Štíhle potvory varia

Štíhle potvory varia
Zdroj: bigstockphoto.com

Štíhla potvora varí, to sú chutné recepty pre hladné dievčatá (ale aj chlapcov), pre všetkých, ktorí prestanú variť nezdravé jedlá, lebo chcú vyzerať výborne a zdravo!

Možno ste čítali Štíhlu potvoru a úplne vám zmenila život. Teraz si kladiete otázku: Čo variť a piecť, aby to bolo chutné, dobré, ale pritom zdravé? Máte šťastie, milé dievčatá a chlapci, samozvané štíhle potvory Rory a Kim to už za vás vyriešili. Rozumejú vám, chápu vás a vyhlasujú, že život bez cestovín nestojí zato a bez palaciniek, mafinov a čokoládového koláča si ho už vôbec nevedia predstaviť. A žiť bez chutnej zeleninovej polievky či šalátu sa jednoducho nedá. Preto sa ďalej držte toho, čo ste sa naučili v Štíhlej potvore, a jedzte ako veľryby! Dá sa to!

Na dôkaz toho vám autorky ponúkajú fajnové jedlá na každý denný i nočný čas, napríklad: Potvorsky chutné raňajky. Maškrtky proti mizernej nálade. Skvelé bagety. Štíhlopotvorské hlavné jedlá. Šťastné konce (dezerty). A omnoho viac! Všetky recepty sú nenáročné na prípravu a jedlá sú také chutné, že sa budete realizovať. Tak na čo čakáte? Knižku Štíhla potvora varí jednoducho musíte mať!

Prvá kniha Rory Freedmanovej a Kim Barnouinovej Štíhla potvora znamenala v Spojených štátoch priam revolúciu. Štíhle potvory v nej poukazujú na horory potravinárskeho priemyslu a nabádajú nás, aby sme jedli zdravo, chutne a mali z jedla pôžitok.

Prečítajte si úryvok z knihy Štíhle potvory varia, exkluzívne na Zzz.sk

Štíhlopotvorské vyhlásenie

Nič nás nevie nahnevať viac ako recepty s miliónom nezrozumiteľných prísad. Preto sme sa snažili, aby boli naše recepty čo najnormálnejšie. Na niektorých výrobkoch však trváme, hoci vás môžu naštvať. Zrejme nemáte doma špajzu nabitú celozrnnou múkou. Biela múka je svinstvo a mali by ste ju použiť len v najkrajnejšom prípade. My sa snažíme používať čo najčistejšie a najzdravšie prísady. A to isté chceme od vás. Chceme, aby ste nahradili staré grcky zdravými prísadami a začali sa stravovať lepšie a zdravšie.

Zoberme si napríklad olivový olej. Nie je na ňom nič zlé. Je veľmi zdravý, milujeme ho a používame ho v studenej kuchyni. Viete, že pri vysokých teplotách zmení väčšina olejov svoju štruktúru a vytvára voľné radikály? A viete, že voľné radikály majú spojitosť s chorobami srdca a rakovinou? My to vieme (sme hlavičky), preto takmer vo všetkých tepelne spracovaných pokrmoch radíme použiť kokosový tuk. Áno, možno budete musieť merať cestu do obchodu s biopotravinami, aby ste ho kúpili, ale nie je vari lepšie zájsť do obchodu s biopotravinami ako na pohotovosť do nemocnice?

Preto ak natrafíte na zopár prísad, ktoré nepoznáte alebo vás iritujú, nezlostite sa. Tešte sa. Máme vás rady a chceme, aby ste jedli s radostne A ZÁROVEŇ zdravo. Na konci tejto knihy nájdete slovník s vysvetlením prísad, ktoré možno nepoznáte. Tak prestaňte krútiť hlavami, povyhadzujte z komôr nezdravé výrobky a začnite variť zdravo!

(No nebojte sa, aj v našich receptoch sa nájde zopár nie úplne zdravých prísad.)
P.S. Aby ste nemuseli nič vážiť, používame jednoduché mierky: šálka, obvykle 250 ml, lyžica – polievková lyžica a lyžička – čajová lyžička. V jednoduchosti je krása!

Cukry

Dnes človek číta toľko hlúpostí o cukroch, že to musíme uviesť na pravú mieru. Cukry alebo sacharidy sú zlúčeniny uhlíka, vodíka a kyslíka a sú životne dôležité, pretože poskytujú nášmu telu a mozgu energiu. Bez nich by sme boli len mátohy bez energie. Keď zjeme nejaké jedlo, naše telo premení zložitejšie sacharidy na glukózu, teda na okamžite využiteľnú energiu. Zvyšok sa uloží do zásoby ako glykogén.

Lenže nie všetky sacharidy stvorila matka príroda rovnaké. Poznáme dva hlavné typy sacharidov: jednoduché a zložité. Jednoduché sacharidy sú zlé a výživné asi ako toaletný papier. Väčšinou ich tvorí cukor, ktorý sa prirýchlo, priam násilne v tele uvoľňuje, ihneď zvýši obsah glukózy v krvi a nastáva hyperglykémia. Rýchlo však nastáva prudký pokles – hypoglykémia. Dostaví sa pocit ešte väčšieho hladu, a preto jeme ešte viac. Na rozdiel od toho zložité sacharidy ako škrob a vláknina sa uvoľňujú postupne a sú plnohodnotným zdrojom energie. Vyvolávajú pocit sýtosti a spokojnosti. Medzi nezdravé jednoduché sacharidy patrí biela múka, biele cestoviny z tvrdej pšenice, biela ryža a biely cukor. Toto sú tí zloduchovia, ktorí kazia meno všetkým sacharidom. Z nepochopiteľnej príčiny sa všetci výrobcovia potravín kedysi dávno rozhodli, že ich výrobky si kúpime len vtedy, ak budú biele a mäkké. Preto zbavili celozrnné obilniny ako hnedú ryžu a pšenicu všetkých živín, vitamínov a minerálnych látok, aby dosiahli žiadanú farbu a zloženie. Pri tomto procese rafinovania sa úplne znehodnotia všetky výživové hodnoty, všetko sa obetuje vzhľadu. A potom výrobcovia do týchto rafinovaných, prečistených potravín znova pridávajú živiny, tvrdiac, že ich obohatili či spevnili. Matku prírodu však nemožno oklamať. Naše telo nedokáže vstrebať tieto pridané vitamíny a minerálne látky rovnako ľahko. Je tragédia, že takto sú zbastardené takmer všetky cereálie, teda cestoviny, ryža, chlieb, pečivo, keksy, koláče a zákusky. Všímajte si, ako reaguje vaše telo, keď zjete takéto potraviny. Máte výkyvy nálady a prílevy a prudké odlevy energie.

Nebojte sa, existuje toľko zložitých sacharidov – matka príroda je štedrá –, že tie jednoduché grcky vám vôbec nebudú chýbať. Naplno vychutnávajte bohatstvo zemiakov, sladkých zemiakov, jačmeňa, kukurice, hnedej ryže, bôbov, cíceru, šošovice, prosa, zeleniny a cestovín vyrobených z hnedej ryže alebo z celozrnnej múky. Výrobky mnohých spoločností obsahujú tieto takpovediac dobré sacharidy. Rozplývajte sa nad úchvatnou chuťou chleba, pečiva a zákuskov vyrobených z celozrnnej múky. (Čiže vyrobených zo zŕn, ktoré neboli vybielené, zbavené šupiek, neboli rafinované, takže obsahujú rozličné výživné látky.) V obchodoch so zdravou výživou i v bežných obchodoch nájdete rozmanité druhy chleba z celozrnnej múky a klíčkov. A nezabúdajte na zeleninu a ovocie – obsahujú zložité sacharidy a zásobujú telo vitamínmi, minerálnymi látkami a vlákninou.

Áno, áno, dobre ste počuli – ovocie. Jedzte ho. Najhroznejšia vec na nízkosacharidovej žravosti je odpor k ovociu. Ovocie je pravdepodobne najdokonalejšia potrava, aká existuje pod slnkom. Jej jedinečnosť spočíva v tom, že pri trávení telo nemusí vynaložiť takmer nijakú prácu. Ovocie je bohaté na enzýmy, bez problémov prejde tráviacim ústrojenstvom a nášmu telu dodá sacharidy, vlákninu, vitamíny, minerálne látky, mastné kyseliny, aminokyseliny, taníny a flavonoidy, ktoré pomáhajú v boji proti rakovine. Pretože väčšinu obsahu ovocia tvorí voda, ovocie hydratuje telo a pomáha mu pri očiste, detoxikácii a vyprázdňovaní.
Harvey a Marylin Diamondovci, autori bestselleru Fit pre život, zistili, že ovocie je pre nás najprospešnejšie, ak ho jeme samotné, pretože tak sa najľahšie a najrýchlejšie strávi. Ak jeme ovocie spolu s inými potravinami, nemôže tak rýchlo prejsť naším zažívacím traktom, začne v žalúdku hniť, kysnúť a môže byť príčinou grgania, nafukovania a pálenia záhy. Diamondovci preto odporúčajú jesť ovocie na prázdny žalúdok ako prvé jedlo dňa, počkať tridsať minút a až potom zjesť niečo iné. Vieme, že pre niekoho to bude ťažké. To nič, ak ešte nemáte dosť sily dosiahnuť tento cieľ. Stanovte si ho zatiaľ ako ideál.
Priateľky, kričte z plných pľúc, aby to počuli všetky vaše zadebnené, zadubené, ohlúpnuté, zle informované priateľky a známe: OVOCIE A CHLIEB SA SMÚ JESŤ!

Keď propagujeme Štíhlu potvoru, vždy dostaneme jednu a tú istú otázku: „Čo robíte, keď vás pochytí strašná chuť na sladkosti? Štíhle potvory vari nikdy nemajú chuť na sladké?“ Bože, my sme štíhle potvory, nie mimozemšťanky! Pravdaže mávame chuť na sladké! A keď dostaneme chuť na sladké, jednoducho si dáme niečo sladké!

Žiaľ, väčšina ľudí si nevie predstaviť, že sa môžu schuti najesť a pritom nepriberú, neochorejú ani nemajú za to výčitky svedomia. Preto je nám cťou a potešením osvietiť nevzdelané masy. Dúfame, že jedlá, ktorých recepty vám ponúkame, vám budú chutiť rovnako ako nám. Ak nie, vrhnite sa na sex, vy úchyláčky.

Tak čo poviete? Zaujala váš Štíhla potvora, ktorá varí? Tak si pozrite aj nejaký ten recept z knihy Štíhla potvora varí.

Autor článku: Vydavateľstvo Ikar

Dátum zverejnenia: