Ovos siaty - pre srdce aj proti stresu

Ovos siaty - pre srdce aj proti stresu
Zdroj: bigstockphoto.com

Ovos sa dostáva na popredné miesto medzi obilninami. Je jedinečný z hľadiska obsahu zdraviu prospešných látok. Znižuje hladinu cholesterolu v krvi, a tým chráni pred viacerými civilizačnými chorobami. Ovos ako obilnina je tiež vhodný pre diabetikov, keďže dobre pôsobí na hladinu glukózy a inzulínu v krvi. Ovsené vločky sú zásobárňou vlákniny, vitamínov, minerálov, prírodných antioxidantov a bioaktívnych látok.

Po potravinových výrobkoch z ovsa je vhodné siahnuť pri chorobách obličiek, pri chorobách a poruchách tráviaceho systému, pri cukrovke a vo výžive detí, športovcov a seniorov. Bielkoviny sú v zrne ovsa zastúpené najviac zo všetkých obilnín. Sú životne nevyhnutné a ich nedostatok môže oslabiť obranyschopnosť organizmu a podporovať vznik rakoviny.

Tukov je v ovse 2- až 4-krát viac ako v iných obilninách. Majú vysokú kvalitu a preventívne účinky pri srdcovo-cievnych chorobách. Škrob vo vnútri zrna sa štiepi na glukózu, ktorá poskytuje nevyhnutnú energiu pre nervový systém. Cukor v krvi stúpa pomaly a plošne, jeho hladina je vyrovnaná, čo je zvlášť vhodné pre diabetikov, ktorí by mali obilniny jedávať denne, napr. v jogurte.

Vlákniny (balastných látok) je v zrne ovsa takmer rovnako ako v ryži a o 2/3 viacej ako v pšenici. Vláknina nie je trávená enzýmami tráviaceho traktu, ale nie je zbytočná. Znižuje cholesterol a glukózu v krvi, pôsobí preventívne pri srdcovo-cievnych ochorenia a pri širokom spektre chorôb tráviaceho traktu, najmä rakoviny. Denne sa odporúča zjesť 40 – 50 g ovsených otrúb alebo 80 – 100 g ovsených vločiek, čo napomôže poklesu cholesterolu o 5 percent.

Vitamíny skupiny B obsahuje ovos zo všetkých obilnín najviac, má najviac vitamínu B1, ktorý má priaznivý vplyv na nervový systém a duševný výkon.

Vitamín E lieči zápaly, zmierňuje únavu, urýchľuje hojenie rán, zmierňuje kŕče dolných končatín, má močopudné účinky, teda môže znižovať krvný tlak. Ovsená kaša, pripravená zo 100 g ovsenej krupice alebo vločiek, pokryje dennú doporučenú dávku vitamínov skupiny B a vitamínu E.

Horčíka je v ovse 3-krát viac ako v iných obilninách, draslíka  2-krát viac ako v pšenici, kremíka 10-krát viac ako v pšenici. Vápnik je spolu s fosforom zodpovedný za pevné kosti a zuby a spolu s horčíkom kontroluje pravidelnú činnosť srdca, zmierňuje nespavosť a pomáha nervovému systému. Železo je nevyhnutné pre život – je potrebné k tvorbe hemoglobínu, zvyšuje imunitu, odstraňuje únavu a pokožke navracia tonus, bráni vzniku a vylieči anémiu z nedostatku železa. Fosfor je dôležitý pre reguláciu srdcovej činnosti a obličiek, je zdrojom energie, zmierňuje bolesť pri zápale kĺbov, udržuje zdravé ďasná a zuby, horčík je protistresová látka, udržuje zdravé srdce a zuby, zmierňuje žalúdočné ťažkosti a draslík pomáha jasne myslieť, znižuje krvný tlak a napomáha liečiť alergie.

Fytoestrogény v ovse pomáhajú zmierňovať návaly horúčavy u žien v prechode. Odporúča sa im každý deň konzumovať 50 – 80 g ovsených vločiek, napríklad vo forme müsli, či kaše.

Ovos nachádza uplatnenie aj v kozmetike. Kúpeľ s ovseným odvarom lieči zápalové kožné ochorenia a upokojuje, ovsenými otrubami zmiešanými s jogurtom vytvoríme prírodný píling na pleť.

V ľudovom liečiteľstve sa otruby dajú využiť pri prechladnutí. Ak nimi naplníme ľanové vrecúško a po zohriatí v rúre priložíme na krk, zmierňujú zápal. Pri hnačke, bolestiach brucha či pálení záhy pomôže ovsená polievka. Tu je pár rád, ako si ju pripraviť. Z piatich polievkových lyžíc sušeného ovsa pripravíme asi 10 min. varom a nasledujúcim 15 min. lúhovaním jeden liter odvaru. To je potrebné denné množstvo, ktoré podávame fajčiarom v štyroch dávkach, najlepšie z termosky. Vraj sa rýchlo odnaučia fajčiť kvôli nepríjemnej pachuti v ústach. Zvyčajne stačí tri až osem týždňov tejto liečby. Odvar z vňate ovsa pomáha pri úzkosti, nervozite, nespavosti, strese, či pri obličkových a kožných ochoreniach.

Autor článku: RNDr. Michaela Havrlentová, PhD., časopis Bedeker zdravia

Dátum zverejnenia: