Piliere zdravej imunity

Piliere zdravej imunity
Zdroj: bigstockphoto.com

Je normálne mať v zime chrípku? Podľa štatistiky to asi normálne je. Avšak pozrime sa na seba kriticky a položme si túto otázku ešte raz: je skutočne normálne, že konkrétne ja, teraz v plnom zdraví a sviežosti, budem túto zimu chorý či chorá? A navyše s vedomím, že máme k dispozícii zložitý a nadmieru účinný mechanizmus, ktorý sa s hroziacou infekciou dokáže vysporiadať?

Aby náš imunitný systém, ktorý nikdy nespí a nikdy nie je unavený, mohol optimálne pracovať, musíme mu pomôcť a vytvoriť vhodné podmienky. V súčasnosti trpí poruchou imunitného systému každý tretí človek, z nich 70 % má rôzne alergické ochorenia. Preto sa v dnešnej dobe stáva nevyhnutnou prevencia, či už formou otužovania, užívania vitamínov, alebo rôznych doplnkov výživy na podporu imunity.

Úlohou imunitného (obranného) systému je chrániť telo pred akýmkoľvek votrelcom. Môžu to byť baktérie, vírusy, parazity, červy alebo voľné radikály, ale aj jedy bodavého hmyzu, alebo huby, ktoré poškodzujú mikrofl óru hrubého čreva. Zdravé telo sa dokáže samo brániť proti väčšine napádajúcich nežiaducich faktorov, ktoré môžu spôsobiť infekciu alebo iné ochorenie. Na obranu má k dispozícii dva typy imunity: vrodenú a získanú.

Vrodená

K nej patria mechanické bariéry ako je koža, a chemická obrana predstavuje napríklad antivírusový interferón, ako aj rôzne enzýmy s antibakteriálnou účinnosťou. Napríklad lyzozým, ktorý sa nachádza v slzách a slinách, proteolytické enzýmy, ktoré sú zložkou výlučkov dýchacích ciest a žliaz v zažívacom systéme. Kyslé prostredie v pohlavných orgánoch je ďalší spôsob ochrany pred infekciou.

Ochrana zvonku

Obranyschopnosť sa zakladá na špecializovaných bielych krvinkách zvaných T a B lymfocyty. Vznikajú v kostnej dreni a zachovávajú si pamäť o predchádzajúcich infekciách. Cytotoxické T-bunky, ktoré dozrievajú v týmuse, napádajú votrelca priamo. Sú schopné zaútočiť a zabiť v priebehu 30 minút omnoho väčšiu infi kovanú bunku vírusom chrípky alebo odstrániť nádorovú bunku. B-bunky (dozrievajú v slezine, v dolnej časti tenkého čreva alebo v lymfatických uzlinách) tvoria chemické látky – protilátky, ktoré ako zložky krvi  plávajú po tele podobne ako ryby v rieke a atakujú špecifi cké choroboplodné zárodky. Oba systémy umožňujú organizmu chrániť sa pred škodlivými vplyvmi zvonku. Ak je imunitná ochrana slabá, presadia sa útočníci a človek ochorie.

Tri základné piliere

Naša obranyschopnosť stojí na troch základných pilieroch. Ak je jeden z nich slabý, ani naša imunita nebude fungovať správne. Sú to:

  • primeraná a vyvážená strava s dostatkom dôležitých vitamínov a stopových prvkov
  • psychická rovnováha bez dlhodobého stresu
  • dostatočná fyzická aktivita

Strava – centrum odolnosti

Centrálnu úlohu pre odolný imunitný systém voči nákaze zohráva strava. Z hľadiska podpory a posilnenia imunitného systému sú významné potraviny nielen s dostatočným množstvom antioxidačných vitamínov C, E a A, ale aj troch stopových prvkov – zinku, selénu a železa. Ak je zloženie týchto látok vyvážené, dochádza u antioxidantov k takzvanému tandemovému efektu. To znamená, že každý v kombinácii s iným dosiahne svoj maximálny účinok.

Medzi najväčších nepriateľov nášho tela totiž patria voľné radikály, ktoré sa nachádzajú nielen v životnom prostredí. Navyše ich produkuje aj organizmus v priebehu látkovej premeny, no zvlášť počas boja s choroboplodnými zárodkami. A vtedy je okrem vitamínov zinok užitočný preto, lebo udržiava v stálej činnosti imunitné bunky a selén ich chráni pred voľnými radikálmi. Železo zase podporuje makrofágy pri zaregistrovaní a ničení pôvodcov ochorení a cudzích látok.

Základným východiskom je denne jesť veľa čerstvého ovocia a zeleniny s vysokým obsahom: vitamínu A (vaječný žĺtok, mlieko, pečeň), beta-karoténu (napríklad mango, mrkva,  špenát, marhuľa, tekvica, melóny, rajčiny), vitamínu C (zvlášť bohaté sú citrusové plody, kivi, brokolica, paprika, šípky, chren), vitamínu E (rastlinné oleje, avokádo, slnečnicové jadrá, pistácie, červené druhy papriky).

Najbohatším zdrojom selénu sú morské ryby, kukurica, droždie, cesnak, mäso, hríby, kokosový orech, paraorech, sezam zinku sú tekvicové jadrá, šošovica, fazuľa, pšeničné klíčky, huby, ryby, mäso, kakao, melasa, žĺtok železa je melasa, droždie, pšeničné klíčky, otruby, strukoviny, proso, pečienka, mäso, ryby, celozrnné výrobky, sušené marhule

Prepojenie

Posledné výskumy potvrdili úzke prepojenie medzi psychikou a imunitou. Kým pri krátkodobom strese sa imunitná odpoveď organizmu zlepšuje, dlhodobý stres spôsobuje jeho preťaženie a rôzne poruchy funkcie imunitného systému.  Výsledkom je zvýšený výskyt opakovaných či chronických infekčných chorôb, i onkologických ochorení. Tretím podporným pilierom našej imunity je fyzická aktivita. Každý z nás si iste nájde formu, ktorá bude najlepšie vyhovovať jeho naturelu.

Diétou proti nádche

Každodenne okrem vitamínov a minerálov zabezpečme organizmus prírodnými antibiotickými látkami z červenej repy, cesnaku, cibule či chrenu, ako aj z korenín (zázvor, klinčeky, čierne korenie, kurkuma, kardamóm alebo čili papričky), ktoré majú antibakteriálne a antivírusové účinky.

Tipy: Denná dávka nastrúhaného chrenu a jablka v pomere 1 : 1 je 1 – 4 PL. Alebo posekajme niekoľko strúčikov cesnaku na tenké plátky, zalejme ich medom a nechajme stáť 2 – 3 hodiny. Vezmime vyextrahovanú šťavu a užívajme po lyžičkách medzi jedlom.

Autor článku: Katarína Horáková

Dátum zverejnenia: