Je trstinový cukor a med vhodný pri diéte? Nenechajte sa pomýliť!

Je trstinový cukor a med vhodný pri diéte? Nenechajte sa pomýliť!
Zdroj: bigstockphoto.com

,,Pridala som aj cukor, ale trstinový!“, možno ste počuli už niečo podobné aj vy v zmysle, že trstinový cukor je predsa zdravý, teda ide o čosi celkom iné, ako pridať do jedla biely cukor z cukrovej repy. Prispieva skutočne trstinový cukor zdraviu tak ako si myslíme a je sladenie medom vhodné pri diéte?

Med aj trstinový cukor sa považujú za nutrične hodnotnejšie ako cukor  z cukrovej repy. To znamená, že obe tieto varianty sladidla obsahujú nie len sacharidovú zložku, ale aj niečo navyše.

Med je okrem sladkej chuti aj zdrojom vitamínov, minerálnych látok, aminokyselín, fytochemikálií, enzýmov a organických kyselín. Obsahuje jednoduché cukry, glukózu a fruktózu, ktoré sú sladšie ako v cukre obsiahnutá sacharóza a na dosiahnutie  rovnakej sladkosti  je preto potrebné menej medu ako cukru.

To znamená, že pri sladení medom je možné istú časť energie ušetriť. Zároveň obsah energie v mede je o cca 400 kJ niečo nižší ako obsah energie v cukre. Med je síce menej energetický, no pozor na jeho množstvo, najmä počas jarného formovania postavy je ideálne vylúčiť sladenie úplne a nespoliehať sa na ,,zdravé“ sladenie medom. To isté platí pri sladení trstinovým cukrom. Ten je vďaka obsahu melasy zdrojom i malého množstva minerálnych látok. Okrem sacharózy  obsahuje aj glukózu a fruktózu a v tele je lepšie využiteľný. Ale pozor! Energetická hodnota bieleho a trstinového cukru je porovnateľná!

Pre zdravú výživu organizmu nie je potrebné jedlá ani nápoje prisládzať. Cukrov je dosť aj v potravinách, ktoré bežne denne konzumujeme a na prvý pohľad sladké ani nepôsobia. Množstvo sacharidov sa nachádza v chlebe, cestovinách, ryži, zemiakoch, mrkve či inej zelenine. V porovnaní s medom a trstinovým cukrom obsahujú tieto potraviny i  oveľa viac  nutrične významných a ochranných látok.

Ak sladíme, prestavujeme si prah citlivosti na sladké na vyššiu úroveň. Môže sa teda stať, že sladkú chuť zeleniny či ovocia nevnímame a naša chuť na sladké nemôže byť uspokojená ničím iným, len čokoládou, pudingom alebo koláčikom s vysokým obsahom cukru. Pri strate citlivosti na sladké sa nám ho dokonca žiada podstatne viac ako je prirodzené.

Je všeobecne známe, že príjem cukru vo veľkom množstve zdraviu neprospieva, nech pochádza z akéhokoľvek zdroja. Je príčinou  rôznych civilizačných ochorení, ktoré vznikajú z nadbytku,  ako je napríklad obezita, cukrovka, srdcovocievne ochorenia a iné.

Preto je podstatné, aby sme sa naučili rozoznávať prirodzené sladké chute potravín a naučili sa jedlo neprisládzať. A ak už je cukor pri príprave jedál nutné použiť, jeho alternatívy – med i trstinový cukor sú nutrične bohatšie, ale netreba rátať s ich diétnymi vlastnosťami. Tie totiž určite nemajú.

Vedeli ste že:

  • Odporúčané množstvo cukru na obyvateľa na rok je 22 kilogramov. Na  Slovensku je celková spotreba cukru približne dvakrát vyššia ( 42 kg/obyvateľa/rok).
  • Sladiť medom by nemali alergici, pretože obsahuje aj čiastočky peľu a lekári ho neodporúčajú podávať ani deťom mladším ako 3 roky.
  • Enzýmy obsahuje iba med, ktorý nebol tepelne upravený ( enzýmy ničí aj horúci  čaj,  mlieko, káva....).
  • Jednoduché cukry sú v tele dobre využiteľné, ich  množstvo by ale nemalo byť vyššie ako 10 percent z celkového denné príjmu  sacharidov.

Autor článku: PhDr., Mgr. Katarína Skybová

Dátum zverejnenia: