5 vecí, ktoré by ste si so sebou mali pribaliť na športovanie vonku

5 vecí, ktoré by ste si so sebou mali  pribaliť na športovanie vonku
Zdroj: bigstockphoto.com

Stúpajúce teploty a krásne počasie, ktoré s letom prichádza, nás lákajú tráviť čas vonku. Mnohí z nás tak vymieňajú pobyt v telocvični, posilňovni či fitnes štúdiu za športovanie v prírode. V tomto článku vám poradíme, ako sa pripraviť na šport vonku a čo si so sebou pribaliť, aby vám zážitok nepokazili drobné zdravotné nepríjemnosti.

Na spáleniny od slnka

Pri športovaní vonku sa nám môže ľahko stať, že svoju pokožku vystavíme slnečnému žiareniu na neprimerane dlhý čas. Ak sa predtým zabudneme namazať krémom s dostatočným ochranným faktorom, môže dôjsť k spáleniu pokožky. „Ľahko spálenú pokožku, ktorá je začervenaná, citlivá, svrbí a páli, je možné ošetriť prípravkami s pantenolom. Ten pokožku upokojuje a pôsobí protizápalovo. Navyše urýchľuje hojenie ľahších slnečných popálenín a pokožku hydratuje. I preto je vhodné pantenol používať po každom slnení,“ vysvetľuje Klára Minczinger. „Ak sa však na koži objavia pľuzgieriky, mali by sme vyhľadať lekára,“ dodáva Minczinger.

Proti dehydratácii

Intenzívny športový výkon býva sprevádzaný potením. Naše telo ním reaguje na zvýšenie tepla, ktoré je spôsobené intenzívnou prácou svalov. Ak vonkajšia teplota stúpne nad 28 °C, začneme sa potiť aj bez nadmernej fyzickej záťaže. Pri športovaní vonku by sme na pitie mali teda pamätať o to viac. Strata tekutín totiž môže spôsobiť nielen zníženie výkonnosti, ale taktiež zhoršenie koordinácie a väčšiu únavu. Kvôli dostatočnej rehydratácii organizmu je vhodné poobzerať sa po prípravkoch, ktoré obsahujú ióny a glukózu. Glukóza na seba viaže molekuly vody, a tým doplňuje ióny a vodu stratené v priebehu potení. Mierne sladené tekutiny sa potom do tela vstrebávajú lepšie než čistá voda.

Na svalové kŕče

Počas športovania nás môže často stretnúť nepríjemná svalová kŕč. Tá môže byť spôsobená napríklad stratou tekutín, ktorá vedie k úbytku minerálov. Dôležité je teda poobzerať sa po zdrojoch horčíka v kombinácii s vitamínom B6. Tieto látky prispievajú k normálnemu fungovaniu svalov a k zníženiu vyčerpania a únavy. V potrave môžeme horčík nájsť v špenáte alebo v brokolici. Medzi výživovými doplnkami s obsahom horčíka a vitamínu B6 je možné nájsť šumivé tablety s vitamínom B6, vitamínom C a s vysokým obsahom horčíku, až 375 mg. Táto jedinečná kombinácia a forma zabezpečí silnejší a rýchlejší účinok.

Na zvýšenie imunity

Letné športovanie vonku so sebou môže okrem príjemných zážitkov priniesť tiež prechladnutie. To prichádza často pre spotenie po fyzickej záťaži. Prechladnúť však môžeme aj vtedy, keď po kúpaní zostaneme v mokrých plavkách, v ktorých potom v tieni hráme napríklad volejbal. Okrem funkčného oblečenia a prezliekanie sa do suchého odevu by sme taktiež mali myslieť na posilňovanie svojej imunity. K správnemu fungovaniu imunitného systému napomáha napríklad vitamín C, ale taktiež niektoré vitamíny z B-komplexu. Z prírodných zdrojov je na vitamín C bohatá napríklad šípka alebo ružičkový kel. Cennými zdrojmi komplexu vitamínov skupiny B sú napríklad kvasnice, pšeno alebo strukoviny.

Na posilnenie srdca

Športovanie nám pomáha posilňovať celý kardiovaskulárny systém, a podporovať tak našu fyzickú kondíciu. Ak chceme tento proces ešte ďalej podporiť, je dobré poobzerať sa po 3-omega mastných kyselinách. Ich najväčším zdrojom sú morské ryby a pomáhajú udržať zdravý krvný tlak aj srdce. „3‑omega mastné kyseliny je vhodné prijímať spolu s koenzýmom Q10. Táto kombinácia totiž prispieva k udržaniu celkovej dobrej kondície a zvýšeniu vitality. Zároveň kladne pôsobí na životnú energiu,“ vysvetľuje Eva Stanislavská.

Autor článku: PharmDr. Klára Minczinger

Dátum zverejnenia: