Bolesť hlavy – čo pomáha

Bolesť hlavy – čo pomáha
Zdroj: bigstockphoto.com

Bolí vás hlava? Kým siahnete po tabletke, môžete najprv vyskúšať niekoľko jednoduchých cvikov. Pomôžu vám zbaviť sa napätia, uvoľniť stuhnuté svaly a prekrviť mozog. S odbúraním napätia často odíde aj bolesť, vyprovokovaná stresom. Pokiaľ môžete, cvičte pri otvorenom okne alebo aspoň v dobre vyvetranej miestnosti.

Tlačíme bradu

Sedíme alebo stojíme, vyrovnáme si chrbát, spustíme plecia a „natiahneme“ krk. Prstami ľavej ruky tlačíme bradu smerom dolu – až sa nám vytvorí „dvojitá brada“. Tlačíme 10 sekúnd, potom tlak uvoľníme. Opakujeme 5-krát. Týmto cvikom mozog poriadne prekrvíme a okysličíme.

Masáž loptičkou

Postavíme sa chrbtom k stene, pričom sa opierame o malú masážnu loptičku s výstupkami. Loptičku umiestnime nie priamo na chrbticu, ale tesne vedľa nej. Mierne zohýbame nohy v kolenách, a tak pohybujeme hornou časťou trupu s loptičkou hore-dolu. Loptičkou striedavo prechádzame popri ľavej a pravej strane chrbtice. Každú stranu masírujeme asi 2 minúty. Je to výborná masáž na chrbtové svaly, ktorá dôkladne prekrví nielen chrbát, ale aj hlavu.

Napíname zátylok

Ruky zohneme ponad hlavu tak, aby sme mali lakte pred tvárou a dlaňami sa dotýkali zadnej spodnej časti lebky. Lakte tlačíme k sebe najsilnejšie ako sa dá. Súčasne vyťahujeme hlavu hore a dopredu, až kým necítime pnutie. Niekoľko sekúnd vydržíme a uvoľníme. Lakte pritom musia zostať stále tesne pri sebe, aby sme príliš netlačili na krčné stavce. Týmto cvičením sa výborne natiahne a uvoľní stiahnuté svalstvo na zátylku.

Krútime hlavou

Sedíme alebo stojíme, obe ruky si prekrížime pred hrudníkom, ľavú dlaň položíme na pravé rameno, pravú dlaň na ľavé rameno. Krk vytiahneme a hlavou pomaly otáčame doprava, najviac, ako sa dá. Niekoľko sekúnd podržíme a pomaly otočíme na druhú stranu. Cvik opakujeme 3-krát. Rozhýbeme a uvoľníme si tak krčné svalstvo.

Jemná masáž hlavy

Hocikedy, v práci či doma, pri bolesti hlavy z napätia pomôže jemná masáž spodnej zadnej časti hlavy. Ukazovákmi a prostredníkmi súčasne obidvoma rukami malými krúživými pohybmi pomaly prechádzame od kosti tesne za ušami do stredu temena, až kým sa prsty oboch rúk dotknú. Opakujeme 3 – 5 krát. Takouto jemnou masážou spodiny lebečnej uvoľníme stuhnuté miesta na zátylku, krv môže opäť voľne prúdiť do celej hlavy a prekrviť mozog.

Strečing na bočné svaly hlavy a krku

Sedíme, alebo stojíme. Ľavú ruku preložíme ponad hlavu a dlaň položíme na pravé ucho. Hlavu rukou pomaly tlačíme a zohýbame smerom doľava a dopredu. Pravú ruku pritom naťahujeme smerom k zemi. Vydržíme asi 15 sekúnd. Potom cvik zopakujeme druhou rukou na opačnú stranu. Opakujeme spolu trikrát.

Cvičenie či iné rady

Pri miernej bolesti síce pomáha fyzické cvičenie, ak vás však trápi silná bolesť, necvičte. Na zmiernenie bolesti, skúste napríklad studené obklady, ktoré si dajte na čelo alebo krk. Niekedy pomáha naopak horúca sprcha alebo relaxačne dýchacie cvičenia. Nezabúdajte: pri správnom dýchaní sa bránica zdvíha vyššie ako hrudník.

Užitie lieku

Keď cvičenia nezaberú a bolesť pretrváva, je nevyhnutne užiť liek. Ignorovať hlavybôľ by ste rozhodne nemali. Mnohí z nás sa domnievajú, že bolesť rovnako ako choroba patrí k životu a keď príde, musíme ju znášať a pretrpieť. Nie je to však pravda! Už známy duchovný spisovateľ Anselm Grun povedal: „Mať trpezlivosť neznamená prehliadať to, čo by sa zmeniť dalo a taktiež malo.“ Je dokázané, že ľudia s pozitívnym postojom k životu znášajú bolesť lepšie a skôr sa jej aj zbavia. Udržiavanie psychickej pohody je veľmi dôležité, pretože pri dlhodobých útrapách sa môžu objaviť depresie, poruchy spánku, strata chuti do jedla či pocit bezmocnosti. Nečakajte teda, kým sa bolesť rozhodne odísť a prestane Vás trápiť. Užite liek.  Vhodným bojovníkom proti bolesti sú analgetiká.

Kedy navštíviť lekára

Keďže bolesť môže signalizovať aj závažné ochorenie, neváhajte s návštevou lekára v prípade, že:

  • vás hlava bolí čoraz častejšie
  • objavuje sa náhle a bez „príčiny“
  • sú prítomné aj ďalšie príznaky (nauzea, zvracanie)
  • jej intenzita je neznesiteľná alebo ruší spánok
  • začína vám prekážať pri výkone bežných povinností
  • vyskytuje sa pri nej slabosť končatín alebo iné neurologické príznaky
  • objaví sa po úraze
  • pretrváva nepretržite viac ako 2 týždne

Časte bolesti hlavy dokážu človeku poriadne znepríjemniť osobný aj pracovný život. Aj keby bolesť zmizla po piatich minútach – nemá to nič spoločné s možnou serióznosťou vášho problému. V žiadnom prípade by ste ju, najmä ak sa opakuje, nemali podceňovať.

Autor článku: Martina Hanzelová, časopis Moderná žena

Dátum zverejnenia: