Na exotickej dovolenke si dajte pozor na ovocie, zeleninu a pitnú vodu

Na exotickej dovolenke si dajte pozor na ovocie, zeleninu a pitnú vodu
Zdroj: bigstockphoto.com

Pri dovolenkovaní v exotických destináciách si treba dať pozor na surovú zeleninu, šaláty a ovocie, ktoré sa nedajú olúpať. „Ľudia by mali jesť len ovocie a zeleninu v šupke, a to a po očistení a umytí,“ odporúča zastupujúci hlavný hygienik SR Ivan Rovný.

Upozorňuje tiež na to, že dovolenkári by si mali zistiť, či je v danej krajine pitná voda z vodovodu. „Pokiaľ nie, netreba ju používať na pitie, varenie ani na umývanie zubov a používať na tieto účely len balenú pitnú vodu,“ varuje. Podobne odporúča ľad do nápojov používať len po zistení, z akej vody je vyrobený. Lepšie je vyhnúť sa aj mäsovým, vaječným a nedostatočne tepelne upraveným pokrmom. Hlavný hygienik neodporúča konzumovať ani jedlá, ktoré sa výrazne odlišujú od slovenskej stravy. Môžu totiž vyvolať tráviace ťažkosti. „Neodporúča sa konzumovať jedlá pripravované na miestnych trhoviskách, vývarovniach, nakoľko úroveň hygieny prípravy pokrmov býva nižšia,“ podčiarkol Rovný s tým, že zvážiť treba aj nadmerný príjem pikantných jedál.

V letných mesiacoch sa celkovo treba vyhýbať ťažkým jedlám, opatrný má byť človek aj pri epidemiologicky rizikových potravinách, ako je napríklad aj zmrzlina. „Strava má byť v letných mesiacoch ľahšia, to je ľahko stráviteľná s nižšou energetickou hodnotou, pretože organizmus v lete nepotrebuje vytvárať teplo v takej miere ako v zimných mesiacoch, súčasne však musí poskytovať dostatok výživných látok,“ objasnil hlavný hygienik. Strava v lete má byť vyvážená a pestrá. Mala by obsahovať dostatok celozrnných výrobkov ovocia a zeleniny, nízkotučných mliečnych výrobkov, rýb, hydiny, zemiakov a strukovín, naopak, menej má byť jedál a potravín bohatých na tuky a jednoduché sacharidy.

Slnečné žiarenie spotrebúva, najmä pri opaľovaní a masívne pri opaľovaní spojenom s fajčením, antioxidanty v organizme. Ide najmä o antioxidanty, ktoré môžeme doplniť stravou - vitamíny A, C a E. Vitamín A sa nachádza napríklad v mrkve, paradajkách, malinách, marhuliach, masle či rybách, vitamín C v ovocí ako čierne ríbezle, jahody, citrusové ovocie, kivi, maliny, černice, v zelenine ako paprika, karfiol, kel, kaleráb, paradajky, zemiakoch, vitamín E v rastlinných tukoch a olejoch, zelenine, orechoch, obilných klíčkoch. Veľmi účinným antioxidantom je však aj lykopén, ktorý je zastúpený v paradajkách a červenom melóne.

Veľmi dôležité je dodržiavať v lete pitný režim, to znamená vypiť aspoň tri litre tekutín denne. „Vhodnejšie je piť priebežne menšie množstvá tekutín ako nárazovo väčšie množstvá. Nepite veľmi studené nápoje,“ radí Rovný. Najvhodnejšími tekutinami na uhasenie smädu sú voda, bylinkové a ovocné čaje, minerálne vody, zriedené ovocné šťavy. Obmedziť by sa malo pitie kávy a alkoholu.

Odporúčania hlavného hygienika SR TASR poskytla hovorkyňa Úradu verejného zdravotníctva Lenka Skalická.

Autor článku: TASR

Dátum zverejnenia: