Halina Pawlowská: Ako sa dožiť 100 rokov?

Halina Pawlowská: Ako sa dožiť 100 rokov?
Zdroj: bigstockphoto.com
Halina Pawlowská je najpredávanejšia česká autorka na Slovensku. Keď si všimnete, s akou radosťou a chuťou robí rôzne veci, nečudujte sa, že sa jej darí aj za hranicami. V novinke Zeptej se mámy radí, ako sa dožiť 100 rokov. Je to nielen veselé čítanie o početnej rodine – jej mama má 93 rokov, otec zomrel v deväťdesiatke, aj ďalší príbuzní majú nad 90 rokov. Ale Halina sa snaží tiež poučiť z minulosti svojich predkov a nájsť príčinu ich dlhého života.

Áno, už teraz môžeme prezradiť, že jeden z najdôležitejších dôvodov je strava. A tak zostavila so šéfkuchárom stovku zdravých receptov na dlhovekosť, ku ktorým pridala množstvo tipov a trikov, čomu sa vyhýbať, čo škodí a čo naopak pomáha.  Vedeli ste napríklad, že všetky hríby obsahujú selén, ktorý chráni naše srdce, spomaľuje starnutie a prispieva k prevencii zhubného bujnenia. Mimoriadne obľúbená je hliva ustricová, ktorá posilňuje imunitu, upravuje krvný tlak, zlepšuje metabolizmus a celkovo regeneruje telo.

Zzz.sk vám prináša niekoľko tipov pre zdravie z knihy Zeptej se mámy:

Šťava z kyslej kapusty paradoxne znižuje kyslosť v žalúdku, podporuje tvorbu prospešných baktérií a tlmí rast tých nežiaducich. Má veľa vitamínu C a A. Šťavu by mali pravidelne piť diabetici a tí, ktorí trpia hemoroidmi. Bežne ju kúpite v obchodoch so zdravou výživou a na farmárskych trhoch. Alebo si ju jednoducho vyšťavíte z kvalitnej čerstvej kapusty a doplníte octovou vodou.

Doplňte do svojho jedálnička častejšie červenú  repu. Napríklad urobte si polievku so šošovicou a červenou repou (recept v knihe). Červená repa je okrem iného bohatým zdrojom železa a podporuje činnosť pečene. Do spomínanej polievky idú aj dyňové semienka, ktoré priaznivo ovplyvňujú našu náladu a podporujú kvalitu pokožky aj vlasov.

Nezabúdajte na ovsené vločky, ktoré sú rýchlo stráviteľným zdrojom energie. Pomáhajú udržiavať v poriadku našu krv z hľadiska tlaku, cholesterolu a glukózy. Pomáhajú odbúravať tuky a zvyšujú hladinu testorsterónu. Naše babičky odvarom z ovsa znižovali horúčku – v knihe nájdete skvelý recept na Polievku s vôňou  pražených orieškov.

Pripravte si Deduškov šalát z čiernej reďkovky. Tá obsahuje množstvo vitamínu C, viac ako citrón. A tiež vitamíny E. B a betakarotén. A veľa železa, síry, medi... Aj preto ju v Číne radi a veľa pestovali už pred štyritisíc rokmi. Okrem iného pomáha čierna reďkovka čistiť pečeň.

Výborný je aj Feniklový šalát s grapefruitom (recept v knihe – súčasťou je aj pomaranč a repkový olej). Fenikel patrí už dlhé roky vo Francúzsku, Taliansku a Grécku k naozajstným lahôdkam. U nás zatiaľ neprerazil. Semená feniklu používali už naše babičky na prípravu silných odvarov a slabších čajov, ktoré skvele zaberajú pri žalúdočných ťažkostiach, proti nadúvaniu a tiež proti dusivému kašľu.

A napokon baza čierna – určite aj vy poznáte výborné šťavy, sirupy. Pri zbere kvetom čiernej bazy však dbajte na to, aby aspoň polovica kvetov nebola úplne rozkvitnutá. Zbavili by ste sa cenného bazového peľu. Kvety bazy pôsobia antiskleroticky a regenerujú pečeňové bunky. 

Aj zo zrelých bazových plodov sa robí malinovka. A tiež likéry, sirupy, čajové zmesi, víno, marmelády... Baza je totiž blahodarná. V Česku zvyknú hovoriť „Před heřmánkem smekni, před bezinkou klekni.“ Baza pomáha aj pri migrénach, horúčke a kašli. Len sa nesmie jesť čerstvá bez tepelného spracovania – sú mierne jedovaté a vyvolávajú hnačku. A zaujímavá vec: sušená baza naopak pôsobí proti hnačke!

Oveľa viac receptov a rád nájdete v knihe Haliny Pawlowskej Zeptej se mámy.

Autor článku: Vydavateľstvo Ikar

Dátum zverejnenia: