Robíte svoje deti tučnými?

V dnešnej dobe je veľmi dôležité venovať pozornosť našim deťom, čo sa týka zdravého životného štýlu a ich prístupu k zdraviu. Detská nadváha a obezita nie je problémom iba v západných krajinách, ale začína byť znepokojujúca aj na Slovensku. Deti pozorujú svojich rodičov, ich návyky, fungovanie a život, ktorý vedú a následne sa tieto zvyky prenesú aj do svojho života.

Posledné prieskumy ukazujú, že ak jeden rodič má nadváhu, dieťa má vysokú pravdepodobnosť, že dosiahne nadváhu ešte vo veku do 18 roku života. Ak je rodič obézny, tak táto pravdepodobnosť sa enormne zvyšuje.

Nezdravé stravovacie návyky a nedostatok pohybovej aktivity rodičov, vedie deti k rovnakému prístupu. Ak však chceme zamedziť epidémii nadváhy a obezity našich detí za 10 či 20 rokov, je potrebné zmeniť správanie v prvom rade u dospelých a následne ich aplikovať aj na naše ratolesti.

Samozrejme v dnešnom uponáhľanom svete nie je jednoduché variť doma každý deň, no nemala by to byť výhovorka, prečo nestíhate a radšej posielate deti stravovať sa do fastfoodov.

Často sa stretávame s tým, že deti namiesto zdravého ovocia či zeleniny, konzumujú samé sladkosti. Energetické „bomby“, ktoré nedokáže telo spáliť. Toto je iba chyba rodičov, pretože nevedú deti správnym smerom.

Mnohé štúdie ukazujú, že otcovia majú omnoho väčší vplyv na svoje deti ako ich matky, pretože s nimi trávia menej času. A keď ho už spoločne trávia, tak je to väčšinou pri jedle. Ak stravovanie prebieha niekde vonku mimo domácnosti, deti si osvoja tento zvyk a následne s ním žijú ďalej.

S nadváhou a obezitou sú spojené mnohé ochorenia ako cukrovka, srdcovocievne ochorenia, ochorenia pohybového aparátu. „Ak chceme predísť enormnému nárastu ľudí trpiacich nadváhou a obezitou a následným zdravotným komplikáciám, ktoré s nimi súvisia, je potrebné zmeniť životný štýl detí už v mladom veku. Len čo si osvoja zdravé návyky v mladosti, neskôr ich budú brať automaticky“, poznamenal MUDr. Martin Klein, vedúci lekár Centra chudnutia PROTISSIMO, ktorý sa venuje liečbe ľudí trpiacich nadváhou a obezitou prostredníctvom diéty PROTISSIMO.

Je dokázané, že deti si vytvárajú stravovacie preferencie v prvých rokoch svojho života. S pribúdajúcim vekom je aplikácia zmien v stravovaní zložitejšia. Nie je nemožná, len je zložitejšia. Potom nemôžeme obviňovať deti z toho, že v dospelom veku budú mať nadváhu.

Všeobecné odporúčania, ktorými by sa mali rodičia riadiť sú nasledovné:

  1. Treba zvýšiť konzumáciu ovocia a zeleniny, strukovín, celozrnných obilnín a orechov
  2. Treba obmedziť príjem tukov
  3. Treba obmedziť príjem jednoduchých cukrov
  4. A treba zvýšiť pohybovú aktivitu – pravidelný pohyb aspoň 60 minút každý deň

Autor článku: Centrum chudnutia PROTISSIMO®

Dátum zverejnenia: