Dyskalkúlia je porucha matematických schopností, tzn. schopností naučiť sa počítať a tieto vedomosti primeraným spôsobom používať. Uviedol pre TASR špeciálny pedagóg Martin Kmeť.
Podľa neho sa väčšina porúch učenia, do ktorých dyskalkúlia patrí, vyskytuje viac u chlapcov ako u dievčat. "Ak je podozrenie na dyskalkúliu zjavné, je vhodné okamžité vyšetrenie, pretože dieťa pracuje najskôr s nejakým názorom, pripája obrázok k nejakému číslu, neskôr pracuje s číslom," dodal s tým, že v matematike je postupnosť rôznorodejšia ako napríklad pri písomnom prejave alebo čítaní. Dyskalkúlia sa prejavuje napr. v tom, že ak sa aj zdá, že dieťa sa matematickú operáciu naučilo, nevie ju používať. V prípade spomínanej poruchy ide o individuálne posúdenie každého dieťaťa, pretože môže ísť o problém len v operáciách. Problém môže byť v tom, že si nevie ich použitie predstaviť alebo pri slovných úlohách si nedokáže dať dohromady súvislosti v zadaniach - o koľko menej, pred, trikrát viac a nevie tieto údaje vsadiť do matematického vzorca.
Dôležité je presne diagnostikovať, o aký problém u žiaka ide. Stanovenie diagnózy vychádza z psychologického vyšetrenia. Originálna dyskalkúlia sa podľa Kmeťa nedá úplne odstrániť, reedukácia však dokáže jej prejavy zmierniť. Pri náprave dyskalkúlie odborníci popri metodických odporúčaniach kladú dôraz na prístup k žiakovi ako na jeden z najdôležitejších momentov práce. Je dôležité, aby sa matematika vyučovala pozitívnym spôsobom a dieťa sa povzbudzovalo.
Autor článku: TASR