Jarná únava

Jarná únava
Zdroj: bigstockphoto.com

Asi každý z nás pozná pojem jarná únava. Je to pocit fyzickej a psychickej únavy, vyčerpania v období na konci zimy a začiatku jari. Na vzniku jarnej únavy sa podieľajú viaceré faktory: mesiace chladného počasia, ktoré nás nútia viacej času zotrvávať v prekúrených priestoroch, menej času venujeme aktívnemu relaxu na čerstvom vzduchu, znížené množstvo slnečného žiarenia cez deň počas zimných mesiacov, nižšia hladina vitamínov, antioxidantov,...

Nášmu telu sa treba v tomto kritickom období viacej venovať. Doporučujem zvýšený príjem vitamínov najlepšie z ovocia a zeleniny /vitamíny A, C, B komplex,  stopové prvky: selén, zinok, lecitín, koenzým Q 10,.../.  U niektorých ľudí  bolo popísané zlepšenie po posilnení imunitného systému napr. výťažkom rastliny Echinacea (Žeň-šeň / všehoj ázijský) pomáha tonizovať nervový systém. Dôležité je rešpektovať základy psychohygieny, dostatok spánku a odpočinku, aktívneho pohybu, neprejedania sa hlavne jedlami typu „fast food“.

Doprajte vášmu telu aspoň z času na čas prečisťovaciu kúru - je ich celá rada, stačí si len vybrať tú, ktorá by vám najviac vyhovovala. Jedna z najznámejších odľahčovacích kúr spočíva v dodržiavaní  buď zeleninového alebo ovocného pôstu tzn.  že v určitý deň sa vo vašom jedálničku objaví iba ovocie alebo zelenina v prírodnej neupravenej forme doplnená množstvom tekutín. Tým uľavíte svojmu zažívaciemu traktu, telo si odpočinie a zbaví sa toxínov. Pre túto kúru si vyhraďte vždy jeden deň, najlepšie cez víkend, kedy nie ste v práci a tak lepšie prekonáte pocity podráždenosti, ktoré môže vyvolať znížený príjem potravy.

Vaše telo sa môže zbaviť škodlivín i saunovaním. Je vhodné tam zostať tak dlho, pokiaľ sa cítite príjemne. Neplatí tu pravidlo, čím dlhšie tým lepšie. Po saune  nasleduje studená sprcha, bazén so studenou vodou, event. v zime sneh. Tento postup je vhodné opakovať 3x po sebe. Počas pobytu v saune  je dôležité zabezpečiť  dostatočný príjem tekutín. Sauna pôsobí antistresovo a celkovo regeneruje organizmus. Treba však pamätať i na to, že nie je vhodná pre každého. Nedoporučuje sa pre pacientov s  kardiovaskulárnymi chorobami, ochoreniami obličiek,  epilepsiou,  zápalmi žíl.

Nemali by sme zabúdať aj na pohyb  - povzbudí sa krvný obeh a následne sa telo zbaví  nielen škodlivín,  ale i stresu, úzkosti  a zlej nálady.

Svoje opodstatnenie má i postupné otužovanie organizmu, ktoré robíme postupne, nie naraz, najlepšie sprchovaním. Začíname vlažnou vodou a končíme studenou sprchou.

Nesmieme zanedbávať  dostatočný príjem tekutín /2-3 l denne/ vo forme bylinkových čajov /napr. žihľavový celkovo prečistí organizmus,  púpavový odľahčí tráviaci trakt /, džúsov , vody  a minerálok.

K tomu, aby sme mali zdravé telo, musí byť zdravá i naša myseľ. Odpočívajte, relaxujte, stretávajte sa s priateľmi, robte si každodenne malé radosti. Doprajte si chvíľku pre seba v tejto uponáhľanej dobe, myslite na príjemné veci. Budete sami prekvapení z toho, čo dokáže prechádzka po lese s ľuďmi, ktorých máte radi.

Netreba však bagatelizovať dlhšie trvajúcu únavu /týždne,mesiace/, ktorá môže signalizovať závažné ochorenie organizmu /depresia, systémové ochorenia spojiva, chudokrvnosť, ochorenia štítnej žľazy, ochorenia srdca,.../. V takomto prípade nie je vhodné samoliečiteľstvo, ale je potrebné tieto ťažkosti konzultovať so svojím lekárom.

Autor článku: MUDr. Ingrid Malgotová

Dátum zverejnenia: