Nebezpečenstvo za volantom môžu predstavovať aj energetické nápoje

Nebezpečenstvo za volantom môžu predstavovať aj energetické nápoje
Zdroj: bigstockphoto.com

Nebezpečenstvo za volantom nepredstavujú iba alkohol a drogy, ale aj energetické nápoje. Ako objasnil odborník na výživu Igor Bukovský, kofeín potláča únavu, ale nedodáva energiu, čo môže v konečnom dôsledku viesť k mikrospánku a následne k vzniku dopravnej nehody. Upozornil, že kombinácia energetického nápoja s alkoholom môže mať až toxický účinok.

Užívanie energetických nápojov za volantom neodporúča ani riaditeľ Odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru Milan Anjel. Podotkol, že práve mikrospánok je častým dôvodom ťažkých dopravných nehôd. Bukovský vysvetlil, že kofeín nie je stimulant ale "odbrzďovač únavy", ktorého účinky pretrvávajú tri až päť hodín. Podľa jeho slov sa pri dlhých cestách vodičovi môže stať preto osudné to, že kofeín zrazu nebude stačiť. Najväčšiu hrozbu však naďalej predstavuje požívanie alkoholických nápojov pred jazdou. Hlavný odborník ministerstva zdravotníctva pre medicínu drogových závislostí Ľubomír Okruhlica odporúča pred jazdou nepiť 24 hodín. Poznamenal, že rovnako nebezpečné ako šoférovanie pod vplyvom alkoholu je aj šoférovanie "po opici." Priblížil, že alkohol ovplyvňuje reakčný čas a výrazne znižuje správnosť rozhodnutí. Alkohol okrem iného spôsobuje zúženie zorného poľa, tzv. tunelové videnie.

Podľa štatistík Policajného zboru sa alkohol podpísal pod dopravnú nehodu vo viac ako v 3.000 prípadoch v minulom a podobne aj v predchádzajúcom roku. Ako uviedol Anjel, celkový počet dopravných nehôd mierne klesol, naopak počet vinníkov nehôd, u ktorých bol zistený alkohol, vzrástol. Upozornil, že problémom nie je iba alkohol, ale aj užívanie drog, ktoré však polícia v súčasnosti nemôže vzhľadom na chýbajúcu legislatívu diagnostikovať. Na bezpečnosť jazdy vplýva aj vybavenie automobilu. Viceprezidentka spoločnosti AAA Auto Karolína Topolová priblížila, že pre ženy je jedným z top kritérií pri výbere auta práve jeho bezpečnosť. Muži dávajú, naopak, prednosť značke a spotrebe. Či sa však táto opatrnosť žien pri kúpe prenáša aj do spôsobu jazdy, zatiaľ nie je preukázané. Ako vysvetlil Anjel, v súčasnosti nie je známy počet žien - vodičiek, ktoré spôsobili dopravnú nehodu pod vplyvom alkoholu či drogy. Takéto štatistiky by mali byť k dispozícii až od budúceho roka.

Aj nikotín či kofeín môžu byť za volantom nebezpečné

Podľa štatistík Prezídia Policajného zboru sa v minulom roku stalo 3122 dopravných nehôd, pri ktorých bol u vinníka zistený alkohol. Ide o najvyššie číslo za posledných desať rokov, teda od roku 1998, keď polícia zachytila 3184 takýchto prípadov. Prvých šesť mesiacov tohto roka nebolo zatiaľ tak tragických, ale podľa prieskumu vypracovaného magazínom onaaauto.sk je najnebezpečnejším obdobím koniec leta, teda mesiace august a september. Počet usmrtených sa v tomto období minulého roka oproti iným mesiacom takmer zdvojnásobil, informovala TASR šéfredaktorka magazínu Erika Hettešová.

Účinky "alkoholu za volantom" sú všeobecne známe, no situácia je zložitejšia u ostatných druhov návykových látok. "Od roku 2006 sa náš odbor snaží presadiť novelu zákona, ktorá by testovanie drog a iných návykových látok u vodičov motorových vozidiel vyriešila. To sa nám však doposiaľ nepodarilo," hovorí Milan Anjel, riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru. Ďalšie legálne drogy, medzi nimi napríklad kofeín a nikotín, rovnako ako možné riziká spojené s ich konzumáciou, nie sú natoľko preskúmané. Aj ony však môžu pre vodičov predstavovať určité nebezpečenstvo. "Sú to najmä muži, ktorí sa snažia prekonávať únavu za volantom pomocou energetických nápojov. Kofeín síce potlačí únavu, ale nedodáva energiu. Človek ide až do takzvanej 'prázdnej nádrže' a tu už hrozí mikrospánok," vysvetľuje Igor Bukovský z Ambulancie klinickej výživy s tým, že práve mikrospánok je najčastejšou príčinou dopravných nehôd.

Ženy sa zase viac riadia signálmi tela a radšej si doprajú potrebný odpočinok. "Na druhej strane sú to práve ženy stredného veku, ktoré najčastejšie sadajú za volant pod vplyvom sedatív. A tie sú hneď po alkohole pre vodičov najnebezpečnejšie," hovorí Ľubomír Okruhlica, hlavný odborník pre medicínu drogových závislostí Ministerstva zdravotníctva SR. Opatrnosť sa u žien prejavuje nielen pred sadnutím za volant, ale dokonca už pri nákupe auta. "Pre ženy je bezpečnosť jedným z top kritérií pri výbere auta. Tým, že volia vozidlá s maximálnym počtom ochranných prvkov, chránia seba i svoje deti pred možnými následkami dopravných nehôd," komentovala viceprezidentka spoločnosti AAA AUTO Karolína Topolová. "Presný počet žien, ktoré zapríčinili dopravné nehody a bol u nich zistený alkohol alebo iná návyková látka, v súčasnosti nepoznáme. Dá sa predpokladať, že ich počet stúpol priamo úmerne s celkovým počtom žien - vodičiek," doplnil Anjel. Štatistiky dopravnej polície rozdelené podľa pohlavia účastníkov cestnej premávky by mali byť k dispozícii od budúceho roka.

Autor článku: TASR

Dátum zverejnenia: