Joga – všetko o anatómii a úžitku pre vaše telo

Joga –  všetko o anatómii a úžitku pre vaše telo
Zdroj: bigstockphoto.com
Svetový bestseller. Názorná ilustrovaná  publikácia určená pre záujemcov o cvičenie jogy, pre inštruktorov a lektorov. Laickej verejnosti priblíži význam jogy a jej blahodarné  pôsobenie na svalové skupiny, inštruktorom pomôže pri ich práci. Kniha Joga – anatómia predstavuje jednotlivé pozície – asány a ich vplyv na svaly zapojené pri cvičení, s presnými popismi svalov priamo v ilustrácii a zrozumiteľným slovným vysvetlením.

Perfektný ilustrovaný sprievodca, nové  vydanie knihy preloženej do 19 jazykov, z ktorej sa predalo vyše 300.000 výtlačkov.  

V knihe Joga okrem iného nájdete:

  • Základné princípy jogy. 
  • Dýchacie techniky. 
  • Vzťah medzi jogou a chrbticou, druhy pohybov chrbtice. 
  • Dôležité informácie o kostrovej a svalovej sústave. 
  • Obšírny prehľad ásan s rozborom činnosti svalov a kĺbov, s upozornením na možné ťažkosti a prekážky, s popisom priebehu dýchania počas cvičenia a názorným anatomickým obrázkom. 

 Autor Leslie Kaminoff je medzinárodne uznávaný špecialista v oblasti jogy a anatómie dýchania. Amy Matthews je okrem iného analytičkou Labanovho pohybu a špecialistkou na prepojenie tela a dychu

Zzz.sk vám ponúka pohľad do tejto úžasnej knihy pre všetkých milovníkov jogy:

Rovnováha v kĺbovom priestore 

V zdravom funkčnom kĺbe je priestor medzi dvomi kosťami vyvážený a zostáva vyváženým i v priebehu plného rozmedzia pohybu (RP). Vyváženosť nie je to istí čo symetria a zotrvanie v rovnováhe v kĺbovom priestore po celú dobu pohybu neznamená, že je kĺbový priestor rozdelený pravidelne v každom okamihu.

Rovnováha v kĺbovom priestore vzniká ako komplex rady faktorov, vrátane obrysov spojených povrchov kostí, viskozity synoviálnej tekutiny, odolnosti kĺbového puzdra a väzov okolo kĺbu a rôznych kontrakcií svalov okolo. V širšom kontexte tiež závisí na hydratácii tkanív, účinnosti obehovej sústavy, schopnosti nervovej sústavy vycítiť pohyb v kĺbe a k tejto rovnováhe rovnako prispieva aj zapojenie mysli a pozornosti.

Vrstva hyalinnej chrupky na konci každej kosti je schopná absorbovať nesmierne množstvo sily a distribuovať túto silu do tramíkov (trabeculae), váhu nesúceho lešenia kosti. Táto sila cestuje cez kosť a kĺb a kosť a kĺb, dokiaľ nedosiahne povrch, napríklad zem, ktorý môže túto silu absorbovať, alebo sa vybije v nejakom pohybe vzduchom, napríklad hod loptou. Táto sila môže byť tiež zachytená a prenesená do inej sústavy alebo sa rozptýliť nevyužitá v mäkkých tkanivách.

Keď kĺbový priestor nie je v rovnováhe v priebehu plného rozmedzia pohybu a sila nie je prenašaná cez spojené povrchy, je hyalinná chrupka opotrebovaná. Ako iné tkanivá v tele aj hyalinná chrupka sa neustále obnovuje a menšie opotrebenie zvládne upraviť sama bez trvalých následkov (v tele sú tkanivá, ktoré majú túto schopnosť uzdravenia oveľa rýchlejšiu). Ak trvá nerovnováha v kĺbovom priestore dlhšiu dobu, chrupka sa už nevie sama uzdraviť, poškodí sa alebo sa odrie a pri tom dochádza k tomu, že sa konce kostí trú o seba. Také trenie zapríčiňuje, že kosti rastú nerovnomerne, čo vedie k ešte väčšiemu treniu a tlaku na kosti. Tento cyklus trenia a rastu môže byť veľmi bolestivý a je jednou z príčin osteoartrózy.

Nedostatok rovnováhy v kĺbovom priestore môže vzniknúť z rôznych príčin. Niektorí ľudia sa s kĺbmi, ktoré nerastú rovnomerne, už rodia. Oveľa častejším dôvodom sú však nesprávne pohybové návyky, ktoré vedú k nerovnováhe kĺbového puzdra a väzov, nadmerné či nedostatočné zaťažovanie svalov okolo kĺba alebo zlozvyky prameniace v nervovej sústave. Tieto zlozvyky opakujeme, a napriek tomu, že o nich vieme, často im nevenujeme pozornosť. Každá myšlienka, cvičenie i predstava akokoľvek správna môže byť nebezpečná, ak sa robí príliš dlho alebo jednostranne. Naše predstavy o tom, ako sa hýbať, sú rovnako vinné ako kosti a väzy, s ktorými sme sa narodili. Napríklad stiahnuť ramená dozadu, aby sme uvoľnili prednú časť hrudníka, je bežný pokyn.

Je to pokyn užitočný pre ľudí, ktorých ramená sú zvesené pozdĺž hrudného koša. Ak sa objaví na chrbtici nejaký problém, môže stiahnutie ramien dozadu zvýšiť zaťaženie šije a hornej časti chrbta a možná skrytá porucha chrbtice sa neberie na vedomie. Stiahnutie ramien dozadu navyše môže byť efektívne len raz alebo dvakrát, ak však toto niekto robí dlhšiu dobu, dopadne tak, že bude tak veľmi stiahnutý dozadu, že v iných pozíciách celkom stratí rovnováhu.

Viac si prečítajte v novinke Joga – anatómia.

Autor článku: Vydavateľstvo Ikar

Dátum zverejnenia: