Nepokazte si Veľkú noc jedlom ani alkoholom

Nepokazte si Veľkú noc jedlom ani alkoholom
Zdroj: bigstockphoto.com

“Údená šunka, klobásy, vajíčka a rôzne koláče nepatria medzi najzdravšie a najľahšie stráviteľné pokrmy, preto by sme ich mali jesť len v malom množstve. V opačnom prípade hrozia tráviace ťažkosti, predovšetkým u ľudí s ochoreniami žalúdka, žlčníka a podžalúdkovej žľazy, ktorí by to s ich konzumáciou nemali preháňať, pokiaľ nechcú riskovať zhoršenie svojho zdravotného stavu či dokonca pobyt v nemocnici,“ hovorí primár Oddelenia liečebnej výživy UNLP Košice MUDr. Miroslav Paľko, podľa ktorého „trošku zo všetkého“ nezaškodí, no je predovšetkým je treba poznať v jedení mieru.

„Napríklad vajíčka obsahujú väčšie množstvo cholesterolu, ale aj dobre stráviteľné bielkoviny, tuk s vysokým obsahom nenasýtených mastných kyselín množstvo minerálov, vitamínov a  stopových prvkov. Preto proti ich striedmemu užitiu nemožno nič namietať. Všetkého však veľa škodí a dobré je myslieť aj na správne kombinácie potravín - pokiaľ budeme vajíčka konzumovať v rozumnej miere a v kombinácii so zeleninou, ktorá napomôže organizmu spracovať cholesterol, neuškodíme si,“ vysvetľuje MUDr. Miroslav Paľko. Zeleninu radí konzumovať v surovom, ale aj varenom stave, pretože tak napomáha tráveniu a zabúdať by sme nemali ani na zdraviu prospešné ovocie hlavne v surovom stave.

„Kontrolovať sa je dobré aj pri konzumácii alkoholu, zvlášť tvrdého, ktorý k veľkonočným sviatkom v našich končinách už tradične patrí. Je vhodné zapíjať ho nealkoholickými nápojmi, no ani pri tých by sme to nemali preháňať s objemom pokiaľ sa jedná o presladené vody sýtené oxidom uhličitým,“ dodáva MUDr. Miroslav Paľko, podľa ktorého je jednou z možností, ako vyvážiť nepriaznivú kalorickú bilanciu, zvýšenie energetického výdaja, preto si počas voľných dní doprajte aj nejakú príjemnú pohybovú aktivitu  na čerstvom vzduchu.

Ako prežiť Veľkonočné sviatky v zdraví? Vhodné je dodržiavať dobré rady platné i vo všedný deň:

- Preferujte ľahko stráviteľné a zdravé pokrmy v čo najprírodnejšej forme
- Dajte prednosť bielemu mäsu pred tmavým a úprave „na prírodno“ pred vyprážaním
  a grilovaním či údeninami
- Dochucovadlá používajte s mierou – siahnite radšej po bylinkách, kravskom masle,
  jogurte či sterilizovanej šťave z paradajok ako po majonéze, tatárskej omáčke
  a kečupe
- Konzumujte veľa vlákniny, ktorá napomáha vyprázdňovaniu - obsahuje ju celozrnné
  pečivo, ovocie   a zelenina
- Kontrolujte príjem sacharidov a tukov – pozor na krémové zákusky s margarínom,
  uprednostnite radšej tvaroh, ovocie a čokoládu vysokým obsahom kakaa
- Siahnite radšej po panenskom olivovom oleji ako rafinovanom rastlinnom
- Pokiaľ to s jedlom preženiete, doprajte si aspoň krátky očistný pôst, napríklad
  vynechajte obed alebo večeru
- Preferujte suché víno pred tvrdým alkoholom a alkoholické nápoje zapíjajte
  nealkoholickými
- Pite veľa tekutín, najmä vodu, minerálky a bylinné čaje. Pozor na sýtené nápoje - 
  obsahujú veľa cukru

Oddelenie liečebnej výživy Univerzitnej nemocnice L. Pasteura Košice

Základným poslaním Oddelenia liečebnej výživy Univerzitnej nemocnice L. Pasteura Košice je zabezpečenie a poskytovanie energeticky a biologicky hodnotnej stravy zodpovedajúcej zásadám správnej výživy. Liečebná výživa je totiž súčasťou liečebno-preventívnej starostlivosti a významne ovplyvňuje liečebný proces chorého a znižuje náklady na medikamentóznu terapiu, čím napomáha k navráteniu a upevneniu jeho zdravia.

Autor článku: RNDr. Jaroslava Oravcová

Dátum zverejnenia: