Bolesti chrbtice – sedíte správne? Ako si vybrať správnu stoličku?

Bolesti chrbtice – sedíte správne? Ako si vybrať správnu stoličku?
Zdroj: bigstockphoto.com

Naša chrbtica je stavaná veľmi dômyselne. V podstate by mohla bez problémov uniesť okolo 1,5 tony záťaže, čo je jedno malé auto. Napriek tomu dnes už vari niet nikoho, koho by chrbtica nebolela. Ak chrbticu celé roky nevhodne preťažujeme, nečakajme, že nám bude stále dobre slúžiť. Vráti nám to bolesťou. Nespoliehajte sa na pilulky a zmeňte radšej životný štýl. Chrbticu systematicky ničíme aj na nekvalitných stoličkách, hrbíme sa za počítačom, volantom, spíme na preležaných matracoch a prvé signály, ktoré vysiela preťažená chrbtica, ignorujeme.

Prevažná časť našej populácie väčšinu dňa presedí a to zväčša na nesprávnych stoličkách. Najväčšiemu riziku sú vystavené hlavne deti, u ktorých keď zanedbáme správny vývin chrbtice a organizmu, prípadné následky budú musieť znášať po celý zvyšok svojho života. Našťastie sa už aj tejto problematike venuje dostatočná pozornosť a v špecializovaných predajniach je možné zohnať zdravotné a terapeutické stoličky pre deti a dospelých, ktoré pôsobia preventívne na vznik možných problémov, zmierňujú ich, alebo dokonca odstránia. Stoličky si môžete vyskladať podľa typu Vašej postavy, s prihliadnutím na Váš zdravotný stav. Treba si ale uvedomiť, že pokiaľ na takejto stoličke nesedíte správne, nemôže plniť funkciu, pre ktorú ste si ju kúpili – chrániť Vaše zdravie.

Vhodná stolička by mala mať nasledovné prvky:

Vysoké operadlo anatomicky tvarované, výškovo nastaviteľné, s bedrovou oporou (pevná, mechanická, alebo dofukovacia). Súčasťou operadla by mala byť aj hlavová opierka, minimálne výškovo nastaviteľná.
 
Anatomicky tvarovaný priestorný sedák, výškovo nastaviteľný, otáčavý, brániaci zosúvaniu sediaceho smerom od operadla. Predná hrana sedadla by nemala zospodu tlačiť na stehná, dôležitá je aj tvrdosť sedacej plochy. Môže byť naklápateľný a posuvný v predo-zadnom smere.
 
Synchrónnu mechaniku s nadstavením odporu protiváhy a aretácii v polohe.
 
Podrúčky, minimálne výškovo nastaviteľné (môžu byť nastaviteľné aj do šírky, hĺbky a otočné).
 
Veľké kolieska, majú menší valivý odpor a stolička sa ľahšie pohybuje. Kolieska prispôsobiť tvrdosti podlahy, prípadne môžu byť aj v nezaťaženej polohe stoličky brzdené.
 
Päťramenný pojazdový kríž, najlepšie kovový.
 
Kvalitný a vhodný poťah.
 
Ideálne je, ak si stoličku môžete vyskladať z jednotlivých dielov (túto možnosť ponúka len veľmi málo výrobcov, alebo len vo veľmi obmedzenom sortimente prvkov), podľa typu Vašej postavy. Nie je to najlacnejšia záležitosť, ale máte dokonalého „bodyguarda“ na mieru a na dlhú dobu!
 
Záruka minimálne 3 roky, vyššia záruka obyčajne svedčí o skutočnej kvalite stoličky.
 
Ideálna je stolička stavaná na dlhodobý sed, nie na krátkodobý, ako rôzne lopty, pružiny, húpačky, ..., i keď aj tieto sú vhodné na tzv.aktívne sedenie, ale len krátkodobo, podrobnejšie to rozpisuje fyzioterapeutka p.Beranová vo svojej štúdii o aktívnom sedení.

Pokiaľ si kupujete stoličku, ktorá má názov zdravotná, mala by mať mať klinické testy, žiadajte si ich ukázať. Pokiaľ ich nemá, zvážte jej kúpu, s veľkou pravdepodobnosťou sa nebude jednať o zdravotnú stoličku. V princípe platí (ale nie je podmienkou), že čím viac má stolička ovládacích prvkov, tým viac si ju dokážete prispôsobiť svojej anatómii, tým je sed na nej aktívnejší a tým pádom aj zdravší.
 
Stoličku si podľa možnosti pred kúpou vyskúšajte. Pokiaľ je možnosť voľby jednotlivých komponentov, zvážte každý komponent, či ho potrebujete, aby ste stoličku zbytočne nepreplatili. Naopak, nešetrite na komponentoch, ktoré Vám pomôžu zdravšie sedieť a „strážia“ Vaše zdravie. Nechajte si poradiť personálom.

Pozrite sa, aká je chrbtica dôležitý orgán, nepodceňte hrozbu poškodenia Vašej chrbtice a venujte dostatočnú pozornosť tomu, na čom sedíte Vy a Vaši blízky.

Stoličku vymeníte – chrbticu nie!!!

Zdravotné - terapeutické stoličky

Radi Vám poradíme: www.zdravesedenie.eu

Kolektív spoločnosti 1.BEAMI, s.r.o.

Autor článku: PR článok

Dátum zverejnenia: