Vitamíny a minerály vo vyššom veku

Vitamíny a minerály vo vyššom veku
Zdroj: bigstockphoto.com

Cítite sa stále mladí, ale vaše telo už nevládze ako kedysi? Alebo sa, nebodaj, cítite aj duševne úplne vyčerpaní a apatickí? Okrem optimizmu pomôžu vo vyššom veku aj výživové doplnky. Tak duši, ako aj telu.

Všeobecne za starších ľudí považujeme tých, ktorí majú 65 rokov a viac. Mnohí z nich sú stále vitálni a tvoriví, pracujú, starajú sa o seba i o rodinu. Žijeme svojimi pocitmi. Niekedy sa aj 20-ročný môže cítiť ako starec a 100-ročný zasa ako mládenec. Každý z nás však predsa len starne, fyzicky.  Koža sa stáva bledou, škvrnitou, stráca elastickosť, pribúdajú vrásky, vlasy vypadávajú, strácajú farbu, nechty na rukách aj nohách hrubnú, stávajú sa krehkými. Pribúdajú zdravotné problémy, oslabuje sa imunitný systém.

Zmeny vo vyššom veku nastávajú  aj vo výžive. Už nepotrebujeme toľko kalórií (stačí približne 1200 kcal), naopak, potrebujeme doplnky, ktoré nám každodenná strava nedá. Okrem pitného režimu je dôležitý najmä príjem vitamínov A, B, C. Nedostatok vitamínu D a vápnika spôsobuje mäknutie kostí, ich ohýbanie a defor-  mácie. Pomôže i práca v záhradke, každodenné pokojné prechádzky.

Vápnik - prevencia osteoporózy a podpora pri hojení zlomenín. Vápnik a železo by sa nemali užívať súčasne (prestávka aspoň 4 hodiny), ani s liekmi na liečbu štítnej žľazy.

Železo - stačia výživové doplnky s dávkou 10 mg a menej. Vyššie dávky železa môžu byť príčinou zápchy, podporujú tvorbu voľných radikálov,  poškodzujú pečeň, pankreas, kĺby, obličky, mozog a urýchľujú starnutie.

Kyselina alfa-lipoová - silný antioxidant, pomáha stabilizovať hladinu cukru v krvi a chráni bunky pečene pred negatívnym vplyvom voľných radikálov, zvyšuje hladinu glutatiónu, ktorý je potrebný pre pečeň, chráni oči pred vznikom šedého zákalu.

Koenzým Q10 - napriek tomu, že ho potrebuje každá bunka pre svoj život, jeho prirodzená hladina v tele sa s pribúdajúcimi rokmi znižuje, preto je jeho dopĺňanie dôležité najmä vo vyššom veku. Dodáva energiu pre denné aktivity organizmu, najmä pre prácu srdca. Je veľmi silný antioxidant - vychytáva voľné radikály. Chráni pred civilizačnými chorobami, vrátane rakoviny, predchádza rýchlemu starnutiu, únave, stresu a priaznivo pôsobí na imunitný systém. Koenzým Q10 objavili v r.1957 v mitochondriách hovädzieho srdca. Zvýšené množstvo Q10 je v srdcovom svale, v pečeni, v imunitnom systéme. Množstvo tejto kľúčovej látky začína prudko klesať už po dvadsiatom roku života. Veľmi účinne pôsobí proti starnutiu a rôznym degeneratívnym chorobám, zvyšuje produkciu protilátok v krvi. Jeho účinok posilňuje vitamín E a selén. Tvorbu tohto koenzýmu podporujú vitamíny B6 a B12, niacín a kyselina listová. Používa sa aj pri liečení schizofrénie, Alzheimerovej choroby, obezity, kandidózy, roztrúsenej sklerózy, cukrovky, pri znižovaní vysokého tlaku krvi. Prírodné zdroje Q10: pšeničné klíčky, ryžové otruby, mastné ryby (makrely a sardinky), sójový olej, arašidy, srdce, pečeň.

Ginkgo biloba - rastlinný extrakt, ktorý zlepšuje prekrvenie mozgu a pamäť, spomaľuje rozvoj Alzheimerovej choroby a demencie.

E a C - užívanie vitamínu E spolu s vitamínom C znižuje riziko vzniku stareckej demencie. Kombinácia týchto dvoch vitamínov je tiež účinná v prevencii vzniku šedého zákalu a postupnej degenerácie žltej škvrny. Céčka nepotrebujete viac ako 500 mg denne, vyššie dávky môžu aj uškodiť. Éčko užívajte maximálne v hodnote 100 IU denne vo forme výživového doplnku.

K vitamín - súčasť prevencie zlomeniny bedrového kĺbu.

Horčík - pomáha znížiť riziko cukrovky, vysokého krvného tlaku, zlepšuje stav kostí.

Beta-glukán - prírodný imunostimulátor. Zvyšuje odolnosť organizmu voči vírusovým, bakteriálnym, plesňovým a parazitárnym ochoreniam, aktivuje leukocyty (biele krvinky), ktoré sú zložkou imunitného systému a kontroluje hladinu cholesterolu a cukru v krvi.

Enzýmy

Sprevádzajú nás celým životom - bez nich by sme neprežili ani deň. Sú to bielkoviny, ktoré riadia látkovú výmenu. Potrebujeme ich i vo vyššom veku, pretože:

  • pôsobia pri premene potravy na využiteľné formy energie
  • zapájajú sa do hojenia rán
  • odstraňujú z tela zvyškové a toxické látky
  • rozpúšťajú opotrebované a odumreté bunky, ktoré potom telo vylúči
  • posilňujú obranu organizmu pri kontakte s choroboplodnými zárodkami
  • stimulujú mozog, tvorbu bunečnej energie a všetkých buniek, tkanív a orgánov

U starších ľudí je životne dôležitý dostatok enzýmov ako pepsín, pankreatín, trypsín a ďalších, ktoré majú protizápalový a protirakovinový účinok. Pomáhajú v liečbe cystickej fibrózy, tráviacich ochorení, potravinových alergií, porúch imunity, vírusových infekcií a športových poranení.

Máme po ruke

Rybí olej - výpomoc pre ľudí s vysokou hladinou triglyceridov, ale  môže zvýšiť aj hodnoty LDL cholesterolu. Ojedinelé nežiaduce účinky: úbytok vitamínu E v krvi, nevoľnosť, vracanie, opuchy, plynatosť, hnačka.

Sójový proteín - diéta obsahujúca vysoký obsah sójových proteínov môže znížiť hodnoty celkového cholesterolu, LDL cholesterolu a triglyceridov a zvyšuje hodnoty HDL cholesterolu. Proteíny si dopĺňajte aj zo živočíšnych zdrojov.

Rastlinné stanoly a steroly - bránia vstrebávaniu cholesterolu v čreve, môžu znižovať hodnoty celkového a LDL cholesterolu. Nájdete ich v niektorých druhoch ovocia, zeleniny, v rastlinných olejoch, orechoch, semenách a strukovinách, v margarínoch, v pomarančovej šťave a v diétnych doplnkoch. Pri užívaní v odporúčaných dávkach môžu znižovať hodnoty celkového a LDL cholesterolu. Na druhej strane margaríny môžu znižovať hodnoty dvoch potrebných látok: beta karoténu (druh vitamínu A) a alfatokoferolu (druh vitamínu E), preto sú o tieto látky často obohacované.

Špeciálnu kategóriu látok, ktoré nám pomôžu udržať si dobré zdravie, tvoria probiotiká. Svetová zdravotnícka organizácia definovala v roku 2001 probiotiká ako živé organizmy, ktoré pri podaní v dostatočnom množstve vyvolajú zlepšenie zdravotného stavu hostiteľa. Iľja Mečnikov, nositeľ Nobelovej ceny, pred viac ako 100 rokmi opísal ich význam pre zdravie a dlhovekosť človeka.

Je dobré vedieť:

  • Telesná teplota starých ľudí je nižšia, pretože sa utlmuje metabolizmus.
  • Znižuje sa tiež funkcia imunitného systému, čo má za následok zvýšenie incidencie infekčných, nádorových a autoimúnnych ochorení.
  • Medzi ďalšie zmeny patrí svalová slabosť, ktorá má za následok zhrbený postoj, znižuje sa hustota kostí (osteoporóza), čím sa zvýši ich krehkosť.
  • S pribúdajúcim vekom klesá respiračná účinnosť, zvyšuje sa náchylnosť na respiračné infekcie, pri zvýšenej aktivite sa často objavuje sťažené dýchanie.
  • Znižuje sa schopnosť adaptovať sa na stres, zhoršuje sa zrak a sluch, nastáva oslabenie chuťového a čuchového zmyslu, ubúdaním kožných receptorov sa zvyšuje prah citlivosti na bolesť a dotyk.
  • Nastávajú aj zmeny v trávení - znižuje sa tvorba tráviacich enzýmov, zvyšuje sa pH žalúdka, spomaľuje sa vstrebávanie výživných látok a liekov.
    U starých ľudí je častým problémom nechuť do jedla a zápcha, bežná je neudržateľnosť moču a časté nutkanie na močenie.
  • Nastáva postupný úpadok reprodukčnej schopnosti muža, u žien zastavenie ovulácie v menopauze.

Autor článku: Sabína Zavarská

Dátum zverejnenia: