Tekuté kalórie ohrozujú chudnutie

Tekuté kalórie ohrozujú chudnutie
Zdroj: bigstockphoto.com

Je všeobecne známe, že úspech chudnutia závisí od príjmu a výdaja energie. Preto obyčajne, keď chceme schudnúť, začneme držať diétu. Zmena stravovania je na prvom mieste a pri chudnutí s ňou prirodzene počítame. Pri plánovaní a v priebehu chudnutia však často zabúdame na to, že energiu prijímame aj z tekutín.

Nadmerný príjem nevhodných tekutín môže byť rovnako výdatným zdrojom energie, ako nevhodná strava. Nevhodné tekutiny môžu vážne ohroziť priebeh a výsledok chudnutia a preto by sme mali kontrolovať objem pitného režimu a tiež druh prijatých tekutín.

Príjem tekutín

Dôvodom, prečo by sme v priebehu redukcie mali tekutiny prijímať, by mala byť hlavne potreba doplniť prirodzené denné straty vody v tele. Správny pitný režim je pre človeka dôležitou podmienkou zachovania optimálneho zdravotného stavu a má aj významnú úlohu pri znižovaní a kontrole telesnej hmotnosti. Optimálne množstvo vody v tele zabezpečuje vyhovujúci transport živín, udržuje krvný tlak, napätie kože, reguluje telesnú teplotu  a má mnohé ďalšie dôležité funkcie. Nezastupiteľnú úlohu zohráva pri trávení. Pomáha pri žuvaní a mäknutí potravy, je súčasťou tráviacich štiav, urýchľuje transport potravy tráviacim traktom a tým celkovo ovplyvňuje metabolizmus tela. Voda zbiera odpadové produkty buniek a zabezpečuje vyplavovanie metabolitov. Dobrý pitný režim napomáha pri chudnutí regulovať pocit hladu, a preto je dôležité, aby sme každý deň prijali dostatok tekutín. Denne by mal dospelý človek prijať priemerne asi 1,5 – 2,5 litra tekutín. Odporúčané množstvo prijatých tekutín je individuálne a závisí od telesnej stavby, veku, druhu vykonávanej práce a telesných aktivít, zdravotného stavu, klimatických podmienok a teploty ovzdušia. V niektorých prípadoch preto môže byť opodstatnený aj vyšší príjem tekutín a to aj 3 – 3,5 litra denne a niekedy aj viac.

Smäd

Pri nedostatku vody v tele sa sťažuje látková premena, oslabuje sa obranný systém tela, v tele sa hromadia toxické látky a urýchľuje sa proces starnutia. Telo pri nedostatku vody vysiela signály akými sú napríklad: suchosť slizníc, únava, malátnosť, spavosť, niekedy sa dokonca môže objaviť porucha koordinácie pohybov a chôdze, bolenie hlavy, podráždenosť a celková nespokojnosť. Nedostatok vody sa prejaví pocitom smädu, ktorý je individuálny. U mužov je pocit smädu intenzívnejší, u žien nižší. So stúpajúcim vekom sa intenzita pocitu smädu znižuje.

Kontrolovaný príjem tekutín

Počas chudnutia by sme sa nemali spoliehať iba na pocit smädu, ale pitný režim by sme mali vedome kontrolovať. Môže sa stať, že signály, ktoré v CNS prebiehajú smädový alarm potlačia do úzadia a pocit smädu sa nedostaví (pri strese). Je dôležité, aby sme denne prijali odporúčané množstvo tekutín a pili pravidelne v priebehu celého dňa tekutiny, ktoré majú vyhovujúcu energetickú denzitu. Najvhodnejšie sú tekutiny, ktoré neobsahujú žiadnu energiu, ako je pitná voda, stolové vody, minerálne vody a nesladený čaj. Osvojte si zásadu: mať vhodné tekutiny vždy „na očiach a poruke“! Neobmedzený príjem sladených nealkoholických nápojov, čerstvých ovocných a zeleninových štiav, džúsov, mlieka, mliečnych nápojov, piva, a alkoholických nápojov je pri redukcii nevhodný. Sú vysokým zdrojom energie a preto by mal byť ich príjem minimálny.

Šťavy a džúsy

Pri chudnutí sa neodporúčajú ani čerstvé ovocné a zeleninové šťavy a to aj napriek tomu, že majú vysoký obsah vlákniny, vitamínov, aktívnych enzýmov a minerálnych látok a patria k biologicky najhodnotnejším tekutinám. Okrem týchto, pre telo prospešných látok, obsahujú však aj cukor, ktorý rýchlo preniká do krvi a je pohotovostným zdrojom energie. Počas redukcie sa neodporúča piť viac ako 100 mililitrov ovocnej alebo zeleninovej šťavy denne, najlepšie je  zriediť ich vodou. Rovnako ako aj 100 percentné ovocné džúsy. Požiadavku denného príjmu tekutín by sme mali naplniť príjmom takých tekutín, ktoré neobsahujú žiadnu energiu. Čerstvé šťavy a džúsy by sme si mali piť príležitostne a dobre si ich vychutnať. Nikdy by sme ich nemali piť rýchlo a „od smädu.“

Nízkoenergetické nealkoholické nápoje

Pri redukcii hmotnosti sa odporúča kontrolovať aj príjem nízkoenergetických nealkoholických nápojov rovnako, ako príjem štiav a džúsov. Cieľom redukčného režimu by mala byť aj zmena stravovacieho správania. Preto sa pri redukcii hmotnosti neodporúča piť sladké nápoje a to ani vtedy, keď obsahujú minimum energie.

Mlieko

Mlieko sa pre významný obsah živín považuje za plnohodnotnú potravinu. Jeho energetická hodnota závisí od zastúpenia jednotlivých živín. Príjem mlieka sa do denného príjmu tekutín nezarátava.

Káva a čaj

Príjem väčšieho množstva kávy a čajov s močopudnými účinkami sa pri redukcii neodporúča. Ich vyšší príjem môže byť príčinou nežiaduceho odvodnenia.

Alkoholické nápoje

Alkoholické nápoje sú zdrojom vysokého obsahu energie, neobsahujú žiadne živiny, a preto sa aj považujú za prázdne kalórie. V obodbí redukcie nie je konzumácia alkoholických nápojov vhodná. Výnimkou je príležitostný príjem suchého bieleho vína v objeme najviac 100 ml.

Optimálne zloženie pitného režimu pri redukcii

Pitná voda, stolové vody, nesýtené minerálne vody, nesladené čaje.

Autor článku: PhDr., Mgr. Katarína Skybová, časopis Bedeker zdravia

Dátum zverejnenia: