Špeciálne okuliare na nočné videnie využíva vo vysokohorskom teréne posádka vrtuľníka Leteckej záchrannej zdravotnej služby (LZZS) Air Transport Europe (ATE) v Poprade. Prvýkrát ich úspešne využila vlani pri záchrane českého turistu v Západných Tatrách.
"So špeciálnymi okuliarmi na nočné videnie sa posádky LZZS ATE zoznámili v decembri 2005 a začiatkom roku 2006. Po základnom výcviku nalietali v noci viac ako 250 letových hodín. Išlo o prevozy pacientov z nemocníc na špecializované zdravotnícke pracoviská po trasách, ktoré poznali a boli relatívne bezpečné," priblížil začiatky hovorca LZSS ATE Pavol Svetoň.
Prvý cvičný nočný let do vysokohorského prostredia s okuliarmi na nočné videnie uskutočnili piloti Viliam Krivák a Andrej Kohút v polovici januára 2007, keď pristáli pod Zbojníckou chatou vo Veľkej Studenej doline vo Vysokých Tatrách a v Slovenskom raji. Postupne sa zacvičili aj piloti Ján Rušin, Jánoš Bók a ďalší. Nočné NVG (Night Vision Gogles) okuliare, ktoré používajú piloti LZZS ATE, sú pripevnené na prilbe a podajú sa na divadelný ďalekohľad. Umožňujú vidieť terénne prekážky, ktoré by piloti inak v tme nevideli.
"Vidia lesy, lúky, neosvetlené domy, ale aj veľmi vzdialené svetelné body. Napríklad svetlo baterky na vzdialenosť 10 km, blikajúce svetlá sanitky na vzdialenosť 20 až 30 km a signálne svetlo umiestnené na televíznom stožiari dokonca na vzdialenosť až 100 km," informoval hovorca. Vysvetlil, že okuliare využívajú zvyškové svetlo z hviezd, mesiaca, osvetlenia miest a dedín, ale aj automobilov na cestách, teda tzv. svetelné znečistenie.
Posádky LZZS ATE sú schopné zasahovať v nočných hodinách a pomáhať pri nehodách a rôznych iných udalostiach prakticky na celom Slovensku.
Autor článku: TASR