Žite zdravo ako Francúzi!

Žite zdravo ako Francúzi!
Zdroj: bigstockphoto.com

Hoci už každý vie, že výsledkom francúzskeho spôsobu stravovania je nízka hmotnosť, zdravé srdce a dlhší život, stále to nazývame paradoxom. V čom je to „tajomstvo“? Francúzi napríklad nekonzumujú priemyselne spracované potraviny, žiadne náhradné sladidlá, tukové náhrady ap. Nevyhýbajú sa tukom, prioritou sú však „zdravé tuky“ obsiahnuté povedzme v orechoch, olivách či lososovitých rybách. Francúzi sa tiež nevyhýbajú sacharidom, neužívajú potravinové doplnky a doprajú si víno k obedu, či k večeri.  

Dr. Will Clower vytvoril program Cesta k zdravému chudnutiu a vedci dokázali, že jeho odporúčania sú naozaj účinné, redukujú hmotnosť a znižujú dokonca zlý cholesterol. V knihe Francúzi nedržia diétu predkladá 10 jednoduchých krokov vrátane receptov na vynikajúce jedlá, aby sa francúzsky životný štýl stal súčasťou našej každodennej rutiny.  Dr. Clower ukazuje, ako žiť život na francúzsky spôsob a pritom zostať štíhly a zdravý. Plus môžete jesť jedlá, ktoré naozaj milujete.

V čom je háčik? Vlastne v ničom. (Úryvok)

Clower totiž zistil, že kvalitné prírodné potraviny sme v našej bežnej strave vo veľkej miere nahradili rôznymi polotovarmi. Tie sú plné konzervačných látok a prísad, populárne označované ako nízkotučné a nízkosacharidové zdravé potraviny, ktoré však ľudské telo nedokáže dobre spracovať, a to spôsobuje priberanie na váhe.

10 jednoduchých krokov na ceste k štíhlej línii


Francúzi však jedia skutočne výdatné jedlá, neraz zakázané striktnými dietológmi – maslo, syr, chlieb či čokoláda sú zdravé jedlá, ktoré držia hlad v šachu a nemali by sme sa im vyhýbať. Treba len poznať pár zákonitostí a pravidiel. Vedci tiež dokázali, že keď si jedlo dlhšie vychutnávame, zároveň aj chudneme – mnohí vieme, že by sme nemali jedlo hltať, dopriať si čas, ale dá sa to v tejto uponáhľanej dobe? Dá, ak naozaj chcete schudnúť a udržať sa vo forme.

Exkluzívne na Zzz.sk ukážka z knihy Francúzi nedržia diétu.

Cesta k zdravému chudnutiu

Program CESTA k zdravému chudnutiu bol vytvorený pre tých, pre ktorých to znamená prínos a ktorým prinášajú prospech špecifické inštrukcie, ktoré dávajú naši odborníci na výživu, a Francúzi nedržia diétu vychádza z toho programu.

Pozostáva zo štyroch kľúčových zásad:

1. Jedzte pravé potraviny

Francúzi jedia čokoľvek, čo sa im zachce, pokiaľ je to pravé, čiže  prírodné.  Táto  zásada  jesť  pravé  jedlo  je  tak  intuitívna a  môže  sa  uplatniť  kdekoľvek,  počnúc  rodinnou  večerou  cez podnikový večierok až po bejzbalový zápas. Nanešťastie sme sa  dostali  do  situácie,  kedy  sme  takí  zaplavení  potravinami, ktoré  ja  nazývam  nepravými  (falošnými)  potravinami  –  chemické  cukry,  nepravé  syntetické  tuky  a  umelé  potravinárske výrobky – že teraz nám niekto musí povedať, čo vlastne pravá potravina je!

Pravé  potraviny  sú  tie  produkty,  ktoré  sú  prírodné,  ktoré  sa dajú nájsť v bežnom texte zaoberajúcom sa biológiou a sú normálne  súčasťou  potravinového  reťazca.  Sýtené  nealkoholické nápoje nikdy nevyrástli zo zeme, margarín je objav vynájdený človekom a farbivá, konzervačné prísady a stabilizátory, ktoré dávajú vašim potravinám trvanlivosť radiálnych pneumatík s oceľovou výstužou, neboli nikdy určené pre vaše telo.

To je dôvod, prečo aj vy ako účastníci programu CESTA si môžete  dopriať  tučné  syry,  čerstvo  upečené  chleby,  čokolády, maslá, vína a tak ďalej, pretože tieto potraviny sú pravé. Vaša fyziológia  očakáva,  že  tieto  zdroje  jej  poskytnú  výživu.  Je  to potom vôbec nejaké prekvapenie, že diétne produkty a chemikálie, ktoré nie sú prírodným produktom, ale ich vynašli, často sa spájajú so zlým zdravotným stavom a nie lepším zdravotným stavom? A tak, keď konzumujete pravé potraviny, tak v skutočnosti poskytujete vášmu telu jeho výživu práve v tej forme, akú potrebuje,  zatiaľ  čo  diétne  produkty  pracujú  proti  vášmu  telu a jeho prirodzenej tendencii byť štíhly a zdravý.

2. Naučte sa AKO jesť

Ako vedec, ktorý skúma neuróny, bol som vyškolený, aby som študoval spojitosť medzi mysľou a telom, medzi mozgom a správaním. Pochopil som, že sú nerozlučne prepojené – mozog riadi správanie, ale vaše konanie v tomto procese mení funkciu vašich mozgových buniek. Je to kruh. Ale keď som skúmal rady, ktoré nám dáva naša moderná nutričná veda, s ohromením som zistil, ako málo času sa venuje na tréning nášho správania sa, aby sa zmenila naša fyziológia. Áno, každý rozprával o „návykoch životného štýlu“, ale toto falošné uznanie nebolo nasledované vy- školením v tom, ako si máte tieto návyky vypestovať.

Účastníci  programu  CESTA sa  počas  neho  učia,  ako  ľudia, ktorí žijú v oblasti Stredozemia, ovládajú svoju porciovú deformáciu, chronickú konzumáciu a problémy s váhou – a uisťujem vás, že to nie je vďaka sile vôle. Keď konečne upustíte od mentálneho  hlavybôľu  počítania  sacharidov  a  kalórií  i  tukov  a  za- meriate  sa  na  to,  AKO  jesť,  vaše  nové  návyky  za  vás  uberú záťaž. A keďže  sú  návykové,  už  viac  na  svoju  diétu  nebudete musieť myslieť, nakoľko sa vaše nové správanie nakoniec zafixuje v mozgu. Nemôžete spadnúť z voza – vy ste ten voz.

3. Zredukujte jedenie vyvolané stresom

Francúzsky prístup k zdraviu je omnoho všestrannejší ako naša zjednodušujúca predstava „príjem kalórií, výdaj kalórií“. Ak niekoho prepadne smútok a rozpúta orgie v žraní sladkostí, tak takýto  človek  môže  pribrať  na  váhe  z  dôvodu  skonzumovaných kalórií, ale problémom neboli kalórie, všakže? Kalórie boli iba symptómom hlbšieho problému reagovania na stres, kedy útechou bolo jedenie.

Jedenie  vyvolané  stresom  sa  musí  liečiť,  inak  bude  úplne jedno, ktorá diéta – či už na báze konzumácie nízkotučných po- travín, potravín s nízkym obsahom sacharidov, diéta podľa typu krvi, kombinovanie potravín či ktorákoľvek iná – to bude.

Aby ste jedli ako Francúzi, program CESTA učí techniky skutočného  sveta,  aby  sa  otvoril  „tlakový  ventil“  formou  zadania jednoduchých domácich úloh, ktoré netrvajú dlhšie ako päť až desať minút. Tieto techniky zahrňujú meditácie, ale aj techniky, ako odvrátiť dlhočizný rad podvedomých sabotérov vašej hmotnosti  a  vášho  zdravia.  Doprajte  si  napríklad  dostatok  spánku, inak  priberiete.  Naučte  sa  každý  deň  sa  smiať,  milovať  každý deň a prežívať každý deň v hravom žartovnom duchu a oslobodíte svoje telo, aby sa vzdalo tej váhy, ktorú si chce udržať.

Francúzsky paradox

Napriek tučným krémom, syrom, maslu a chlebu je miera obezity vo Francúzsku iba 11,3% populácie (podľa International Obesity TaskForce). Trikrát nižšie je aj riziko ochorenia srdca. Francúzi sú bez námahy štíhli a zdraví, pretože jedia výdatné bohaté jedlá a ich prístup k životu je pokojný a neuponáhľaný – prečo by sme nemohli robiť to isté? Takúto otázku si položil aj doktor Will Clower a vytvoril program, ktorý už pomohol mnohým. U niektorých sa vytratila hypoglykémia a už nemuseli jesť každé dve hodiny. Iným zmizla intolerancia na laktózu... 

Oveľa viac o zdravom francúzskom spôsobe života nájdete v knihe Francúzi nedržia diétu

Autor článku: Vydavateľstvo Ikar

Dátum zverejnenia: