Zamestnanci by nemali zanedbávať pravidelné stravovanie

Väčšina ľudí si uvedomuje, že jesť vyváženú stravu je pre organizmus dôležité, ale pre ľudí pracujúcich celý deň to býva väčšinou nemožné.

Zvyčajne totiž nemajú dostatok času, aby si sadli k poriadnemu jedlu počas dňa. Bráni im v tom preplnený program, kedy sa stretávajú so zákazníkmi, alebo rokujú s obchodníkmi. Ideálne je pre nich jedlo, ktoré sa dá rýchlo skonzumovať. Zvyčajne ide o príliš malé porcie, ktoré majú vysoký obsah kalórií a sú nezdravé.

Dlhšia prestávka uprostred dňa zahŕňajúca výživné jedlo je najlepší spôsob akým zabezpečiť dostatok energie pre zvyšok dňa. Odborníci na stravovanie odporúčajú tri až päť jedál denne. "Ľudia, ktorí majú problém s váhou, alebo radi jedia, by mali jesť päť menších jedál denne," vraví Anke Wussowá, doktorka zaoberajúca sa stravovaním a výživou pracujúcich ľudí na univerzitnej klinike v nemeckom Luebecku.

"Pracoviská, ktoré nemajú jedálne, by mali mať kuchynky s mikrovlnkami, alebo sporákmi. To stačí na ohriatie jedla, alebo prípravu jednoduchých polotovarov," tvrdí Susanne Wendelová, ktorá v Mníchove učí ľudí zdravo sa stravovať. "Samozrejme na tanieri by malo byť vždy niečo čerstvé, najlepšie zelenina," dodáva Wendelová. "Navarte si večer, alebo cez víkend dvojité porcie jedál," navrhuje poradkyňa pre zdravú výživu Petra Heinle-Hettigová. Praktické riešenie, je mať prichystané malé porcie mrazených jedál, ktoré si môže človek vziať so sebou do práce.

Ľuďom, ktorí nemajú prístup do jedálne a ani si nemajú jedlo kde ohriať, odporúčajú odborníci pripravovať si obložené žemle s čerstvou zeleninou a kúskami chladného mäsa. Kombinácie je potrebné často obmieňať, aby sa vyhlo stereotypu. Wendelová vraví, že najlepšie je používať rôzne druhy pečiva a nátierok, čím sa zabezpečí rozmanitosť. Chutné a praktické prísady sú rôzne šaláty, ktoré človeka zasýtia a zároveň sú ľahké a zdravé.

Človek však musí byť pripravený na to, že ho pocit hladu pochytí aj medzi jedlami. Vtedy je najlepšie mať v zásuvke prichystané niečo zdravé. Napríklad oriešky, celozrnné keksíky, alebo sušené ovocie.

Jedna z najhorších situácii nastane, keď sa nejaké stretnutie predĺži a zaberie tak čas, ktorý mal pôvodne slúžiť na obed. Vynechanie obeda spôsobuje prejedanie sa počas večere a vtedy je najväčšie nebezpečenstvo priberania. Telo sa však dá veľmi ľahko oklamať.

"Keď ste naozaj hladní, najlepším trikom je rýchlo sa napiť, alebo zjesť jablko, aby mal žalúdok pocit, že je plný," radí Wussowá. Je tak menej pravdepodobné, že neskôr pri večeri zjete všetko čo vidíte.

Autor článku: TASR

Dátum zverejnenia: