A zase tu máme čas lodičiek – nosiť ich či nie?

A zase tu máme čas lodičiek – nosiť ich či nie?
Zdroj: Pixabay.com
Bratislava, 20. september 2017 – Po lete, ktoré mnohé ženy využili na nosenie sandálov a počas oddychových dní siahli po teniskách, či pohodlných rovných topánkach, sa zase vraciame k noseniu lodičiek. Niektoré z nás volia tie s nižším podpätkom, iné s vyšším. Ako je to však po zdravotnej stránke? „Lodičky s podpätkom vyšším ako štyri centimetre nie sú vhodné na bežné nosenie. Ideálny opätok je 2-3 cm ,“ radí ortopedička MUDr. Martina Maslenová. Ako dodáva, pri vyšších podpätkoch si preťažujeme prednú časť nohy a postupne sa nám skracuje Achilova šľacha.
 
Takýmto pravidelným preťažením si spôsobujeme bolesti a postupne deformujeme prednú nohu. Ale tak, ako nie sú vhodné na dennodenné nosenie topánky s vysokými podpätkami, nie sú vhodné ani topánky bez podpätku, tzv. balerínky. „Noha v nich nemá žiadnu oporu, pri chôdzi po tvrdom povrchu trpí a to ovplyvňuje držanie celého tela ,“ zdôrazňuje ortopedička. „Ideálna obuv je pevná, z kvalitných materiálov, vo vhodne zvolenej veľkosti, s nízkym podpätkom a formovaným vnútrom na podporu a držanie priečnej a pozdĺžnej klenby ,“ opisuje najvhodnejšiu obuv MUDr. M. Maslenová.
 
Pokiaľ sa už nevieme vyhnúť noseniu lodičiek na vysokých podpätkoch, je vhodné sa v práci prezuť, urobiť si krátku masáž nôh, či pocvičiť si prstami. „Tlak podložky na prednú časť nohy dokážu zmierniť  gélové vložky, ktoré si môžeme vložiť do topánok ,“ pridáva tip ortopedička. Samozrejmosťou by mal byť správny výber topánok, aby nás netlačili a nespôsobovali tak pľuzgiere a otlaky.
 
Nosenie nevhodnej obuvi môže mať za následok viac zdravotných problémov. „Okrem pľuzgierov, mykotických infekcií (plesňové ochorenia podporuje nekvalitný materiál obuvi, uzavretá, nevzdušná obuv celý deň), bolestí nôh, preťaženia prednej časti nohy so vznikom haluxov, poklesu priečnej aj pozdĺžnej klenby, si môžete zapríčiniť až bolesti chrbta a hlavy ,“ vymenúva MUDr. M. Maslenová. Správne zvolená obuv je veľmi dôležitá hlavne u diabetikov a ľudí s poruchami prekrvenia dolných končatín. Títo ľudia majú poškodené cievy, ktoré privádzajú a odvádzajú krv z dolných končatín. „Pri veľkom tlaku v dôsledku, napr. malej topánky alebo vysokých podpätkov, kedy je takmer celá váha tela na prednej nohe, dochádza k stlačeniu ciev okolitými mäkkými tkanivami, čím sa znižuje prietok krvi ,“ vysvetľuje ortopedička. Okrem opuchov nôh a kŕčových žíl môžu vo vážnejších prípadoch vznikať zle hojace sa otlaky až mokvajúce rany.
 
4 rady od ortopedičky k noseniu obuvi
  • počas dňa nosiť pevnú obuv, topánky s ortopedickými vložkami, pohodlné tenisky,
  • hýbať sa, aby sme si prekrvili dolné končatiny a nevznikali opuchy nôh,
  • ak už nosíte lodičky s vysokým podpätkom či balerínky, tak určite nie celý deň,
  • strážiť si hmotnosť, pretože vyššia váha spôsobuje pokles klenby, rozšírenie prednej časti nohy a deformujú sa nielen palce, ale aj ostatné prsty, ktoré sa snažia nájsť miesto v lodičkách.

Zdroj: redakcia

Dátum zverejnenia: