Neblahým dôsledkom pasívnych diét sa dá zabrániť aktívnym pohybom

Pri redukčnom chudnutí bez aktívneho pohybu sa z organizmu stráca nielen tuk, ale aj aktívna svalová hmota, dokonca aj kostné tkanivo môže začať uvoľňovať vápnik a mierne sa demineralizovať. Takýmto dôsledkom pasívnych diét sa dá zabrániť aktívnym pohybom. Uviedol to pre TASR odborník z oblasti poradenstva pre obezitu, výživu a zdravý životný štýl Peter Minárik.

"Nosiť menšiu hmotnosť prispieva k lepšiemu životnému pocitu," dodal s tým, že pozitívny pocit sa mnohonásobne zvýši, ak začne človek pestovať aktívnu svalovú hmotu zdravým pohybom. Všeobecná absencia pohybovej aktivity v životnom štýle potencuje riziko nevhodného priberania na telesnej hmotnosti a priberanie prináša ďalšie zdravotné riziká. "Pokiaľ má človek ľahkú nadváhu a nie je to progresívne, organizmus to môže zvládnuť, ale v prípade ak prírastky hmotnosti rastú, sa okrem iných zdravotných dôsledkov sekundárne zoslabuje schopnosť človeka aktívne sa hýbať," upozornil.

Podľa skúseností gastroenterológa najčastejšie posielajú pacientov do ambulancií výživy s odporúčaním schudnúť najmä ortopédi. "Ľudia majú choré kĺby, väčšinou koksy a kolená. Napríklad pri totálnej endoprotéze ortopédi vyžadujú, aby bola hmotnosť pacienta primeraná," spresnil. Minárik konštatoval, že ide o bludný kruh. "Čím menej sa hýbem, tým viac priberám, čím viac priberám, tým mám väčšie pohybové hendikepy, a tým viac priberám, pričom jem úplne rovnako," zhodnotil. Zároveň ilustroval dôležitosť pohybu pri redukcii hmotnosti na výsledkoch lifestylovej štúdie zo Spojených štátov, ktorá sledovala niekoľko tisíc respondentov. Štúdia rozdelila ľudí na v redukcii hmotnosti skupinu úspešných a neúspešných a po porovnaní oboch skupín odborníci stanovili kritériá úspechu udržiavania hmotnostných úbytkov.

Väčšina respondentov úspešnej skupiny bola podľa Minárika, konzistentná v mnohých ukazovateľoch. "Celé sledované obdobie sa stravujú nízko kaloricky a nízkotučne. Pravidelne raňajkujú a sledujú svoju hmotnosť. Televíziu sledujú menej ako 21 hodín do týždňa, teda menej ako tri hodiny denne a do toho je zarátaná aj domáca zábava pri počítači," spresnil, pričom upozornil, že v činnostiach úspešnej skupiny v 90 percentách nechýbala pravidelná pohybová aktivita, ktorú predtým nerobili. To je podľa Minárika presvedčivý dôkaz o tom, že bez pravidelnej pohybovej aktivity je minimálna šanca, že budeme úspešne zdravo žiť a úspešne udržíme úbytok hmotnosti po diéte. "Dnes sú už ľudia o týchto zásadách dostatočne poučení a na ospravedlnenie nadváhy a nedostatku pohybu používajú všestranné výhovorky," upozornil Minárik. Väčšina výhovoriek je subjektívna, objektívnych je veľmi málo. Ľudia často odôvodňujú absenciu pohybu nedostatkom času.

Odborník považuje za vhodný spôsob pohybu aj nechať auto doma a absolvovať pohyb počas pracovného dňa aktívnou chôdzou. "Vždy je ľahšie nájsť si rôzne racionalizácie ako nechať auto doma v garáži. Vozíme sa z pohodlnosti," zhodnotil. Pre aktívny pohyb je dôležitá najmä motivácia. Podľa Minárika je to u mužov najmä strach o zdravie a u žien býva najčastejšou motiváciou najmä estetický moment. "Nie je to ale len o obezite a o štíhlosti. Pri nadváhe a obezite ide aj o zvýšenú hladinu tukov v krvi, o zvýšený krvný tlak, o onkopreventívne pôsobenie. Ľudia si ešte stále neuvedomujú, že nezdravým štýlom života ich veľmi podporujú," uviedol.

Aktívny pohyb je integrálnou súčasťou zdravého spôsobu života. Zdravá výživa je dôležitou časťou života, ktorá patrí k zdravému životnému štýlu, ale bez zdravého pohybu v správnej životospráve nikdy nedosiahneme stopercentný účinok. "Kto by nechcel byť aj v starobe aktívny, chodiť na výlety, bez problémov sa zohnúť..., ale preto treba niečo urobiť už v mladom a produktívnom veku," uzavrel Minárik.

Autor článku: TASR

Dátum zverejnenia: