Ajurvéda. Pratické tipy pre vaše zdravie

Ajurvéda. Pratické tipy pre vaše zdravie
Zdroj: ikar.sk
Ako si predĺžiť život a dožiť sa vysokého veku v zdraví? Aká má byť harmonická strava? Ako sa zbaviť stresov?
Toto je kniha pre vaše zdravie. Zoznamuje nás s princípmi zdravia, so základmi harmonickej stravy, najznámejšími bylinami, dozviete sa o detoxikácii a omladení organizmu a spoznáte jednoduché meditačné a dychové cviky.

Z ajurvédy vychádza klasická západná medicína. Rovnako alternatívne smery medicíny vrátane čínskej medicíny, homeopatie, akupunktúry, plastickej chirurgie. Často je nazývaná „matkou medicíny“. Uznávaný český lekár David Frej o nej napísal knihu Ajurvéda.
 


Pozrite si VIDEO rozhovor s MUDr. Davidom Frejom:




 
Ajurvéda svojim komplexným a celostným prístupom posudzuje každého jedinca veľmi individuálne, s ohľadom na jeho konkrétne životné podmienky, nielen podľa ochorenia. V knihe Ajurvéda David Frej popisuje 4 princípy zdravia, základy harmonickej stravy a detoxikáciu i omladenie tela.

„Zmeniť svoje zlé zvyky a pracovať na sebe nie je, samozrejme, vôbec jednoduché. Znamená to nájsť si čas zaoberať sa svojím zdravím, snažiť sa zmeniť nesprávnu životosprávu, a tým sa zbaviť toxických látok, ktoré sa v nás počas života nahromadili,“ tvrdí David Frej.
 
Čo, kedy a ako jeme
Voľba vhodných potravín závisí od našej telesnej konštitúcie, od ročného obdobia, stavu rovnováhy či nerovnováhy a množstva pohybu. Hlavným kritériom zostáva konzumácia miestnych, čerstvých potravín pripravených s láskou, zvlášť keď ich varíme pre svojich blízkych.

Ajurvéda pokladá za dôležité nielen čo, ale tiež kedy a ako jeme. Viac ako 60 % príjmu potravín, ktoré denne zjete, by ste mali konzumovať na poludnie. Obed jedzte pokojne a v peknom prostredí, najlepšie s ľuďmi, ktorých máte radi. Počas obeda môžete po dúškoch popíjať teplú vodu. Sústreďte sa len na jedlo, iné aktivity znižujú jeho výživnú hodnotu a oslabujú trávenie. Jedzte stredne rýchlo (ani rýchlo, ani príliš pomaly), tomu napomáha odkladanie príboru po zjedení sústa, a je dôležité dôkladné žuvanie. Jedzte, len keď ste hladní a doprajte svojmu tráveniu dostatočne dlhú dobu na strávenie predchádzajúceho jedla.

Tieto zásady sú možno dôležitejšie než samotné potraviny.
 
Prehľad princípov nesprávneho stravovania
• Nejedzte vyprážané pokrmy, umelé tuky (margaríny) a konzervované potraviny, ktoré majú veľa negatívnej energie.
• Nejedzte pred 7. hodinou ráno alebo po 19. hodine večer.
• Pri jedle nekombinujte príliš veľa potravín.
• Pocit ťažkosti po jedle, pálenie záhy, tráviace ťažkosti a únava znamenajú nesprávne jedlo, oslabené trávenie alebo konzumáciu jedla narýchlo či v nevhodnú dobu.
• Nejedzte, pokiaľ nie ste hladní (pokiaľ ste jedli predchádzajúci večer neskoro, neraňajkujte). Nejedzte príliš ľahké jedlá na poludnie.
• Tiež nejedzte, ak ste rozhnevaní, v depresii, pred a po cvičení alebo po väčšej fyzickej aktivite a pod.
• Obmedzte potravu pri úpornej zápche.
• Pri jedle nečítajte a nezaoberajte sa inými činnosťami.
• Ovocie nekombinujte s iným jedlom.
• Studené a ľadové nápoje nepite, sú škodlivé.
• Neprejedajte sa – jedzte menšie množstvá jedla. Prejedanie vytvára toxíny.
• Nejedzte po cvičení, sexe, kúpeli.
Veľa tipov a rád nájdete v novej knihe Ajurvéda.
 
MUDr. David Frej je lekár, ktorý sa venuje ajurvédskej medicíne, detoxikácii, regenerácii organizmu a výžive. Po skončení štúdia lekárskej fakulty Univerzity Karlovej pracoval niekoľko rokov na internom oddelení.
Počas stáže v Londýne sa rozhodol zaoberať sa ajurvédskou medicínou, celosvetovo uznávaným liečebným a preventívnym medicínskym systémom. Študoval v Novom Mexiku, v Rakúsku a v Indii na klinike ajurvédskej medicíny.
V praxi sa zaoberá liečbou chorôb, výživou, znižovaním nadváhy, detoxikáciou a regeneráciou organizmu.
 
Milan Buno, literárny publicista

Dátum zverejnenia: