Mlieko vs. syr a laktóza

Ľudí s poruchou trávenia mlieka často trápi nedostatok vápnika, pretože sa mliečnym výrobkom kvôli tráviacim problémom radšej vyhýbajú. No nie každý výrobok z mlieka im môže spôsobiť bolesti brucha, kŕče alebo nadúvanie. Adekvátnou náhradou je syr, obsahuje dostatok vápnika a iba minimum laktózy. Vymeňte mlieko za syr! Má tisícky podôb a chutí, je rovnako zdravý a navyše ľahšie stráviteľný. 

Tabuľka: Vybrané nutričné hodnoty v nízkotučnom mlieku, nízkotučnom jogurte a tvrdom (bežne používajúcom) zrejúcom syre z kravského mlieka

 

 

Nízkotučné 1 % mlieko (240 g)

Nízkotučný jogurt

(240 g)

Tvrdý syr z kravského mlieka

(45 g)

Energia (kcal)

101

154

181

Proteíny (g)

8.1

12.9

11.2

Tuk (g)

2.3

3.8

14.9

Laktóza (g)

12.5

8.4

0.10

Vápnik (mg)

300

448

324

Zdroj: National Institutes of Health Consensus Development Converence Statement. Lactose Intolerance and Health, 2/2012. U.S. Department of Agriculture’s Nutrient Database. Online: nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search

Syr je pre laktózovo intolerantných pacietov zaujímavou náhradou, pretože má naozaj mnoho chutí a podôb. Obsahuje takmer toľko isto vápnika ako mlieko, ale neporovnateľne menej laktózy,“ hovorí Rastislav Stolárik, predseda Združenia pre osvetu inolerancie laktózy, ktorý má vlastné skúsenosti s touto tráviacou poruchou. “Tí z nás, ktorí sa však nechcú vzdať mlieka si môžu pomôcť potravinovými doplnkami, ktoré sú už aj na našom trhu. Tablety umožnia vášmu organizmu stráviť laktózu a pomocou kvapiek si vyrobíte bezlaktózové mlieko,“ dodáva Stolárik.

Každý človek má odlišnú mieru intolerancie laktózy. Jej výšku môžeme zistiť iba individuálnymi testami. Miera narastania problémov s trávením mliečneho cukru sa s pribúdajúcim vekom zvyšuje.

Autor článku: Monika Sobekova

Dátum zverejnenia: