Nespokojnosť s postupom pri liečbe, vystavenie práceneschopnosti či neetický prístup lekára k pacientovi. To sú najčastejšie dôvody sťažností pacientov na všeobecných lekárov, ktorých v minulom roku zaznamenal Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou 137 z celkového počtu 1431 podnetov.
Ako na dnešnej tlačovej konferencii informoval predseda úradu Richard Demovič, z tohto počtu je k dnešnému dňu definitívne vyhodnotených 66 podaní. "Sedemnásť z týchto podaní, ktoré boli uzatvorené, bolo opodstatnených, to znamená, že došlo k nesprávnemu poskytnutiu zdravotnej starostlivosti", uviedol. Desať z nich potvrdilo nesprávne poskytnutú starostlivosť a štyri podnety preukázali nedostatky v zdravotnej dokumentácii. Úrad v tejto súvislosti uložil sankciu v 10 prípadoch, v piatich dal návrh na uloženie pokuty odstúpený samosprávnym krajom. V dvoch prípadoch sa zatiaľ o sankcii nerozhodlo.
Jedným z opodstatnených podaní bol prípad pacienta s podozrením na chronickú infekciu močových ciest, ktorý strácal na hmotnosti a celkove chradol. Napriek tomu bol odoslaný na odborné vyšetrenia až po viac ako dvoch mesiacoch. "Za celý tento čas nebolo u neho vykonané jednoduché vyšetrenie - sedimentácia krvi a krvný obraz. Je to vyšetrenie, ktoré je nezaťažujúce, do dvoch hodín máte známy výsledok," upozornil Demovič. Pri neskoršej hospitalizácii bolo potvrdené nádorové ochorenie hrubého čreva. Pacientovi bola indikovaná operácia, ktorej sa však nedožil. Demovič v tejto súvislosti upozornil na dôležitosť absolvovania preventívnych prehliadok a ich dôslednosť nielen zo strany lekárov ale aj samotných pacientov. Apeloval najmä na poistencov, aby nezabúdali, že majú nárok na bezplatnú preventívnu prehliadku raz za dva roky. "Pacienti by nemali podceňovať význam preventívnych prehliadok a naopak nútiť lekára, aby nerobil prehliadku rozhovorom, ale vyšetrením," konštatoval. Naopak lekárom odporúča veľmi starostlivo pristupovať k akémukoľvek aj na pohľad banálnemu prejavu ochorenia.
Autor článku: TASR