Otužovanie – prevencia pred chorobami

Otužovanie – prevencia pred chorobami
Zdroj: bigstockphoto.com

Na jeseň či v zime nás často neminie nepríjemné studené a sychravé počasie. Na imunitný systém sú kladené zvýšené nároky kvôli vlhkému počasiu – počet nachladnutí, kýchania, smrkania a chrípkových epidémií stúpa.

Prechladnutiam sa síce nedá vždy zabrániť, ale pomocou určitých preventívnych opatrení možno imunitu posilniť. Pripojte sa k otužilcom, ktorí nepoznajú nádchu a s rešpektom ich obchádzajú všetky zimné neduhy.

Spôsoby ako otužovať zdravie

Vo všeobecnosti existujú dva druhy otužovania – rekreačné a športové. Praktické a dlhoročné skúsenosti s otužovaním má aj praktický lekár pre dospelých v Dunajskej Strede – MUDr. Jozef Makai, ktorý je zároveň predsedom združenia športového otužovania a diaľkového plávania s názvom Ľadové medvede.

„Pod rekreačným otužovaním rozumieme sprchovanie sa studenou vodou, saunovanie a športovanie po celý rok vo voľnej prírode, napríklad behanie alebo bicyklovanie v ľahkom úbore. Pod športovým otužovaním chápeme plávanie v studenej vode pod 10 stupňov Celzia za každého počasia. Zimné plávanie je vhodným doplnkom aj pre iné športové disciplíny – napríklad horolezectvo, diaľkové plávanie, potápanie, zimnú turistiku, lyžovanie a podobne,“ tvrdí MUDr. Makai. Nie všetky športy sedia každému,  preto netrvajte na niečom, v čom nie ste dobrí! Pokiaľ ste športu oddaní srdcom, budú výsledky lepšie, ako keby ste cvičili „pod tlakom“.

Menej antibiotík – viac otužovania

Otužovaniu sa MUDr. Jozef Makai podľa vlastných slov začal venovať práve z dôvodu častých angín či chrípok. Začal sa otužovať v lete, sprchoval sa v studenej vode a z nutnosti sa postupne stávala záľuba. Jeho pacienti v ambulancii však často záujem o otužovanie nemajú. „Na ambulancii nás navštevujú pacienti, ktorí si hneď po príchode pýtajú na liečbu lieky. Antibiotiká pritom likvidujú výlučne pôvodcov bakteriálnej infekcie, na vírusy vôbec nezaberajú,“ vysvetľuje MUDr. Makai. Paradoxne, z viacerých možností, ktoré otužovanie ponúka, pacienti najlepšie prijímajú saunovanie. „Otužovať môže v podstate každý zdravý človek, na základe odporúčania lekára. S plávaním v zime v studenej vode je najlepšie začať do 40. roku veku. Po štyridsiatke sa dá začať so zimným plávaním po dôkladnej prehliadke a opäť len so súhlasom lekára,“ odporúča MUDr. Jozef Makai.

Pozor, začíname!

Pravidelnosť a systematickosť zohráva pri otužovaní kľúčovú úlohu. Základom otužovania je domáce otužovanie. „Začiatočníci sa majú denne sprchovať studenou vodou. Najlepšie je začať vlažnou vodou a postupne ju ochladzovať.  Robte to zásadne ráno. Studenou vodou sa môžete otužovať aj večer, no tým nenahrádzate ranné otužovanie, ale ho iba dopĺňate. Ráno sa treba otužovať dvakrát tak dlho ako večer. V zime odporúčam sprchovať sa 1 – 3 minúty, v lete 3 – 5 minút,“ odporúča MUDr. Makai. Po osprchovaní sa utrite suchým uterákom, zahrejte sa cvikmi, aby sa vaše telo zohrialo a až potom raňajkujte. Otužilým sa stanete približne po roku a pol pravidelného otužovania sa. Otužovať sa môžete za každého počasia, počas chladných zimných dní je ideálna aj lyžovačka či džoging. „Ľudia majú málo pohybu, boja sa, že prechladnú. Pritom šport posilňuje imunitný systém. Dôležité je byť v neustálom pohybe, a to aj počas zimy. Treba sa naučiť robiť si teplo z vlastných zdrojov, čiže vlastnou aktivitou,“ upresňuje MUDr. Jozef Makai.

Dostaňte telo do formy

Začínajúci otužilec by sa mal snažiť dodržiavať počas celého roka pravidelný biorytmus. „V praxi to znamená, v lete aj v zime treba spať pod ľahkou prikrývkou a chodiť do postele vždy v rovnakom čase. Optimálna teplota v spálni je 18 stupňov Celzia, v obývačke alebo v kancelárii okolo 22 stupňov Celzia,“ odporúča MUDr. Makai. Ako ďalej tvrdí, zníženú imunitu máme aj z dôvodu uzavretých a častokrát aj zbytočne prehriatych kancelárskych priestorov. Telo si odvykne reagovať na výkyvy teplôt vonku a ľahšie ochorie. Kým na uliciach bežne stretnete ľudí s čiapkami a šálom, otužilcov spoznáte na prvý pohľad. „Nenosia šál ani rukavice do vonkajšej teploty mínus 5 – 10 stupňov C, podľa individuálnej vytrénovanosti. Dôležité  je aj v mraze neprekrývať si ústa ani nos šálom alebo šatkou, nakoľko pri výdychu sa na nich usadzujú choroboplodné zárodky, ktoré potom znova vdychujete.“ Zvýšiť umunitu však možno pomerne jednoducho aj vhodnou stravou. „Treba konzumovať predovšetkým ľahko  stráviteľné jedlá bohaté na vitamíny, enzýmy, minerály, čiže čerstvé ovocie a surovú zeleninu. Dôležité je aj piť veľa tekutín, pri otužovaní je najvhodnejší teplý čaj. Dobré je vylepšiť ho pridaním medu, ktorý je výživný a má aj protiinfekčné účinky,“ upresňuje MUDr. Makai.  Samozrejmosťou pri otužovaní je nepreceňovať svoje schopnosti. Navyše, naučí vás prekonávať lepšie každodenný stres, zlú náladu či depresie hlavne v jesennom či zimnom období.

Sedem základných otužovacích metód

  1. Plávanie v studenej vode – ide vlastne o plávanie v otvorených vodných plochách za každého počasia. V tomto prípade platí zásada – zimné plávanie treba začať už v lete.
  2. Ľadové kúpanie - je to plavecké odvetvie, pri ktorom sa zimní plavci chodia pravidelne kúpiť pri teplotách okolo bodu mrazu. Sezóna ľadových plavcov trvá od jesene do jari.
  3. Pohybové aktivity – (beh, chôdza, kolektívne športy atď.) - sú vykonávané vonku s využitím prúdenia studeného vzduchu, napríklad najvhodnejšími miestami sú parky, záhrady, lúky či lesy.
  4. Snehové zábaly – sú užitočným spôsobom najmä tam, kde nie je možnosť využitia vody. Taktiež je možné sa po plávaní v studenej vode ešte „vyváľať“ v snehu.
  5. Oblievanie sa studenou vodou – je to jeden z najstarších spôsobov ako nabudiť organizmus k vyšším výkonom.
  6. Sprchovanie sa studenou vodou – je odporúčané pre začiatočníkov ako príprava na prvý vstup do studenej vody.
  7. Sauna – ide o kúpeľ v horúcom a suchom vzduchu (teplota 60 – 90 stupňov Celzia, ale s nízkou vlhkosťou 10 – 30 percent). Neoddeliteľnou súčasťou saunovania je následné ochladenie sa studenou vodou (omývanie, sprchovanie, ponorný kúpeľ, plávanie).

Desatoro otužilca

  1. otužilec pravidelne konzultuje svoj zdravotný stav s lekárom a najmenej raz za rok absolvuje komplexnú prehliadku
  2. otužuje sa postupne a sústavne
  3. nepreceňuje svoje sily
  4. dodržuje pravidelný biorytmus
  5. vyhýba sa alkoholu, cigaretám a drogám
  6. otužovanie kombinuje s iným športom
  7. pôsobí osvetovo na iných, získava ďalších adeptov otužovania
  8. pestuje si pevnú vôľu
  9. snaží sa o duševnú pohodu a vždy má dobrú náladu
  10. vie, že otužovanie je najlepší prostriedok ako sa vyhnúť chorobám

Autor článku: MUDr. Jozef Makai, časopis Bedeker zdravia

Dátum zverejnenia: