Základom predchádzania osteoporózy je aj zdravá výživa

Jedným z ovplyvniteľných rizikových faktorov, ktoré podmieňujú vznik osteoporózy, je aj nesprávna výživa s nízkym obsahom vápnika, vitamínov a minerálnych látok.

Spoločnosť pre osteoporózu a metabolické ochorenia kostí (SOMOK) poukazuje na to, že základom správnej výživy pri osteoporóze by mal byť nielen dostatočný príjem látok potrebných na stavbu kostí, ako je vápnik, vitamín D, fosfor, horčík, vitamíny C a K či stopové prvky, ale aj obmedzenie či dokonca vylúčenie látok, ktoré kostné tkanivo priamo alebo nepriamo poškodzujú. A to hlavne sodík, hliník, kadmium a olovo.

Takto zostavená strava by mala byť tiež v súlade s odporúčaniami pre iné choroby, ktoré sa často k osteoporóze pridružujú. Ide najmä o ochorenia srdca a ciev a poruchy látkovej výmeny. Dôležitou súčasťou správnej výživy je aj obmedzenie konzumácie alkoholu a nadmerného množstva zrnkovej kávy. 

Vápnik je dôležitou súčasťou kostí a tiež je dôležitým prvkom pre správne fungovanie svalov, nervov a buniek. Jeho účinnosť je podporovaná vitamínom D, ktorý mu pomáha vstrebávať sa do tela. Podľa svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) závisia odporúčané denné dávky vápnika jednak od veku a pohlavia človeka, ale aj od rastovej fázy či iných zvýšených nárokov na ľudský organizmus, ako je tehotenstvo alebo dojčenie. 

Odporúčaný denný príjem vápnika u dospelých na udržanie zdravých kostí je 800 až 1500 mg na deň. Približne 1500 mg vápnika na deň by mali v strave prijímať najmä muži nad 65 rokov, tehotné a dojčiace ženy a ženy v menopauze bez hormonálnej liečby. U detí sa odporúčaná denná dávka pohybuje na hranici od 400 do 1200 mg na deň. Najväčšie množstvo vápnika by mali prijímať dospievajúci v rozmedzí od 11 do 24 rokov, a to 1200 až 1500 mg na deň. Najviac vápnika sa nachádza v mliečnych výrobkoch, a to v syroch a jogurtoch. Jeho bohatým zdrojom sú však aj ryby, vaječný žĺtok, fazuľa, sója, špenát, vlašské orechy, mandle či mak.

Autor článku: TASR

Dátum zverejnenia: