Na Vianoce menej jedzte a viac sa hýbte

Na Vianoce menej jedzte a viac sa hýbte
Zdroj: bigstockphoto.com

Veľa ľudí po Vianociach zistí, že nabrali zopár kíl a u mnohých sa podobná situácia opakuje každý rok. Nejeden si povie, že sa počas sviatkov nedá nejesť a tiež, že sa nedá jesť a nepribrať. Prednosta III. internej kliniky Univerzitnej nemocnice L. Pasteura Košice a LF UPJŠ prof. MUDr. Daniel Pella, PhD. oponuje – podľa neho sa dá najesť do sýtosti aj bez následkov. Stačí len dodržiavať niekoľko dôležitých zásad.

„Dnes sme priam zaplavení náučnou literatúrou, ktorá hovorí ako zdravo žiť. Poznáme kódy zdravého života, ale nepoužívame ich. Popritom stačí iba trochu pozornejšie sledovať príjem a výdaj a tukové vankúšiky nám nebudú nechcene pribúdať,“ hovorí prof. MUDr. Daniel Pella, PhD., podľa ktorého však nie je nutné hladovať a ani zabúdať na tradície.

„Tradičnú štedrovečernú večeru tvorí kapustnica, vyprážaná ryba, zemiakový šalát a sladkosti. Ryby sú považované za zdravé mäso, predovšetkým tie divo žijúce, pretože ryby z umelých chovov sú často kŕmené všeličím nezdravým, čo sa premieta aj do kvality ich mäsa. Ani kapustnica nie je nezdravé jedlo, pokiaľ to nepreženieme množstvom údeného mäsa a mastnej klobásy. Horšie je to už so zemiakovým šalátom a sladkosťami, no aj pri tých sa dá nájsť zlatá stredná cesta. Ostatne, vajíčka a maslo obsahujú okrem cholesterolu, ktorý je dnes mylne považovaný za univerzálneho strašiaka, aj veľa životne dôležitých ochranných látok, ktoré nás okrem iného chránia aj pred nádorovými ochoreniami,“ poznamenáva prof. MUDr. Daniel Pella, PhD.

Zemiakový šalát bude podľa jeho slov menším ‚hriechom‘, ak ho pripravíme s bielym jogurtom namiesto nezdravej majonézy a tiež je pri ňom samozrejme dobré poznať mieru, čo sa týka kvantity. Pokiaľ ide o sladkosti, aj tie sa dajú pripraviť zdravšie a menej kalorické – stačí nahradiť margarín a biely cukor maslom, tvarohom, ovocím a čokoládou s vysokým obsahom kakaa. Odborník tiež radí vyhýbať sa prílišnej konzumácii červeného mäsa a nahradiť ho radšej hydinou alebo rybami a dopriať si veľa zeleniny, predovšetkým čerstvej.

No najdôležitejší je podľa neho z hľadiska zdravia pravidelný pohyb.

„Teraz pred sviatkami sú lyžiarske svahy prázdne, zatiaľ čo nákupné centrá praskajú vo švíkoch. Ľudia pobláznení reklamami hádžu do košíkov kilá čipsov, sladkostí a veľké balenia sladených nápojov, namiesto toho, aby si kúpili radšej čerstvé ovocie a čokoládu s vysokým obsahom kakaa. A na pohyb na čerstvom vzduchu úplne zabúdajú,“ hovorí prednosta III. internej kliniky Univerzitnej nemocnice L. Pasteura Košice a LF UPJŠ. Popritom rekreačný šport a prechádzky v prírode majú podľa neho počas sviatkov vzhľadom na zvýšený kalorický príjem ešte väčší význam, než inokedy.

„Aj hodinová prechádzka na čerstvom vzduchu je lepšia ako nič – a po určitej fyzickej aktivite nie je hriechom dať si ani klobásu z kapustnice či ’zobnúť’ si do niečoho chutného, samozrejme, v rozumnej miere. Keďže pocit sýtosti prichádza s oneskorením, je dobré naučiť sa jesť pomaly, čo pomôže predísť nielen nepríjemným pocitom nafukovania, ale aj prírastku na hmotnosti. Zabúdať by sme nemali ani na správnu kombináciu stravy. K mastnému je vhodné pridať si zeleninu a počas dňa by sme mali zjesť aj nejaké ovocie či zdravé orechy, napríklad vlašské, nie arašidy,“ radí prof. MUDr. Daniel Pella, PhD. a zvlášť varuje pred sladenými nápojmi. „Naučte piť deti minerálku alebo čistú vodu a vy si doprajte radšej pohár dobrého suchého červeného vína alebo kvalitného piva, ako sýtené nápoje s množstvom bieleho cukru a chemických príchutí,“ dodáva.

Autor článku: RNDr. Jaroslava Oravcová

Dátum zverejnenia: