Zdravé opaľovanie

Zdravé opaľovanie
Zdroj: bigstockphoto.com

Honba za bronzovo opálenou pokožkou sa stala túžbou ľudstva koncom minulého storočia. Symbol bohatstva – alabastrovú pokožku vystriedala pleť farby čokolády.

V dávnej minulosti bolo slnko vnímané ako zdroj svetla a tepla. Dnes vieme, že život bez slnka nejestvuje. Človek je nielen fyzicky, ale aj psychicky závislý od účinku slnečných lúčov. Z fyzikálneho hľadiska je slnečné žiarenie druhom elektromagnetického vlnenia. Väčšinu biologických účinkov dopadajúceho žiarenia má oblasť vlnových dĺžok od 280nm do 800 nm. Žiarenie vlnových dĺžok nižších ako 280 nm na zemský povrch nedopadá. Ultrafialové žiarenie (UVA a UVB) sa najvýraznejšou mierou podpisuje od zmeny prebiehajúce v našom organizme dôsledkom opaľovania.

O tom, že slnečné lúče môžu mať aj negatívny dopad na náš organizmus, je známe už väčšine z nás. Nevýhodou slnenia je, že dlhodobé škody sa na našej koži často prejavia až o veľa rokov neskôr. Koža si pamätá, aj keď my sme už dávno zabudli. Dnes vieme, že príliš veľa slnka spôsobuje predčasné starnutie našej kože, tzv. fotoageing, s tvorbou vrások, pigmentových škvŕn, či rozšírených cievok.

Nebezpečnejšími dôsledkami je fotokarcinogenéza, čiže vznik kožných nádorov. K bezprostredným prejavom po slnení, ktoré nám vedia znepríjemniť dovolenkové chvíle, patrí spálenie sa, úpal a alergické reakcie.

Rizikové skupiny

V oblasti nášho mierneho podnebného pásma väčšina obyvateľstva patri k fototypom, ktoré sa pomerne ľahko spália. Najmä osoby so svetlým typom pleti, modrými a zelenými očami, svetlými a ryšavými vlasmi musia dodržiavať pravidlá bezpečného opaľovania.

Osoby alergické na slnečné žiarenie by mali svoj čas na slnku obmedziť na nevyhnutný čas pobytu a zároveň rešpektovať odporučenia lekára. Špeciálnu skupinu tvoria deti. Deti do 3 rokov života je nevhodne vystavovať priamemu pôsobeniu slnečných lúčov.

Rizikovú skupinu tvoria starí, či chorí ľudia. Tieto osoby sa musia u svojho ošetrujúceho lekára informovať, či ich stav a liečba, ktorú užívajú, neinterferuje s pôsobením slnečných lúčov.

Bezpečné opaľovanie

Poznajte svoj fototyp kože. V závislosti od kožného typu vzniká po pôsobení  prirodzeného, či umelého svetelného zdroja biologická reakcia, ktorou je začervenanie, zápal kože, pigmentácia. Rozdelenie kožných typov do 6-ich skupín vychádza z klinického pozorovania.

V našich geografických podmienkach rozoznávame 4 fototypy. Osoby 1. a 2. fototypu majú svetlú pokožku, ich pokožka sa ľahko spáli a nezhnedne. Tieto osoby sú náchylné k chronickému poškodeniu kože svetlom. Osoby 3. a 4. kožného typu sa zvyčajne nespália, po opaľovaní spigmentujú.

Opaľovacie krémy

Opaľovacie krémy sú prípravky chrániace našu kožu pred účinkami ultrafialového žiarenia, a to UVA aj UVB zložky žiarenia. V prípade, že chceme predísť nesprávnemu slneniu, potrebujeme správne zvoliť ochranný krém, naniesť ho na pokožku v dostatočnom množstve a vo vhodnom časovom období. Pre správny výber opaľovacieho krému treba brať do úvahy fototyp kože, klimatické podmienky letoviska a stav opálenia pokožky.

SPF (sun protecting factor) ochranného krému je číslo, ktoré udáva, koľkokrát dlhšie možno vystaviť kožu účinkom žiarenia bez toho, aby sa koža spálila, na rozdiel od slnenia bez použitia ochranného prípravku. Pri výbere opaľovacieho krému možno rozlíšiť dva typy účinných látok. Chemické filtre v opaľovacích krémoch žiarenie absorbujú, fyzikálne filtre blokujú prienik slnečného žiarenia do pokožky.

Malé deti a alergici by rozhodne mali uprednostniť prípravky na báze fyzikálnych filtrov. Na opaľovacích krémoch nachádzame aj označenie o vodeodolnosti. V prípade, ak nesie prípravok toto označenie, podľa najnovších štúdii treba krém aplikovať 15- 20 minút pred slnením a opakovane 15- 20 minút po začatí slnenia. Znamená to, že v priebehu jednej hodiny krém nanášate 2-krát. Táto aplikácia by mala byť dostatočne účinná, ale v prípade športovej aktivity (plávanie, volejbal), nadmerného potenia, ležania v piesku etc. sa odporúča aplikáciu zopakovať. Ak prípravok nenesie prívlastok vodostály, aplikáciu je potrebné urobiť 15- 20 minút pred začatím slnenia, a potom následne každé dve hodiny.

Pozor pri pobyte vo vode, UV žiarenie preniká až 50cm pod vodnú hladinu. Pri nanášaní krému nezabúdajte natrieť naozaj všetky odhalené partie, teda aj ušnice, či priehlavky nôh.

Ak sa spálime

Spálenie kože sa prejaví 4-6 hodín po opaľovaní, s maximom prejavov po 12-24 hodinách. Po 3 dňoch začínajú prejavy postupne odznievať. Postihnutá koža je začervenaná, mierne zapuchnutá, horúca na dotyk, neskôr sa môžu vytvoriť väčšie či menšie pľuzgieriky, následné mokvanie, či tvorba chrastičiek, v záverečnom štádiu olupovanie pokožky.

V miernejších formách začervenanie plynulo prechádza v olupovanie. V prípade úpalu je stav sprevádzaný zvýšenou teplotou, nevoľnosťou a zvracaním, bolesťami hlavy až obehovým kolapsom. Na zmiernenie prejavov sa v počiatočnom štádiu používajú púdre, hormonálne prípravky vo forme krémov, mlieka či peny, ako aj vlhké obklady. Zinková emulzia zmierňuje prejavy svrbenia a ochladzuje. Regeneračne pôsobia prípravky obsahujúce panthenol.

Zásady opaľovania

  • Slnečnému žiareniu sa vystavovať postupne - predlžovať interval trávený na slnku.
  • Nevystavovať sa slnečnému žiareniu medzi 11– 15. hodinou – v tomto čase je najvyšší výdaj UV žiarenia z celkovej dennej dávky.
  • Používať krémy s primeraným ochranným faktorom (OF, SPF), ktorého číslo sa odvíja od fototypu pokožky a od geografických podmienok letoviska. V letnom období je UV radiácia niekoľkonásobne vyššia ako v zime, a klesá v závislosti od vzdialenosti rovníka.
  • Po opaľovaní používať špeciálne regeneračné prípravky.
  • Deti do 3 rokov nevystavovať priamemu pôsobeniu slnečných lúčov, väčšinu času s nimi tráviť v tieni, pod slnečníkom. Používať ochranný odev – šiltovka, tričko.
  • Oči chrániť okuliarmi s UV filtrom.
  • Používať špeciálne ochranné krémy pre citlivé partie – nos, pery, ušnice.
  • Zabezpečiť dostatočný príjem tekutín.

Autor článku: MUDr. Iveta Hasová, časopis Bedeker zdravia

Dátum zverejnenia: