Funkčné potraviny - základ stravovania v budúcnosti?

Funkčné potraviny - základ stravovania v budúcnosti?
Zdroj: bigstockphoto.com

Jedným z posledných trendov vo výžive sú funkčné potraviny. Samotný názov veľkej väčšine ľudí veľa nehovorí. Na niekoho dokonca môže pôsobiť až technicky. Nejde ale o žiadnu kozmonautickú stravu, ani o stravu v podobe tabletiek či práškov. Niektorí odborníci ich nazývajú „moderné“, ďalší zas „potravinami budúcnosti“. Funkčné potraviny sú bežné potraviny vyrobené tak, aby okrem tradičných a bežných zložiek výživy obsahovali i zložky s významnými zdravotnými účinkami. Ide teda o obohatené potraviny. Obsahujú zvýšené množstvo zdraviu prospešných zložiek, ktoré sa v štandardných potravinách nenachádzajú alebo nachádzajú, ale v malých alebo nedostatočných množstvách. Nemusia sa však nakupovať v špeciálnych obchodoch. Stačí, keď zájdete do predajne či supermarketu, kde nakupujete každý deň a správne si vyberiete.

Funkčné potraviny a Japonsko

Krajinou vzniku funkčných potravín je Japonsko, ktoré má od roku 1991 schválený program umožňujúci označovať ich ako „potraviny na špeciálne použitie“. Výrobcovia môžu používať aj určené logo na obale, ktoré upozorňuje, že ide o produkt s predpokladaným liečebným alebo preventívnym účinkom. Samotná krajina v roku 1995 produkovala funkčné potraviny v hodnote 3 miliárd dolárov, o desať rokov neskôr to už bolo 10 miliárd dolárov, čo predstavuje asi tretinu svetovej produkcie. Ostatné krajiny sa snažia krajinu vychádzajúceho slnka napodobniť, ale produkcia funkčných potravín v Európe a USA spolu predstavuje iba 1 – 1,5 násobok tej japonskej. Európski spotrebitelia sa v súčasnosti s týmito inovovanými potravinami ešte len zoznamujú, kým v Japonsku si môžu ľudia podobné potraviny vyberať už niekoľko desaťročí a môžu tak sami vhodne ovplyvňovať svoje zdravie. V USA je najväčší dopyt po výrobkoch, ktoré priaznivo vplývajú srdce a znižujú hladinu cholesterolu, v Európe sú najžiadanejšie produkty upravujúce trávenie.

Prečo sú funkčné potraviny funkčné

Pomenovanie funkčné potraviny môžeme chápať tak, že potraviny majú novú prídavnú funkciu – preventívnu – pomáhajú predchádzať niektorým ochoreniam, alebo majú liečebnú funkciu – pomáhajú v procese liečby ochorení. V dnešnej dobe, keď konzumujeme veľa výživovo prázdnych jedál bez primeranej biologickej hodnoty a súčasne s tým spojené narastanie civilizačných ochorení, môžu byť práve tieto potraviny vhodným pomocníkom. Pomenovanie funkčná potravina má význam aj v tom, že ovplyvňujú nejakú funkciu, alebo funkcie v organizme, majú priaznivý vplyv na duševný a telesný stav ľudí a zároveň môžu znižovať rôzne ochorenia – pôsobia priaznivo na srdce, ovplyvňujú krvný tlak, hladinu cholesterolu, upravujú a zlepšujú trávenie, posilňujú imunitu, spomaľujú starnutie, chránia pred rakovinou alebo pred zubným kazom, sú prevenciou proti obezite, osteoporóze, majú protirakovinový a antioxidačný účinok.

V skratke možno povedať, že funkčné potraviny sú navrhované k prevencii chorôb, a práve preto sú často označované ako potraviny budúcnosti. Ich priaznivý účinok sa dá očakávať vtedy, ak tieto potraviny tvoria súčasť bežnej výživy, ak sa konzumujú pravidelne, v primeraných množstvách a ako súčasť pestrej stravy. Ale pozor – s ich konzumáciou sa to nemá preháňať, neplatí „čím viac, tým lepšie“! Majú byť iba pomocníkom v prevencii vzniku a rozvoja ochorení.

Ako sa stáva potravina funkčnou

Funkčné potraviny sú bežné potraviny používané bežne. Predávajú sa v bežnej obchodnej sieti. Mnohé z nich používame takmer dennodenne, bez toho, aby sme vedeli alebo si uvedomovali, že sú zaradené medzi funkčné. Väčšinou vyzerajú, voňajú a chutia rovnako ako ich bežné varianty.

Sú ale pozmenené:

  • pridaním jednej alebo viacerých zložiek s priaznivým – pozitívnym účinkom
  • pridaním účinnej zložky, ktorá prirodzene pozitívny účinok potraviny zachováva
  • odstránením zložky, ktorá môže mať škodlivý účinok.

