Špecifické poruchy učenia predstavujú heterogénnu skupinu ťažkostí s čítaním, písaním, pravopisom, matematikou, prípadne s nedostatkom organizačných alebo jazykových schopností. Zväčša sa vyskytujú vo vzájomnej kombinácii. "Odborné zdroje uvádzajú rozmedzie 5-10 percent populácie, výskyt 5 percent je však reálnejší," uviedol pre TASR špeciálny pedagóg Martin Kmeť.
Deti s poruchami učenia si aj pri primeranej inteligencii a primerane podnetnom prostredí nedokážu bez problémov osvojiť učivo bežnými vyučovacími metódami. "Ide o vývinové poruchy a podľa stupňa ich klasifikujeme na ľahšie, stredné a ťažké," povedal odborník. Vysvetlil, že deti s ľahšími príznakmi porúch môžu zvládnuť vyučovací proces aj v bežnej škole, ale ťažšie formy vyžadujú pomoc odborníka a indikáciu špeciálnej školy. "Poruchy učenia majú individuálny charakter a ich dôsledky, traumatizácia a frustrácia, zapríčinené u neliečených detí školskými neúspechmi, bývajú často závažnejším problémom než samotná porucha," dodal.
Poruchy učenia u detí nie sú ľahko identifikovateľným problémom, najskôr na ne upozorňujú len príznaky a prejavy. Ich identifikáciu sťažuje aj skutočnosť, že "čistá" porucha učenia je skôr výnimkou ako pravidlom. Poruchy učenia majú blízko k poruchám správania. Tie môžu vznikať práve v dôsledku porúch učenia. Dieťa môže pôsobiť lenivo, nepozorne, odmietavo. V predškolskom veku je ešte ťažké určiť, či ide o poruchu učenia. "Indíciami môžu byť rôzne prejavy správania, napríklad že dieťa uteká od stola, stále chodí jesť, nachádza si inú činnosť, len aby nemuselo pracovať, písať, počítať," vysvetlil.
Ako prvý by mal poruchu učenia identifikovať v školskom procese skúsený pedagóg. Ich príznaky a prejavy sa dajú rozoznať už počas prvého ročníka školskej dochádzky dieťaťa. "Poradenský servis poskytuje tím odborníkov v špeciálno-pedagogických alebo pedagogicko-psychologických poradniach," spresnil. Odborník nemusí poruchu potvrdiť ihneď, ale môže odporučiť počkať rok, dva, či sa potvrdí, pretože príznaky správania dieťaťa môžu mať iné príčiny. Rozhodne však odporučí sledovanie dieťaťa a individuálny prístup na základe individuálneho plánu. Porucha učenia sa dá na 99 percent určiť vo vyšších ročníkoch.
Včasná diagnostika je obrovskou výhodou pre dieťa, rodičov, ale aj školu. Pre dieťa nielen kvôli ľahšiemu zvládaniu školy, ale aj kvôli predchádzaniu osobnostným problémom, ktoré nerozoznané poruchy učenia a následný nesprávny prístup rodičov a školy štartujú. Odborník upozornil, že dieťa s poruchou učenia vyžaduje individuálny prístup, pozitívnu motiváciu s dôrazom na silné stránky osobnosti, spoluprácu rodiny, školy a odborníkov. Kmeť zdôraznil, že porúch učenia sa netreba báť a rodič by nemal skrývať problémy, naopak, by mal komunikovať s pedagógom, výchovným poradcom, psychológom alebo špeciálnym pedagógom, ktorí na školách pôsobia alebo vyhľadať pomoc na špecializovanom pracovisku, ktoré dieťaťu poskytne potrebný servis. Podľa neho by sa rodič nemal rozhodnúť riešiť problém sám "drilovaním" dieťaťa doma a zamieňaním domáceho prostredia za "druhú školu". V takýchto prípadoch totiž dieťa trpí dvakrát – raz v škole, druhýkrát doma. Pričom by práve domov mal byť prostredím, kde sa cíti dobre a spokojne a kde mu rodičia ukazujú, že o jeho probléme vedia, chápu ho a chcú mu pomôcť.
Poruchy učenia sa skrývajú pod predponou dys – dyslexia je porucha čítania, dieťa má ťažkosti pri osvojovaní si jazyka a jazykových procesov, ktoré sa prejavujú ako problematické písanie a čítanie. Dysgrafia je porucha písania, dieťa má ťažkosti s písaním a postihnutá je hlavne oblasť čitateľnosti a úpravy písomného prejavu. Dysortografia je porucha osvojovania gramatických pravidiel a prejavuje sa najmä v oblastiach ich osvojovania a aplikácie. Dyskalkúlia je porucha počítania, ťažkosti sú pri osvojovaní si a aplikácii matematických operácií a postupov.
Autor článku: TASR