Nástup do materskej alebo základnej školy môžu u detí sprevádzať problémy nielen po psychickej, ale aj zdravotnej stránke. Niektorí chlapci a dievčatá vstup do nového neznámeho kolektívu znášajú ťažšie, čo môže spôsobovať, že častejšie chorľavejú. Dôvodom je najmä mikrobiálna flóra, ktorú má každý rozdielnu.
Mnohé baktérie sú totiž potenciálne patogénny a za určitých okolností môžu vyvolať ochorenie. Podľa pediatričky Marty Špánikovej, dieťa je zvyknuté na baktérie nachádzajúce sa v prostredí, v ktorom žije, napríklad v rodine. "Keď príde do novej komunity, kde si každý donesie svoju mikrobiálnu flóru, môže na to reagovať ochorením," vysvetlila Špániková. Zároveň upozornila, že pri vstupe do nového kolektívu zohráva svoju úlohu aj stres. "Čím je menšie (prostredie), tým sa dieťa horšie adaptuje. To je dôvodom, že môže mať častejšie infekcie," dodala.
Podľa Špánikovej ide najmä o ochorenia dýchacích ciest, najčastejšie postihnutie horných dýchacích ciest. Dôležité je, aby dieťa malo doma harmonické prostredie, a to z dôvodu, že stres vždy spôsobuje určitý vplyv na imunitný systém. Ako prevencia poslúži najmä správna výživa, dostatok pohybu na čerstvom vzduchu a dostatok vitamínov, či už v prirodzenej forme alebo v podobe preparátov.
Veľký dôraz kladie Špániková na to, aby sa mal kto o malého pacienta počas choroby postarať. "To znamená, že rodina by mala byť zabezpečená pre prípad, ak dieťa ochorie, aby ho mal kto zavarovať, aby mohlo ostať doma určitý čas," skonštatovala. Zo skúseností vie, že sa tým znižuje nielen stres rodiny, ale aj vstup dieťaťa do nového kolektívu je jednoduchší.
Za častými ochoreniami netreba hneď hľadať chronické ochorenia, ale treba brať ohľad aj na psychickú stránku dieťaťa. "Sú deti, ktoré separáciu neznášajú vôbec a nie sú dostatočne zrelé, aby boli separované od matky a rodiny," objasnila pediatrička. Vtedy netreba podľa jej slov dávať potomka do kolektívu za každú cenu, najmä ak ide o nástup detí do materskej školy. V prípade, že má dieťa má s adaptáciou problémy v prvom ročníku na základnej škole, väčšinou sa riešia prostredníctvom psychologicko–pedagogických centier.
Autor článku: TASR