Inými slovami – dobré zložky potraviny sa vyzdvihujú alebo zosilujú, potenciálne škodlivé zložky sa potláčajú alebo odstraňujú. V porovnaní s klasickou obohacovanou potravinou je do funkčnej potraviny pridané také množstvo prospešnej látky, ktoré zodpovedá záverom vedeckej štúdie o jej zdravotnej prospešnosti. Funkčná potravina môže byť určená všeobecne pre celú populáciu alebo cielená na určitú skupinu konzumentov. Funkčná potravina vyzerá a chutí ako bežná potravina a dostať ju kúpiť v bežnej obchodnej sieti. Ako funkčné potraviny môžu byť označované tie, ktorých pôsobenie je podložené nezávislými vedeckými štúdiami. Účinnou látkou môžu byť živiny – makronutrienty – bielkoviny, tuky, sacharidy, alebo mikronutrienty – vitamíny a minerálne látky. Okrem nich však aktívne zložky zahŕňajú i celý rad ďalších biologicky aktívnych látok, ktoré síce nemajú charakter makro alebo mikronutrientov a nie sú pre ľudské telo nevyhnutné, majú však dokázateľné priaznivé účinky, a preto je ich príjem pre organizmus výhodný.

Medzi funkčné patria potraviny, do ktorých sú pridané účinné zložky. Na ich prítomnosť upozornia informácie pre spotrebiteľa uvedené na etikete výrobku. Obohacovaním možno funkčné potraviny vytvoriť z rastlinných tukov, mlieka a mliečnych výrobkov, pečiva a cereálií, z vajíčok a rôznych nápojov:

Potraviny s obsahom probiotík

  • jogurty, jogurtové dezerty, acidofilné mlieko a iné kyslomliečne výrobky s obsahom probiotických kultúr,
  • netermizovaná bryndza.  Potraviny obohatené o omega-3 mastné kyseliny
  • vajíčka,
  • rastlinné nátierkové tuky.

Potraviny obohatené o vitamíny a minerálne látky

  • vitamín C: džúsy, lekváre,
  • vitamín A, D: rastlinné maslá,
  • fluór, jód: kuchynská soľ, morská soľ,
  • horčík a vápnik: mliečne výrobky, osviežujúce nápoje, müsli.

Potraviny so zvýšeným obsahom vlákniny

  • cereálie obohatné o vlákninu,
  • chlieb a pečivo s pridaním semien olejnatých plodín. 

Prídavky, ktoré môžu robiť potravinu funkčnou

  • diétna vláknina
  • baktérie mliečneho kvasenia – lactobacily a bifidobaktérie (ovplyvňujú črevnú mikroflóru, zlepšujú výkonnosť imunitného systému)
  • oligosacharidy (aktivujú rast bifidobaktérií v čreve)
  • rastlinné steroly (znižujú hladinu „zlého“ LDL-cholesterolu v krvi)
  • polynenasýtené mastné kyseliny – kyselina linolénová, arachidonová, eikosapentaénová a dokosohexaénová.
  • peptidy a proteíny
  • vitamíny
  • minerálne látky
  • rastlinné antioxidanty – napr. tokoferoly z kukuričných klíčkov, lykopén z rajčín.

Diskusia o funkčných potravinách

Funkčné potraviny vás nielen zasýtia, ale aj ovplyvnia zdravie. Funkčné potraviny sú pomôckou v prevencii chorôb, nie sú však náhradou správnej životosprávy a výživy. Funkčné potraviny nemožno zamieňať s liekmi, zdravie majú iba udržiavať a podporovať, sami o sebe neliečia. Na rozdiel od liekov môžu mať funkčné potraviny v organizme širšie spektrum pôsobnosti a ich výhodou je, že sa u nich nepredpokladajú vedľajšie nežiaduce účinky.

Funkčné potraviny tiež neriešia všeobecne známy nedostatok určitej potrebnej zložky výživy. Používajú sa ako súčasť bežného jedálnička, ktorá sa chuťovo ani vôňou nijako nelíši od bežných potravín.

Aby mohol byť výrobok označený nálepkou „zdraviu prospešný“, musí prejsť náročnými testmi, ktoré potvrdia, že je to skutočne tak. Kým sa podobné označovanie nezavedie aj u nás, budú môcť výrobcovia spotrebiteľov zavádzať. Neraz sa stáva, že do produktu pridajú len malé množstvo vitamínu a sľubujú významné ovplyvnenie zdravia.

Aj funkčné potraviny majú svojich odporcov, ktorí poukazujú na to, že kvalita potravín sa neraz zlepšuje umelým zásahom človeka – genetickým inžinierstvom. Navyše, je trendom doby, že potraviny sú v hromadnom spracovaní najskôr čiastočne zbavené obsahu prirodzených zložiek. Keď sa rokmi ukázalo, že tieto zložky sú pre zdravie nevyhnutné, sú do potravín doplnené umelo. S konzumáciou funkčných potravín to nepreháňajte. Priveľa doplnkových látok, bez odbornej konzultácie, nemusí byť organizmu prospešné.

Funkčné potraviny - zhrnutie

Funkčné potraviny nie je možné považovať za zázračný prostriedok na odstránenie a vyliečenie zdravotných problémov, ale za súčasť vyváženej stravy a aktívneho životného štýlu na podporu zdravia. V primeranom, telu prospešnom množstve majú ambíciu priaznivo ovplyvniť náš zdravotný stav. A na to sú aj určené.

Autor článku: MUDr. Adriana Ilavská, časopis Bedeker zdravia

Dátum zverejnenia: