Médiá sa už roky obávajú písať o rakovine hrubého čreva a konečníka. Tvrdia to organizátori osvetovej kampane Europacolon TOUR Slovensko 2008, ktorej zastávkou je na päť dní, oddnes do nedele 15. júna, Banská Bystrica. Prezidentka Europacolon Slovensko Jana Pifflová–Španková dodáva, že pre mnohých ostáva táto téma tabu napriek tomu, že rakovina hrubého čreva a konečníka je najčastejším typom rakoviny a v súčasnosti je kolorektálny karcinóm najčastejšou príčinou smrti v Európe.
Nadrozmernú maketu hrubého čreva, ktorá je súčasťou kampane, môžu Banskobystričania navštíviť v Európa bussines centre. Má všetkým priblížiť zdravé hrubé črevo a črevo postihnuté kolorektálnym karcinómom. Črevo, ktorým sa dá prejsť ako tunelom, formou roadshow navštívi v tomto roku desať slovenských miest. Zakladateľ Europacolon Slovensko Patrik Herman poznamenáva, že kampaň je zameraná na zvýšenie povedomia, prevenciu a skoré odhalenie rakoviny hrubého čreva a konečníka. Táto myšlienka uskutočniť celoeurópsku edukačnú kampaň a nutnosť vzdelávať širokú verejnosť odznela v marci 2008 aj na pôde Európskeho parlamentu v Bruseli. Slovensko sa tak do celoeurópskej kampane zapojilo ako prvá krajina.
Rakovinu hrubého čreva a konečníka diagnostikujú ročne na Slovensku asi u 3000 nových pacientov. Ako vyplýva zo štatistík, ak je ochorenie zachytené včas, dá sa vyliečiť až 95 percent postihnutých. Aj preto je podľa zakladateľky Europacolon Joly Gore-Booth dôležité zamerať na Slovensku pozornosť najmä na zmenu životosprávy a zvyšovať povedomie o skríningu. Až polovica ľudí by sa chorobe pritom mohla vyhnúť, ak by dbala na prevenciu.
V Európe zomiera na toto zákerné ochorenie každý rok až 200.000 ľudí, vo svete je to pol milióna. Presnú príčinu vzniku rakoviny hrubého čreva a konečníka sa zatiaľ nepodarilo odhaliť, no sú známe faktory, ktoré riziko ochorenia zvyšujú. Medzi ne patrí najmä ochorenie v rodine, vyšší vek, iné ochorenia hrubého čreva a konečníka, obezita, stravovanie a životný štýl. Cieľom osvetovej kampane Europacolon TOUR Slovensko 2008 je informovať a vzdelávať verejnosť aj prostredníctvom letákov, ktoré obsahujú dôležité informácie pre zachovanie zdravia a laickej verejnosti pomôžu zorientovať sa v problematike. Kampaň by mala pokračovať aj na budúci rok a realizovať by sa mala aj v menších slovenských mestách a obciach.
Autor článku: TASR