Zdravie – novodobé bohatstvo

Zdravie – novodobé bohatstvo
Zdroj: bigstockphoto.com

Chcete sa cítiť v zrýchlenom životnom tempe s ešte väčším pocitom pohody?  Svoje zdravie a šťastie vieme ovplyvniť predovšetkým my sami. Zážitky a duševná pohoda sú oveľa vzácnejšie než materiálny blahobyt. Keď toto pochopíme,  oveľa ľahšie sa nám podarí dosiahnuť hlavný cieľ v živote – šťastie!

Presne o tom je nová kniha Zdravie – novodobé bohatstvo.

Cesta k zdraviu, šťastiu a radosti nie je zložitá. Stačí si zapamätať, že: 

  • správna výživa znamená menej chorôb 
  • vďaka vhodnému pohybu lepšie vnímame svoje telo 
  • pozitívny stres namiesto negatívneho je predpokladom kvalitného spánku 
  • každodenná relaxácia zvýši našu výkonnosť 
  • jednoduchá samoliečba posilní náš imunitný systém

Cieľom knihy Zdravie –  novodobé bohatstvo je vysvetliť, aké jednoduché je zdravo žiť a zostať zdravý. Má posilniť vlastnú zodpovednosť a poskytnúť človeku poznatky potrebné na to, aby urobil niečo pre svoje zdravie nielen on sám, ale aj na to, aby prebral z letargie svojho lekára a kládol mu fundované otázky, prípadne ho požiadal o špecifické vyšetrenia či liečebné postupy.

Zzz.sk vám prináša úryvok z knihy Zdravie – novodobé bohatstvo:

Správny spôsob výživy

Odbočenie: nadváha, moderný  mor

Podľa zverejnených údajov je v Nemecku okolo 37 miliónov dospelých a približne dva milióny detí a mladistvých, ktorí majú nadváhu alebo sú obézni. Štvrtina dospelých trpí chorobami srdcovo-cievneho systému a vysokým krvným tlakom. Viac než každé piate dieťa vykazuje príznaky porúch jedenia. Následné náklady, ktoré vznikajú v dôsledku chorôb zapríčinených výživou sa vypočítali na 30 percent celkových výdavkov na zdravotníctvo, čo dohromady dosahuje 70 miliárd eur. „Na chorobách podmienených výživou ako tučnota a cukrovka sa podieľajú chýbajúce a nezrozumiteľné označenia výživových hodnôt“, hovorí MUDr. Ulrich Fegeler, hovorca spolkového zväzu detských a dorastových lekárov.

Nevhodné jedlo a primálo pohybu vedú k obmedzeniu kvality života u čoraz väčšieho počtu ľudí. Týka sa to obyvateľov všetkých priemyselných štátov, takže 1,6 miliardy ľudí na celom svete má podľa údajov Svetovej zdravotníckej organizácie nadváhu. Mimoriadne znepokojujúcim faktom je, že medzi nimi je aj dvadsať miliónov detí vo veku do päť rokov. V Európe ročne zomiera viac než milión ľudí pre choroby vyvolané tučnotou. V Európe dnes žije štrnásť miliónov detí s nadváhou. Dôsledky, ktoré sa preto na nás prejavujú, sú jasné. Iba náklady na liečenie cukrovky dosahujú 30 miliárd eur. Znepokojujúce je, že na cukrovku ročne ochorie šesťtisíc detí.

Uvádzame najjednoduchšie tipy, ako sa zdravo a vyvážene stravovať s cieľom znížiť hmotnosť alebo ju udržať na rovnakej úrovni.

Pomaly jesť

Je to priveľmi triviálne, aby sa o tom písalo. Každý to vie, ale takmer nikto to nerobí. Len keď prirýchlo jeme, môžeme zjesť priveľa. Len keď prirýchlo jeme, hladina krvného cukru sa zvýši až potom, čo sme do seba nahádzali zbytočne veľa jedla.

Potrava sa počas pomalého jedenia, ktoré si vychutnávame, riadne strávi a čiastočne prejde do krvi. Krvný cukor sa zvýši a podá mozgu informáciu, že sa znovu načerpalo dostatočné množstvo pohonných látok. Pocit nasýtenia zabráni nadmernému príjmu potravy. Tým sa zamedzí nespútanému obžerstvu.

Keď jeme prirýchlo, jedlo nemôžeme dostatočne požuť a navlhčiť slinami. Druhá rada preto znie:  Dobre požuť a navlhčiť slinami

Kde sa teda začína trávenie?

Nie v ústach, ako si azda myslíte, ale ešte predtým v kuchyni. Kuchár jedlo predžuje, nie v doslovnom zmysle slova, ale rozdrobí potravu. Denaturuje bielkoviny ohriatím a postará sa o stráviteľnosť veľkého množstva jedla. Surové zemiaky sú prakticky nekonzumovateľné, ale uvarené sú vynikajúca potrava, ktorá navyše šetrí tráviaci trakt. Surové chlebové cesto je nestráviteľné atď.

A keď je potom dobré jedlo naservírované na tanieri, mali by sme si ho vychutnať a nenechať ho pokaziť. Napokon máme zadné stoličky, ktorými jedlo rozomelieme a rozdrobíme, zväčšíme jeho povrch, aby sme tráviacim enzýmom uľahčili jeho ďalší rozklad.

Tipy na počiatočné uľahčenie pomalšieho jedenia

  • Jedzte menším príborom (dezertná vidlička, čajová lyžička). 
  • Po každom hlte položte príbor. Vtedy sa vám nemôže stať, že si do plných úst nevedomky vložíte ďalší hlt.

Jesť  v uvoľnenom stave

Existujú dve nervové  sústavy, ktoré sú zodpovedné za automatické  funkcie v tele:

  • Sympatická nervová sústava je zodpovedná za stres, teda z tejto dvojice je skôr menej sympatická. Pri strese prevláda sympatikus, ktorý má zároveň tlmiaci účinok.
  • Parasympatická nervová sústava má na starosti všetky normálne životné funkcie ako trávenie, činnosť obličiek, pokojné dýchanie a hospodárna činnosť srdca.

Pri strese sa parasympatikus vypína. Tráviace žľazy pracujú menej a pohyb čreva je obmedzený, preto ľahšie dochádza k chybnému tráveniu formou kvasenia a zahnívania, teda k plynatosti, pocitu plnosti, k únave, ba aj ku skutočným bolestiam žalúdka, k črevným kŕčom či zápche. Predtým opísaná autointoxikácia zaťažuje všetky sústavy orgánov s masívnou podporou ostatných stresových javov.

Čas jedla je dovolenkový čas

Čas jedla treba považovať za čas dovolenky, preto sa netreba nechať prevalcovať problémami a zapodievať sa závažnými dohovormi. Ako sa však uvoľnene venovať jedlu, keď je firma na pokraji krachu, manželka požiadala o rozvod, dcéra má nemožného priateľa a syn prepadá pri maturite?

Celkom jednoducho. Musíme si uvedomiť, že tieto problémy sa pri jedle nedajú vyriešiť. Treba si byť  načistom aj v tom, že poväčšine sa rozčuľujeme nad vecami, ktoré sa už stali, takže sú nezmeniteľné a patria do minulosti. Bežne rozšírené obchodné obedy či večere preto treba chápať ako psychologicky zaväzujúci prvok, ale z fyziologického hľadiska sú nezdravé.

Hudba pomáha

Človek sa môže zaradiť k mníchom a pridržiavať sa kláštorných pravidiel, záleží na ňom. V jedle sa duchovní kedysi naozaj vyznali. Nielen to, mníšky ako svätá Hildegarda z Bingenu sprístupnili ľuďom obrovský poklad poznatkov o liečivých účinkoch byliniek a potravín. Obrad jedenia bol vytvorený nanajvýš rozumne – pred jedlom spievali, a keď jedli, mlčali. Je prirodzené, že už nie sme dostatočne tolerantní, aby sme akceptovali tonalitu svojho spevu. Spievanie alebo celkom všeobecne muzicírovanie nás však odvedie od starostí všedného dňa, aktivuje nám úplne iné mozgové centrá a naladí nás na inú senzorickú úroveň. A to veľmi prospieva tráveniu.

Tipy na uvoľnené jedenie

  • Pred jedlom vypnite a vedome sa katapultujte ďaleko od všetkých zmätkov všedného dňa.
  • Pri jedle nečítajte noviny, nepozerajte sa na správy, neveďte agresívne diskusie, nekontrolujte burzové kurzy a výpisy z bankových účtov, ale snívajte o svojej budúcej dovolenke, počúvajte peknú hudbu a vychutnávajte si pôžitok z jedla.

Problémy môžu počkať! 

Pred jedlom utíšiť smäd vodou

Pri jedle sme zvyčajne uhasili aj smäd. Mne stačí, keď si predstavím, že k špagetám alebo steaku by som pil vodu, a hneď je mi zle. Pivo či víno k tomu jednoducho ladí lepšie. Toto nie sú myšlienky alkoholika, ale prirodzený zdravý pocit. Pri zapíjaní jedla vodou sa tráviace šťavy riedia a nemajú už taký dobrý účinok.

Čo sa toho týka, alkoholické nápoje sú znesiteľnejšie, lebo riediaci efekt kompenzujú posilňovaním produkcie žalúdočných a tráviacich štiav. No keď pijeme víno alebo pivo, veľmi ľahko sa nám stane, že nemôžeme ísť domov vlastným autom, a pečeň, ako aj nervové bunky sú úplne zbytočne preťažené.

Ale kde je napísané,  že pri jedle treba hasiť smäd? Mám jeden tip, a síce, že pol alebo štvrť hodiny pred jedlom vypijeme toľko vody, aby sme už nemuseli vôbec piť. A k chutnému jedlu si potom môžeme dopriať kvapku niečoho naozaj dobrého na skvalitnenie kultúry jedenia. Navyše máme výhodu, že hojné množstvo tekutiny udrží hlad na uzde a včaššie sa dostaví prirodzený pocit nasýtenia.

Hlad a smäd

Osobitým javom je to, že smäd sa veľmi často zamieňa za hlad. Možno to poznáte aj vy. Večera bola dobrá a bohatá, večer bol príjemný a dlhý, zuby sú už vyčistené. A zrazu ma nejaká neviditeľná sila začne ťahať k chladničke. Teraz bude až do polnočných hodín terčom rabovania a prehrabávania navzdory zdravému rozumu, navzdory akejkoľvek nutnosti a pocitu viny. Ako to, že tak náhle? Nejedol som dnes azda dosť?

Do úvahy prichádzajú dve príčiny tohto poklesku:

  • Domnelý hlad bol v skutočnosti smäd. Takže, prosím vás, pite vodu, keď v nejakom nevhodnom čase pocítite hlad. Väčšinou sa potom uspokojíte a chladničku si prestanete všímať.
  • Ste prekyslení, najmä váš dvanástnik. Ten keď sa prekyslí, podnecuje pankreas k vyplavovaniu väčšieho množstva zásaditých tráviacich štiav.

Pritom akoby omylom produkuje viac inzulínu, čoho následkom dochádza k poklesu cukru v krvi (hypoglykémia) so sprievodnými pocitmi vlčieho hladu.

V tomto prípade sa odporúča použiť prášok zásaditý minerálnych zmesí (Basenpulver). Jedna kávová lyžička rozpustená v štvrť litri vody privedie túto nerovnováhu opäť do poriadku.

Rovnaké bludné  mechanizmy sa odohrajú, keď sa predpoludním o jedenástej dostaví nástojčivý hlad, hoci na dvanástu hodinu je naplánovaný obed. Aj tu pomáhajú osvedčené triky.

Moje tipy

  • V čase, keď v reštaurácii študujete jedálny lístok, vypite jeden až dva poháre neperlivej vody izbovej teploty (v žalúdku sa vtedy zdrží kratšie, než keby bola studená).
  • Na písací stôl si vždy položte fľašu alebo karafu s vodou. Skôr to človeka privedie k pitiu vody.

Prestať pri pocite nasýtenia

Aký je rozdiel medzi pocitom „byť sýty“  alebo „už viac nemôcť“? Keď človek skonzumuje viedenský  rezeň so zemiakovým šalátom a k tomu si dá malé pivo, väčšinou je sýty. „Ďakujem, bolo to dobré, teraz som sýty a mám dosť.“ Keďže doma je to také pohodlné a na panvici číha ďalší rezeň, celkom ochotne si doprajeme ďalší kus. Bez zemiakového šalátu by sme ho síce už do seba nedostali, ale osvedčenou metódou striedavo zhltnúť kúsok mäsa a trochu zemiakového šalátu sa nám to hravo podarí skonzumovať. Na ovlaženie hrdla medzitým treba, samozrejme, vyprázdniť ešte jedno pivo a spôsobilosť k jazde autom sa takmer nedopatrením stane minulosťou. Ale teraz už stačí. Opäť toho bolo priveľa a my sme sa bezuzdne prejedli. Už nikdy nebudeme tak nezmyselne veľa jesť! A čo príde potom?

Sacherova torta či jablková štrúdľa. A aby sa to lepšie šmýkalo dole hrdlom, samozrejme so šľahačkou. Keď k tomu vypijeme dosť kávy, zdoláme prípadne aj dva zákusky.

Prečo teraz toto? Neboli sme práve veľmi napchatí?  Ďalší viedenský rezeň by sme naozaj už nezvládli. Ale sladké kedykoľvek. Sladké totiž stimuluje v mozgu centrum rozkoše. A to máme vždy radi. Okrem toho striedanie chutí prispieva k tomu, aby sme mohli zjesť ešte viac.

Keby sme s dezertom počkali pol hodiny, chuť naň by nás pravdepodobne sama od seba prešla, lebo hladina krvného cukru formou stráveného zemiakového šalátu a obalu rezňa by bola aj tak dosť vysoká. Ale veľká pahltnosť a hektický život nám umožňujú takéto obžerstvo.

Môj tip

Ak ešte máte hlad, neodopierajte si prídavok, ale celkom zámerne vyčkajte približne 20 minút. Chuť na ďalšie jedlo sa potom stratí a vzdať sa ho už nebude znamenať veľkú askézu.

Všetko má svoj čas

Človek nefunguje priamočiaro. Podlieha totiž rozličným mechanizmom pravidelnosti, ktoré zasa ovplyvňujú vnútorné a vonkajšie časové rytmy. Hormonálny systém, vegetatívna nervová sústava, náš centrálny počítač mozog, celková látková premena podliehajú periodickým prevádzkovým výkyvom, majú svoje vrcholy výkonu a fázy pokoja. 
Riadime sa najmä vnútornými hodinami, ako aj denným svetlom. Denné svetlo pritom musí upravovať naše trochu spomalené automatické hodiny. Ľudia, ktorí nezažívajú výkyvy denného svetla a nikdy nevedia, či je deň alebo noc, majú nastavený rytmus na 25-hodinový deň. Denné svetlo nás rozhodujúcou mierou ovplyvňuje a mení naše správanie i pocity svojou intenzitou a trvaním. Náš vegetatívny a hormonálny stav takto rozlišuje aj zimu a leto.

Viac si prečítajte v novinke  Zdravie – novodobé bohatstvo .

Autor článku: Vyvateľstvo Ikar

Dátum zverejnenia: