Prvé bolesti chrbta u fyzioterapeuta

Prvé bolesti chrbta u fyzioterapeuta
Zdroj: bigstockphoto.com

V nedávnej minulosti bola rehabilitácia vnímaná ako súbor elektroterapie, masáží a cvičení v nemocnici a kúpeľoch, ktorú vykonávali rehabilitační pracovníci. Využívaná hlavne u starých ľudí, po úrazoch alebo pri ťažkom poškodení chrbtice a pohybového aparátu.

Dnes je rehabilitácia komplexný preventívny, diagnostický aj liečebný systém. Fyzioterapeuti vykonávajú svoje povolanie na základe nových neurofyziologických poznatkov. Fyzioterapia si našla svoje miesto v prevencií, či už u detí a dospievajúcich, rekreačných aj profesionálnych športovcov, ľudí so sedavým zamestnaním, alebo vysokým pracovným nasadením. Takisto sa ukazuje fyzioterapia ako najschodnejšia cesta liečby prvých bolestí svalov, kĺbov, chrbta či chrbtice. Liečba je založená na diagnostike, ktorá sa okrem záveru lekára opiera o vyšetrenie pohybového aparátu s pohľadu jeho správnej funkcie pri pohybe alebo stabilizácii.

Ak vnímame bolesť ako signál, že niečo ohrozuje alebo poškodzuje vaše zdravie, treba aktívne hľadať a vyriešiť príčinu. Pasívna cesta ako tabletka a obkresanie pohybu nie je riešenie! Inak sa ďalej pridružujú ťažkosti ako vystreľujúca bolesť, obmedzenie pohybu, únava, tŕpnutie alebo zníženie citlivosti. Vzniká svalová nerovnováha a chabé držanie tela. Neriešenie prvých ťažkostí sa môže postupne pretaviť do poškodenia kĺbov, stavcov a medzistavcových platničiek. Najčastejšie sa potom pacient ocitne u neurológa alebo ortopéda. Röntgen, CT alebo MR potvrdí poškodenie štruktúry. Fyzioterapia je potom zdĺhavejšia a zložitejšia.

Preto kladiem dôraz hlavne na prevenciu konceptom školy chrbta, ktorá učí ľudí správnemu držaniu tela a pravidelnému cvičeniu. Rieši polohu v akej spíte, ako vstávate z postele či stoličky, akú máte pracovnú polohu alebo športové aktivity. Fyzioterapeut vás naučí cviky na úpravu svalovej nerovnováhy, ako ich správne vykonávať a ako správne dýchať. Odporúčam každému denne cvičiť v závislosti od zdravotného stavu a pracovného zaťaženia. Cieľom je dosiahnuť zdravé a estetické držanie tela a podporiť aktívny životný štýl.

Autor článku: Mgr. Daniela Biščová, fyzioterapeutka, zdravotné centrum Mind&Body

Dátum zverejnenia: