Nespokojnosť pacientov s postupom pri liečbe, podnety v súvislosti s úmrtím, neetický prístup zdravotníckeho pracovníka k pacientovi či organizácia práce, to sú najčastejšie dôvody sťažností a podnetov, ktoré od januára do októbra 2008 riešil Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) v súvislosti s poskytovaním zdravotnej starostlivosti. Úrad prijal v tejto súvislosti celkom 1191 podnetov a sťažností. Najviac podnetov - 608 sa týkalo práve správneho poskytnutia zdravotnej starostlivosti (ZS). Ich opodstatnenosť je necelých 20 percent. "Dá sa teda povedať, že vo väčšine prípadov poskytli poskytovatelia zdravotnú starostlivosť správne," uviedol na dnešnom stretnutí s novinármi riaditeľ sekcie nad správne poskytovanou starostlivosťou ÚDZS Roman Benedik.
Najviac opodstatnených podaní bolo najmä v odbore chirurgia, všeobecné lekárstvo, vnútorné lekárstvo, gynekológia a pôrodníctvo, ortopédia a stomatológia. "Neopodstatnené podania často vznikajú ako následok komunikačných okolností," vysvetlil Benedik. Pacient v senzibilnom období si vyžaduje podľa úradu viac komunikácie zo strany poskytovateľa, na druhej strane však stojí častá vyťaženosť poskytovateľa. V oblasti nákupu ZS prijal v tom istom období úrad 311 podaní. Ich najčastejším dôvodom už od vzniku úradu sú poplatky (27 percent). Približne 25 percent podaní sa týkalo uzatvárania zmlúv medzi poskytovateľmi ZS a zdravotnými poisťovňami. Podľa riaditeľky sekcie dohľadu nad nákupom ZS Soni Kešjarovej je toto percento vyššie aj z toho dôvodu, že ZP zmenili svoju politiku v uzatváraní zmlúv a poskytovateľov si začali vyberať. Približne 6 percent podaní sa týkalo kúpeľnej liečby a rovnaké percento tvorili zdravotné výkony.
V mesiacoch apríl - máj 2008 sa ÚDZS zameral na kontrolu plnenia sľubov ZP v ich reklamných kampaniach. Náhodným výberom si zvolil jednu ponúkanú výhodu v každej ZP. "Reklamná kampaň ZP v roku 2007 bola oveľa korektnejšia ako v roku 2006," uviedla na margo výsledkov kontroly Kešjarová. Celkom si tak poistenci uplatnili 20.923 výhod, ktoré im poisťovne sľúbili v reklamnej kampani. Úrad takisto nezistil žiadne porušenie zachovania časovej kontinuity zmluvných vzťahov medzi ZP a poskytovateľmi ZS. Dôvodom takéhoto šetrenia bol podľa Kešjarovej prípad z roku 2007, keď neboli dostatočne vyexpedované zmluvy a vzniklo prázdne vákuum, nebola teda zazmluvnená minimálna sieť.
Autor článku: TASR