Vitamíny naše každodenné

Vitamíny naše každodenné
Zdroj: bigstockphoto.com

V súčasnosti nad nami vládne všemocný marketing, ktorý zdravý životný štýl predáva ako zaručenú hodnotu. Namiesto čerstvých produktov sú nám servírované syntetické vitamíny a potravinové doplnky. Skutočné zdravie sa však ukrýva v čerstvom ovocí a zelenine.

Pre generáciu dnešných mladých ľudí, ktorým mlieko smrdí a kola vonia, je asi ťažko predstaviteľné, že sa denne nadopujú až 25 gramami cukru a najrôznejšími konzervačnými a aromatickými látkami. Dary prírody im nič nehovoria a svoje zdravie zapredávajú umelým lákadlám. Ovocie a zelenia sú však prameňom čistých prvkov, organických kyselín a látok ničiacich nielen baktérie, ale najmä vitamínov. Vitamíny patria k esenciálnym, teda životne dôležitým živinám. Hoci prijímame nadmerné množstvo potravy, prísun mnohých vitamínov nie je vôbec vyhovujúci. Sú pritom pre náš organizmus veľmi prospešné. Podieľajú sa na látkovej premene, výstavbe telesných enzýmov, podporujú obranné schopnosti a už ich malý nedostatok môže viesť k chorobným zmenám.

Prospešné ovocie

Vitamínovú kúru je vhodné začať pravidelnou konzumáciou surového a priemyselne neupravovaného ovocia. Ešte aj v tomto období sú na trhu najdostupnejšie citrusové plody obsahujúce vitamín C a P (rutín). Prírodný antioxidant – pomaranč, má preventívne účinky proti novodobým pandémiám chrípky či nádchy. Dokonca znižuje závažnosť príznakov týchto „zimno-jarných“ ochorení. Pomaranče okrem bohatého obsahu vitamínu C, čiže  kyseliny askorbovej (až do 60 mg na 100 g), znižujú aj cholesterol alebo stimulujú vylučovanie.

Vitamínová kúra

Počas tejto kúry sa konzumuje 10 – 12 pomarančov v kombinácii s 2 – 4 pohármi pomarančovej šťavy počas dvoch dní v každom treťom alebo štvrtom týždni jej trvania. Vynikajúcim ovocím, ktoré nás, takpovediac, neprestane nikdy nudiť je aj mandarínka. Tá obsahuje síce menej vitamínu C ako pomaranč, ale svojimi priaznivými vplyvmi na ľudský organizmus mu môže spoľahlivo konkurovať. Mandarínky pomáhajú bojovať s infekciami hrdla, s horúčkou a nádchou. Mandarínkovú kúru sa odporúča praktizovať najmä v zimných mesiacoch, ale vyskúšať ju možno aj počas jarných dní. V priebehu jedného mesiaca sa má 1 – 2 dni týždenne jesť ako jediný druh potravy len 1,5 – 2 kg mandarínok.

Obľúbené exotické ovocie grapefruit má vďaka vysokému obsahu flavonoidov a neodmysliteľného vitamínu C detoxikačné vlastnosti. Prispieva taktiež k posilneniu imunity a obsahuje aj bohaté zdroje draslíka. Grapefruitová kúra by mala trvať dva týždne, počas ktorých by sa mal postupne zvyšovať počet skonzumovaného ovocia od jedného grapefruitu za deň až k piatim. Po týždni sa postupne množstvo ovocia opäť znižuje. Od piatich grapefruitov za deň až k jednému, ako na začiatku kúry. Vynikajúcim a po celý rok rovnako obľúbeným ovocím sú jablká. Často sa glorifikujú ako ovocie ovocia a snáď ani niet niekoho, kto by nevedel, že sa majú konzumovať naozaj každodenne. Sú vynikajúcim zdrojom vlákniny nazývanej  pektín, ktorá, ako každá vláknina, pôsobí účinne na funkciu čriev. Pri jablkovej kúre sa jablká môžu jesť čerstvé, ale aj pečené a varené. Nesmú však byť osladené. Odporúča sa denná dávka dvoch kilogramov jabĺk v priebehu 3 – 5 dní.

Nezabúdajme na zeleninu

Pre telo potrebné vitamíny obsahuje aj zelenina. Mnohé štatistiky varujú, že nám chýba najmä kyselina listová, teda vitamín rozpustný vo vode, ktorý nachádzame napríklad v čerstvej zelenine, a vitamín B6 (obsahuje ho hlávková zelenina).

Dostatočné množstvo vitamínov nájdeme aj v zelenine dostupnej po celý rok.

Kvasená, resp. kyslá kapusta má až legendárne, stáročia ospevované kvality. Okrem provitamínu A (betakarotén), vitamínov C, B, E a K je aj perfektným depurantom (prečisťovačom krvi). V kapuste sa dokonca nachádza približne rovnaký obsah vitamínu C ako v pomarančoch. Rovnako prospešná je aj pekingská kapusta. Pri kapustovej kúre sa odporúča štyrikrát denne vypiť pol pohára čerstvej šťavy z kapusty. Tento spôsob vitamínovej kúry odstraňuje nerovnováhu v tráviacom trakte. Medzi často odporúčanú zeleninu sa zaraďuje aj špenát, ktorým pokryjeme až 2/3 dennej potreby vitamínu A a celkovú dennú potrebu kyseliny listovej. Vďaka obsahu karotenoidov pomáha predchádzať strate zraku. Na jar nasýtime potrebu vitamínov i konzumáciou cesnaku. Toto prírodné antibiotikum s vitamínmi A, B1, B2 a C sa teší čoraz väčšej obľube a pomerne novou novinkou sú ešte stále cesnakové kúry. Neodporúča sa však konzumovať viac ako 3 strúčiky cesnaku denne, pretože prekročenie dávky môže spôsobiť plynatosť a hnačky.

Žlčotvorná cibuľa namierená proti črevným parazitom obsahuje provitamín A a vitamíny B1, B2. Pri cibuľovej kúre sa majú denne užívať 2 – 3 čajové lyžičky cibuľového roztoku (pripraví sa z postrúhanej cibule, ktorá sa zaleje buď vriacou vodou alebo bielym vínom). Pamätať by sme mali na to, že zelenina by sa nemala variť, lebo vyššou teplotou ako 46°C sa ničí vyvážený komplex biologicky aktívnych látok. Rovnakým nepriateľom vitamínov je aj káva, pretože kofeín výrazne neguje vplyv vitamínov na náš organizmus. Blahobyt, ktorý máme na tanieri, vôbec neprospieva nášmu zdraviu. Namiesto vysoko kalorických potravín by sme si mali vstúpiť do svedomia, resp. do našich stravovacích návykov, a siahnuť po potravinách rastlinného pôvodu. Ak surové ovocie, zelenina alebo naklíčené semená tvoria viac než 60 percent z denného objemu skonzumovanej stravy, prebiehajú v ľudskom organizme regeneračné procesy. Ak je to menej, dochádza k procesom degeneračným. Je preto čas vzdať hold vitamínom ukrytým v ovocí a zelenine a zamávať na rozlúčku fastfoodovým výdobytkom rýchleho stravovania.

Autor článku: časopis Bedeker zdravia

Dátum zverejnenia: