktoré dokážu udržať pocit sýtosti dlhšie ako „prázdne“ kalórie v  tučných jedlách, či 5 porcií ovocia a zeleniny, sú všeobecne známe.

Rastlinná strava a prevencia rakoviny

Ovocie a zelenina chránia pred celým radom onkologických ochorení postihujúcich pažerák, žalúdok, pankreas, pľúca i prostatu, a pre vysoký obsah vlákniny aj pred rakovinou hrubého čreva. A je na to celý rad dôvodov. Okrem toho, že obsahujú vitamíny a minerály posilňujúce imunitný systém, nájdeme v nich aj biologicky aktívne substancie, vedci ich nazvali fytochemikálie, ktoré chránia bunky pred poškodením vedúcim v niektorých prípadoch až k zhubnému bujneniu. Riziko ochorenia sa preukázateľne znižuje tiež pri dostatočnej konzumácii potravín s vysokým obsahom vlákniny, ktorá pomáha udržiavať zdravú hmotnosť, aj dobre pracujúci zažívací systém. Podľa posledných medicínskych štúdií sa k takým prevereným bojovníkom proti zhubným ochoreniam, ako sú brokolica, rajčiny, cvikla či zo živočíšnych zdrojov probiotiká, radí i celý rad ďalších, ktoré sme si doteraz cenili pre iné výhody pre zdravie. Napríklad taká sója a ľanové semiačka. Práve vďačí napríklad ázijská populácia, ktorej významná konzumácia sóje a produktov z nej je známa, výraznému zníženiu rizika ochorení na rakovinu, podmienenú estrogénmi, napríklad rakovinu prsníka či vaječníkov.

Okrem efektu na dobré trávenie, za čo vďačia ľanové semiačka vláknine, obsahujú látky podobné estrogénom, ktoré pravdepodobne zohrávajú dôležitú úlohu v prevencii estrogénovo podmienených typov rakoviny.

Autor článku: časopis Bedeker zdravia

Dátum zverejnenia: