Národná kampaň nazvaná Kľúč k životu, ktorej cieľom je znížiť úmrtnosť na rakovinu krčka maternice, pritiahla do gynekologických ambulancii väčší počet žien, než ich tam chodí zvyčajne.
"O viac ako 30 000 žien prišlo na skríning krčka maternice za trojmesačné obdobie október, november, december 2006. To sú výsledky posledné a najnovšie, ktoré máme z tohto obdobia," povedala pre TASR na dnešnej tlačovej konferencii Eva Černá, riaditeľka HQ Hope.
Projekt odštartovala nezisková spoločnosť HQ Hope v októbri 2006. Viedli ju k tomu štúdie onkológov, podľa ktorých sa zvýšil počet ochorení na rakovinu krčka maternice. Účelom kampane je upozorniť širokú ženskú populáciu na nebezpečenstvo tejto choroby a vyzvať ju, aby sa ženy podrobili u svojho gynekológa skríningu. Ide o ster maternice, ktorý predstavuje bezbolestné vyšetrenie. Uvedené vyšetrenie preplácajú všetky poisťovne na Slovensku v rámci preventívnej prehliadky raz ročne. Napriek tomu ženy túto možnosť nevyužívajú. Podľa prieskumu z roku 2003 ho absolvovalo len 17 percent Sloveniek, čo je oproti vyspelým európskym krajinám veľmi málo. Tam sa dáva vyšetriť až 70 percent žien.
"Rakovina krčka maternice je druhým najčastejším ochorením ženských pohlavných orgánov. Ročne pribudne asi 550 prípadov s touto diagnózou a okolo 220 žien nakoniec chorobe podľahne. Skúsenosti ukázali, že skríning prináša výrazný pokles úmrtí na toto ochorenie," upozornil na závažnosť vyšetrenia doktor Oliver Sádovský.
Významnou črtou tohto ochorenia je, že má dlhodobý vývoj a preto sa dá včas odhaliť. Liečba je veľmi účinná, dokáže teda zachrániť život. Jediným problémom je, že ženy ešte stále nechodia na pravidelné prehliadky. Pritom čím v pokročilejšom štádiu je choroba odhalená, tým nižšia je účinnosť liečby. Ak je podchytená v prvom štádiu, šanca na vyliečenie je takmer 82-percentná, v druhom štádiu je to 61 percent, v treťom štádiu už len 37 percent a vo štvrtom má šancu na uzdravenie len 12 percent žien. Ochorenie väčšinou postihuje ženy okolo 45. roku života, no táto hranica sa z roka na rok posúva stále nižšie.
Ochoreniu sa dá predísť aj vakcináciou, ktorá je však drahá a určená pre ženy do 26 rokov. "Kampaňou chceme osloviť najmä ženy v menších mestách a na dedinách, pre ktoré pravidelná prehliadka u gynekológa ešte nie je samozrejmosťou," vysvetlila jeden z cieľov kampane Eva Černá. Minuloročnou tvárou kampane sa stala 11-ročná Kristínka, ktorej mama podľahla tejto zákernej chorobe. Aj jej príbeh prinútil mnoho žien zamyslieť sa nad svojím zdravím a nechať sa vyšetriť. Za svoju odvahu a odhodlanie dostala Kristínka v januári 2007 cenu za ľudskosť od spoločnosti Ferdinanda Martinenga a v júni 2007 dostala ako hlavná laureátka cenu od Humanitnej rady.
Kampaň bude pokračovať aj v tomto roku. "Aby sa totiž dostavili výsledky, treba sa venovať tejto problematike dlhodobo," dodal Sádovský.
Autor článku: TASR