10 dôkazov, prečo má proteínová diéta blahodárne účinky na zdravie

10 dôkazov, prečo má proteínová diéta blahodárne účinky na zdravie
Zdroj: bigstockphoto.com

Proteínové diéty boli kontroverzné po celé desaťročia. Trvalo dlhú dobu, kým sa ich účinnosť overila v klinických štúdiách a stali sa uznávaným nástrojom na liečbu nadváhy a obezity.

Od roku 2002, bolo realizovaných viac ako 20 štúdií, na základe ktorých sa porovnávala proteínová diéta s inými typmi diét. Nielenže proteínové diéty znižujú hmotnosť, ale taktiež vedú k výrazne pozitívnemu ovplyvneniu rizikových faktorov kardiovaskulárnych a iných ochorení.

10 dôkazov, ktoré zmenia Váš pohľad na proteínovú diétu:

1. Proteínová diéta znižuje apetít, ak ju samozrejme dodržujete správne

Hlad býva jedným z najhorších vedľajších účinkov klasických diét. Je to jeden z hlavných dôvodov, prečo sa mnoho ľudí cíti mizerne a nakoniec sa vzdajú a skončia s diétou. Jedna z najlepších vecí na proteínovej diéte je tá, že automaticky znižuje Vašu chuť do jedla. Štúdie zhodne ukazujú, že ak ľudia znížia príjem sacharidov a prijímajú viac proteínov, tak ich telo príjme oveľa menej kalórií.

2. Proteínovou diétou zredukujete viac

Zníženie príjmu sacharidov je jedným z najjednoduchších a najefektívnejších spôsobov ako zredukovať hmotnosť. Štúdie ukazujú, že ľudia, ktorí prechádzajú proteínovou diétou, redukujú viac a rýchlejšie, ako ľudia na klasických diétach. Jedným z dôvodov je to, že proteínová diéta má tendenciu zbaviť Vás prebytočnej vody z tela. Vzhľadom na to, že znižujú hladinu inzulínu, obličky začnú uvoľňovať viac sodíka, čo vedie k rýchlemu úbytku hmotnosti najmä v prvom a druhom týždni diéty. Pri proteínovej diéte, ľudia zvyčajne zredukujú 2 až 3 krát viac a to bez pocitu hladu. Je preto vhodné proteínovú diétu brať ako životný štýl, resp. premenu k zdravšiemu životnému štýlu, ako ju brať iba ako diétu. Vtedy sa celý redukčný program zvláda jednoduchšie a aj motivácia zotrvať pri ňom je omnoho väčšia.

3. Viac tuku budete redukovať z oblasti brušnej dutiny, teda viscerálneho tuku

Tuky v tele nie sú rovnaké. Záleží na tom, kde sú umiestnené a s tým je spojené aj iné riziko možných chorôb a vplyvu na naše zdravie. Naše telo obsahuje podkožný tuk a viscerálny, ktorý je v brušnej dutine. Viscerálny tuk je taký, ktorý má tendenciu ukladať sa okolo našich orgánov. S veľkým množstvom tuku okolo orgánov sa mnohonásobne zvyšuje riziko kardiovaskulárnych ochorení a metabolického syndrómu. Práve preto je proteínová diéta veľmi efektívna, pretože veľmi účinne znižuje tento škodlivý brušný tuk. Následne sa zníži aj riziko srdcovo-cievnych ochorení a cukrovky druhého typu.

4. Proteínová diéta znižuje triglyceridy

Triglyceridy sú tukové molekuly. Je dobre známe, že čím viac ich máme v krvi pri hladovaní, tým prinášajú väčšie riziko srdcovo-cievnych ochorení. Hlavnou hnacou silou triglyceridov je konzumácia sacharidov, hlavne v jednoduchej fruktóze. Ak znížite hladinu sacharidov, dramaticky zredukujete aj triglyceridy v krvi. V klasických diétach to býva práve naopak, že spôsobujú zvýšenie a nie ich zníženie.

5. Zvýšené hladiny „dobrého“ cholesterolu, teda HDL

HDL lipoproteín je často nazývaný aj ako „dobrý“ cholesterol. HDL zabezpečuje transport cholesterolu z orgánov do pečene, kde je buď opätovne využitý alebo následne vylúčený z tela. Preto čím vyššiu hladinu HDL bude mať Vaše telo, tým je nižšie riziko srdcovo-cievneho ochorenia.

6. Zníženie hladiny cukru v krvi a hladiny inzulínu výrazne zlepšujú cukrovku druhého typu

Ak konzumujeme sacharidy, tie sa premieňajú na jednoduchý cukor (hlavne glukózu) v tráviacom trakte. Odtiaľto sa dostanú do krvného obehu a zvýšia hladinu cukru v krvi. Vzhľadom na to, že vysoký obsah cukrov je toxický, telo naňho reaguje hormónom zvaným inzulín, ktorý zabezpečí glukózu do buniek a začne buď ich spaľovanie alebo ukladanie. Pre ľudí, ktorí sú zdraví, rýchla odpoveď inzulínu vedie k minimalizácii hladiny cukru v krvi a zabraňuje tým poškodzovaniu tela. Avšak mnoho ľudí má „inzulínovú rezistenciu“ a preto telo ignoruje jeho prísun do krvi, čo vedie k ochoreniu cukrovky druhého typu. Toto ochorenie je veľmi rozšírené a trpí ním približne 300 miliónov ľudí na celom svete.

Ale je jednoduchý spôsob ako vyriešiť tento problém... znížením príjmu sacharidov, odstránite potrebu inzulínu. Tým pádom cukor v krvi a inzulín pôjdu dole.

Najlepšou cestou, ako znížiť hladinu cukru v krvi a inzulínu je zníženie konzumácie sacharidov.

7. Zníženie krvného tlaku

Zvýšený krvný tlak je rizikovým faktorom mnohých chorôb ako srdcovo-cievne ochorenia, zlyhanie obličiek, mŕtvica a mnoho iných. Proteínová diéta efektívne znižuje krvný tlak a tým sa znižuje aj riziko možných ochorení, čím sa predlžuje Váš život a zlepšuje zdravie.

8. Proteínová diéta je efektívnou liečbou metabolického syndrómu

Metabolický syndróm je ochorenie, ktoré je spájané s rizikom cukrovky a srdcovo-cievnych ochorení.

Medzi ne patria tieto symptómy:

-          Obezita

-          Zvýšený krvný tlak

-          Zvýšená hladina cukru v krvi

-          Vysoká hladina triglyceridov

Dobrou správou je, že všetky tieto symptómy  dokáže proteínová diéta ovplyvniť a tým radikálne znížiť riziko vyššie spomenutých ochorení.

9. Proteínová diéta znižuje hladinu „zlého“ cholesterolu, teda LDL

Zlý cholesterol, teda LDL vedie k infarktu. Ak budete na proteínovej diéte, tak Vaše LDL častice sa zmenia na väčšie, ktoré sú benígne, teda neškodné. Znížením sacharidov sa taktiež redukuje počet LDL častíc v krvnom obehu.

10. Proteínová diéta je blahodárna pre niekoľko mozgových porúch

Často je vyhlasované, že glukóza je potrebná pre mozog, čo je pravda. Glukóza je hlavným zdrojom energie pre mozog. To je dôvod prečo pečeň produkuje glukózu z bielkovín, ak nekonzumujeme žiadne sacharidy. Mozog, ale dokáže taktiež spaľovať ketónové látky, ktoré sa vytvárajú počas hladovania alebo keď je príjem sacharidov veľmi nízky.

To je mechanizmus ketogénnej diéty, ktorá sa používa už niekoľko desaťročí pri liečbe epilepsie aj u detí, ktorým liečba epilepsie prostredníctvom tabletiek nezaberá. V jednej zo štúdií, kedy deti boli na ketogénnej diéte, sa viac ako o 50% znížil počet záchvatov. Dokonca 16% z nich, záchvaty úplne prestali. Ketogénna diéta je momentálne skúmaná aj z pohľadu liečby chorôb akými je Alzheimerova či Parkinsonova choroba.

11. Čo na záver?

Vyskúšali ste niekedy proteínovú diétu? Ak nie a potrebujete sa „zbaviť“ nadváhy alebo obezity natrvalo a bez JOJO efektu, tak odporúčame vysoko účinnú proteínovú diétu PROTISSIMO. Viac sa dozviete na stránke www.zdravoschudnut.sk

Autor článku: Centrum chudnutia PROTISSIMO®

Dátum zverejnenia: