Váš chrbát musí mať pevné nervy!

Až 9 z 10 Slovákov trápia bolesti chrbta. Toto je výsledok prieskumu, ktorý v septembri v rámci Týždňa zdravého chrbta realizovala Slovenská spoločnosť všeobecného praktického lekárstva SLS v ambulanciách svojich členov. Dotazník vypĺňali náhodní pacienti bez ohľadu na to, s akým problémom prišli k lekárovi.  Bolesti chrbta sú jasným signálom organizmu, že dlhodobo a systematicky robíme niečo nesprávne. Cvičenie a zdravý životný štýl častokrát nestačia. Bolesť chrbta sa vracia aj v dôsledku poškodenia nervov, ktorým pri regenerácii môže napomôcť vzácne trio vitamínov B.

Bolesti „krížov“  sú druhou najčastejšou príčinou práceneschopnosti. O závažnosti svedčí aj skutočnosť, že v skupine pacientov nad 45 rokov je to tretia najčastejšia príčina invalidizácie a v skupine pacientov do 45 rokov dokonca prvá.

Týždeň zdravého chrbta.

Počas týždňa zdravého chrbta lekári vyplnili dotazník s 1500 náhodne vybranými pacientmi. Aj napriek tomu, že vieme, ako pozitívne vplýva aktívny spôsob života na stav nášho chrbta, len 19 % pacientov športuje pravidelne. Až 8 z 10 pacientov v prieskume uviedlo, že bolesti chrbta ich nejakým spôsobom obmedzujú v bežnom fungovaní. Prieskum potvrdil aj to, že viac „ubolení“ sú starší občania, na druhej strane pravidelná športová aktivita u starších ľudí výrazným spôsobom pozitívne ovplyvnila subjektívne aj objektívne parametre bolesti.

„Bolesti chrbta sú trest za to, ako macošsky sa správame k našej chrbtici. Sedavý spôsob života, jazdenie autom, málo pohybových aktivít, nesprávne držanie tela či nesprávne pohybové vzorce pri práci – to sú tie najčastejšie príčiny bolesti chrbta,“ povedal MUDr. Peter Makara, prezident Slovenskej spoločnosti všeobecného praktického lekárstva SLS.

Pri bolesti chrbta siahame najčastejšie po analgetikách.

Keď nás bolí chrbát, siahame najčastejšie po analgetikách, teda liekoch proti bolesti a čakáme, kým bolesť prejde. Zabúdame však na to, že analgetikum je úľavou len „na chvíľu“. Príčiny bolesti treba riešiť inak, systematicky, zmenou životného štýlu. Samozrejme je jednoduchšie užiť liek proti bolesti, ako začať pravidelne športovať, zmeniť spôsob sedenia, či už v zamestnaní alebo pri šoférovaní a pracovať na správnom držaní tela.

V slovenských ambulanciách praktických lekárov, ale aj špecialistov sa mesačne predpíše viac ako 150 000 balení nesteroidných analgetík, teda liekov, ktoré sú najčastejšie odporúčané pri bolestiach chrbtice. Úľava od bolesti väčšinou príde, málokto si však uvedomuje riziká, ktoré tieto lieky so sebou prinášajú, hlavne v prípade dlhodobého užívania, prípadne užívania maximálnych odporúčaných dávok v nádeji rýchleho nástupu účinku.

„Liekové kontrolné úrady, či už slovenský Štátny ústav pre kontrolu liečiv (ŠÚKL), alebo Európska lieková agentúra (EMA) varujú pred vážnymi rizikami, ktoré sú spojené s užívaním nesteroidných analgetík. Ide najmä o príznaky zo strany tráviaceho systému, ako sú pocity na vracanie, bolesti brucha, nechutenstvo a v najhoršom prípade vznik žalúdočných vredov. Tak isto sa odporúča opatrnosť u pacientov so srdcovocievnymi ochoreniami, prípadne u tých, ktorí majú rizikové faktory týchto ochorení, napríklad vysoký tlak krvi, zvýšenú hladinu cholesterolu, diabetes alebo sú fajčiarmi,“ povedal MUDr. Peter Makara. Odborníci odporúčajú, aby boli nesteroidné analgetiká užívané pacientmi čo najkratší čas, v najnižšej možnej dávke.

Ako teda pomôcť svojmu chrbtu?

„Okrem zmeny životosprávy a jej dôsledným dodržiavaním môžu pacienti pomôcť svojmu chrbtu aj  dostatočne vysokými liečebnými dávkami vitamínov skupiny B, hlavne B1, B6 a B12 . Vitamíny skupiny B spolu s liekmi proti bolesti prinášajú lekárom a ich pacientom možnosť rýchlejšieho nástupu účinku, čo prinesie celkové skrátenie liečby,“ povedal MUDr. Peter Makara.

Komplex vitamínov B je pre činnosť organizmu nesmierne dôležitý a jeho nedostatok môže mať rôzne prejavy. Skupina zahŕňa celkom 17 vitamínov, ktorých spotreba sa pri rôznych ochoreniach líši. Všetky sú pre telo dôležité a na zvýšený prísun „béčka“ by ste si mali dať pozor najmä pri strese, nesprávnej a nevyváženej strave a určitých špecifických chorobách. Prvé príznaky nedostatku vitamínu B sa neprejavia ihneď a už vôbec nie jednoznačne, povedzme ochrnutím svalu. Počiatočné prejavy môžu byť vyslovene nešpecifické ako únava, malátnosť, bolesti svalov. Veľa vitamínu B je  
v cereáliách, droždí a vo svaloch samotných, teda v mäse. Jeho bežnú potrebu pokryje pestrá strava, no len čo sa objaví nejaké ochorenie, únava svalov alebo celková únava organizmu, je dobré ním telo nasýtiť vo zvýšenom množstve. Zároveň treba dávať pozor na tzv. antagonisty vitamínu B, teda látky, ktoré sú akýmisi jeho protihráčmi a vitamínu B vyslovene škodia. Pomerne málo sa totiž vie o tom, že aj niektoré druhy jedál znižujú jeho hladinu, napr. ustrice či surové ryby. Pozor teda na obľúbené suši! Nežiaduci je aj čaj a káva, samozrejme v extrémne prehnanom množstve. Vzácne trio vitamínov B1, B6 a B12 umožňuje zníženie dávky nesteroidného analgetika na polovicu pri zachovaní toho istého protibolestivého účinku. Je dôležité užitie lieku obsahujúce dostatočne vysoké, a teda liečivé dávky vitamínov skupiny B. Aj pri liečbe pomocou vitamínov B je potrebné rozlišovať liek a výživový doplnok. Liek obsahuje vysoké, výrobcom garantované dávky vitamínov, zatiaľ čo u výživových doplnkoch nie je dávka účinných vitamínov garantovaná.

Prieskum ukázal, že bolesti chrbta trápia až 9 z 10 pacientov, je preto potrebné venovať im viac pozornosti. Naučme sa správne sedieť, pracujme na zdravom držaní tela, investujme do kvalitného matraca. Bolesti chrbta netreba len liečiť, treba im systematicky predchádzať, avšak ak nás už náš stav prinúti k liečbe, nespoliehajme sa len na analgetiká.

Naučte sa sedieť

Vhodnou prevenciou problémov s chrbticou je dodržiavanie tzv. posturálnej životosprávy. Najtypickejším príkladom je správne sedenie. Možno si ani neuvedomujeme, akú časť života strávime sedením. Hovorí sa, že človek tretinu svojho života prespí. Takmer určite potom ďalšiu tretinu presedí. Sedenie je pritom na rozdiel od ležania statickou záťažou, ktorej by sme sa v podstate mali vyhýbať. Netreba však brať veci absolútne, sú tisíce činností, ktoré vykonávame v sede a ak sa trochu posnažíme, sedenie prestane byť „rizikovým“. Ako to docieliť? Správnym podoprením chrbtice. Sklon operadla by však nemal byť presne 90 stupňov, ale ideálne 100° – 110°. Chybu s kolmým sedením často robia šoféri a tým svoju chrbticu príliš zaťažujú. Kým os trupu by s nohami nemala zvierať pravý uhol, o jeho dodržanie by sme sa mali snažiť pokiaľ ide o chodidlá s predkolením a tiež predkolenie so stehnami. Vhodný je tzv. chlapský sed so široko rozkročenými nohami. Každý, komu je jeho medzistavcová platnička v driekovej oblasti milá, sa práve podvedome pomrvil na stoličke a napravil svoje krivé sedenie s guľatým chrbtom. Urobili ste tak aj vy pri čítaní týchto riadkov? Pokúste sa o správny sed s chránenou pozíciou chrbtice zakaždým, keď si sadáte. Skontrolujte „svoje uhly“ a pokúste sa nezotrvať dlho v jednej polohe. Ak ste v práci odsúdení na niekoľkohodinové sedenie, či už za počítačom, za pultom alebo za prístrojom, skúste si aspoň z času na čas sadnúť na fitloptu alebo PC vankúš. Dnes je už k dispozícii množstvo pomôcok v štýle „nestabilnej stoličky“. Takéto sedenie umožňuje stimulovať tie svaly chrbtového korzetu, ktoré pri iných činnostiach dostatočne nezapájame. Podporuje predovšetkým hlboké chrbtové svaly a neustálou zmenou ťažiska na sedadle sme nútení meniť polohu tela. Dochádza tak k optimálnemu postaveniu nervovej, svalovej a kostrovej sústavy. Netreba zabúdať ani na sedenie za volantom, najmä pri dlhších cestách. Vtedy dbajte najmä na postavenie driekovej chrbtice, pretože pri nesprávne zohnutom chrbte je klinovito deformovaná medzistavcová platnička dlhodobo vystavená riziku poškodenia otrasmi a nárazmi. Polohu driekovej chrbtice zvoľte tak, aby sa opierala v mieste, kde sa najviac ohýba dopredu.

Predchádzanie bolesti

Pilates - za túto účinnú  metódu cvičenia môže naša za počítačom sediaca, pohybu vyhýbajúca sa generácia vďačiť mladíkovi menom Joseph H. Pilates, ktorý sa na konci 19. storočia rozhodol bojovať proti ochoreniam, ktorého ho sužovali, po svojom – zlepšovaním svojej fyzickej kondície. Pilates bol presvedčený, že vtedajší moderný životný štýl, nesprávne držanie tela a zlé dýchanie boli príčinou „chabého“ zdravia. Začal preto študovať anatómiu ľudského tela a popritom neustále pracoval na zlepšovaní svojej fyzickej sily. Vytvoril tak metódu cvičenia, ktorá telo posilňuje, vypína i vyvažuje.

Pilates v sebe spája unikátnu kombináciu cvikov, fókus na tzv. „stred tela“, sústredenosť mysle, presnosť a plynulosť pohybov, schopnosť kontroly vlastného tela a efektívne dýchanie. Pri pravidelnom a dlhodobom vykonávaní má tento jedinečný mix mnoho nesporných výhod pre naše telo:

  • zapája a precvičuje všetky časti tela rovnomerne
  • zlepšuje pohyblivosť kĺbov a pružnosť svalov
  • zlepšuje chybné držanie tela
  • zlepšuje celkovú ohybnosť tela
  • pomáha predchádzať vzniku zranení a chronickej bolesti chrbta
  • zlepšuje koordináciu a koncentráciu
  • posilňuje nielen telo, ale príjemne osvieži aj myseľ

Pilates je dnes považovaný  nielen za populárne fitnes cvičenie, ale aj za výborný doplnok tréningov vrcholových športovcov, či účinnú formu rehabilitácie.

Autor článku: Dominika Vrabliková

Dátum zverejnenia: