Ako rozmýšľať o jedle zdravšie?

Ako rozmýšľať o jedle zdravšie?
Zdroj: ikar.sk
„Ako lekárka citlivo vnímam existenciu rozporuplných informácií o zdravom stravovaní na jednej strane a záplavou reklám na nezdravé potraviny a sladkosti na strane druhej. Je to naozaj pohroma, keď vidíme v časopise recepty na sladkosti, plné tuku a cukru, a hneď na ďalšej strane článok s návodom na zázračné schudnutie za 3, 5 alebo 10 dní,“ tvrdí doktorka MUDr. Eva Smíšková, ktorá sa podieľala na tvorbe knihy Moderné paleo za 28 dní z odborného hľadiska.

Táto novinka vám ukáže, že narábať s jedlom a stravovať sa dá aj inak. Jej cieľom je poskytnúť vám dôležité informácie a ukázať praktickú cestu. Naučí vás vnímať jedlo po novom, aby ste neboli otrokmi diét, kalórií, kombinácií a časových obmedzení.

Žiaľ, pravdou je, že väčšinu nákupných košíkov tvoria prevažne nekvalitné, nutrične úplne chudobné, spracované, umelé potraviny. Je ich tam celá kopa a nad ňou sedí malé dieťa, v jednej ruke má sladký džúsik a v druhej keksík, piškótu či tyčinku.

„Nezabúdajme na to, že ak dáme nášmu telu optimálnu, kvalitnú, skutočnú stravu, odmenou bude aj bezproblémové trávenie,“ dodáva doktorka Smíšková. „Čoraz častejšie sa stretávam s tým, ako si na chronické tráviace problémy začíname zvykať. No bolesti brucha, nafukovanie, zápchy ani hnačky nie sú normálne a nemali by sme sa s nimi zmieriť.“

28-dňový stravovací program je zostavený tak, aby vyhovoval mnohým ľuďom. Tvoria ho štyri týždenné nákupné zoznamy a kompletný jedálny lístok na každý deň s jednoduchými a zrozumiteľnými receptami. Program navyše šetrí váš čas, pretože vás naučí variť do zásoby, využíva všetky jedlá, ktoré si pripravíte, poradí vám, ako ich skladovať aj kombinovať. Tým, ktorým nevyhovujú niektoré suroviny, ponúkne vhodné alternatívy.

V závere knihy Moderné paleo za 28 dní nájdete rady, ako sa zdravo otužovať, ale aj cvičiť v pohodlí domova. Rozhodnite sa cítiť dobre, náš stravovací plán vám s tým pomôže!

Mimochodom, mnohí ľudia deklarujú, že chcú schudnúť, ale v skutočnosti to chcú len teoreticky. Niektorí očakávajú, že ak zaplatia za knihu, za zmenu jedálneho lístka či trénera, príde riešenie zvonku. Žiaľ, realita je taká, že kto chce schudnúť, musí za to prevziať  zodpovednosť. Nikto to neurobí zaňho. Môže mu poradiť, viesť, odporúčať, merať, motivovať, chváliť i korigovať. Ale nikto zaňho neschudne.

Prečítajte si úryvok z knihy Moderné paleo za 28 dní:
Antinutrienty
Veľmi často sa pri všeobecných odporúčaniach zabúda na túto dôležitú tému. Nestačí, ak potravina obsahuje kvalitné makronutrienty a veľa mikronutrientov. Zdraviu prospešná potravina by zároveň mala obsahovať čo najmenej antinutrientov. Medzi antinutrienty patria rozličné typy látok, ktoré sa môžu výrazne biochemicky odlišovať, no majú nepriaznivý vplyv na metabolizmus, pretože komplikujú trávenie, sťažujú vstrebávania a využitie nutrientov, zhoršujú zápalové procesy, narúšajú zloženie črevnej mikroflóry. Sú to látky, ktoré sa do potravín pridávajú pri ich spracovaní (napríklad chemické aditíva, farbivá, sladidlá, konzervačné látky), ale aj látky, ktoré sú normálnou súčasťou potravín.
K prirodzeným antinutrientom patria napríklad lektíny, fytáty, oxaláty, niektoré saponíny, alkohol. Štatisticky najviac antinutrientov sa nachádza v obilninách, strukovinách, orechoch, kde plnia úlohu prirodzených konzervantov, ktorých úlohou je uchovať živiny obsiahnuté v zrne pre budúcu rastlinku.

Niektoré antinutrienty sa dajú úplne alebo čiastočne eliminovať prípravou, namáčaním, varením, fermentáciou. Iné, ako napríklad glutén (lepok), sa tepelnou úpravou eliminovať nedajú. Antinutrienty nie sú jedy a netreba sa im za každú cenu vyhýbať. Dôležité je vedieť, ktoré potravinové kategórie obsahujú vysoké dávky antinutrientov a ich konzumáciu redukovať alebo zvoliť spôsoby spracovania na odstránenie veľkej časti antinutrientov.
 
Milan Buno, literárny publicista

Dátum zverejnenia: