Narcis znamená nádej pre onkologických pacientov

Občania Slovenska budú mať v piatok 16. apríla opäť príležitosť vyjadriť spolupatričnosť a súdržnosť s onkologickými pacientmi počas 14. ročníka verejnej finančnej zbierky známej pod názvom Deň narcisov. V Bratislave je na piatkové popoludnie pripravený ďakovný koncert Dňa narcisov. V Košiciach darcovia budú mať voľný vstup do galérií, múzeí a knižníc.

Deň narcisov ako v predchádzajúcich rokoch pripravila Liga proti rakovine (LPR), spravidla sa koná v apríli, avšak za 14 rokov existencie verejnej zbierky sa táto uskutočnila aj v marci i máji. Vyzbieranými prostriedkami sa financujú projekty na základe žiadostí zo všetkých regiónov Slovenska. O prerozdelení výťažku rozhoduje Generálna rada LPR. Oficiálny výnos zbierky z Dňa narcisov 2009 predstavuje sumu približne 924.743 eura. Od roku 1997 sa v rámci Dňa narcisov angažuje prezidentka Generálnej rady LPR Eva Siracká.

Dobrovoľní darcovia za príspevok dostanú od dobrovoľníkov narcis. Žltý kvietok jari a nádeje vyjadruje spolupatričnosť s chorými a symbolizuje podporu pre preventívne, informačné a psychosociálne projekty i ďalšie programy LPR.

Cieľom Dňa narcisov je dostať problematiku boja proti rakovine i pravdu o postavení pacientov s onkologickými ochoreniami bližšie k ľuďom - priamo do ulíc miest a obcí. Ide o to, aby sa diagnóza rakovinového ochorenia neponímala ako strašiak, ale ako možnosť na spájanie ľudí.

Podobne ako v minulých rokoch aj teraz budú mať darcovia možnosť vložiť finančný príspevok do pokladničiek dobrovoľníkov LPR, zbierka sa dá podporiť aj zaslaním krátkej textovej správy na číslo 848 v sume jedno euro v sieti mobilných operátorov. V roku 2009 sa prvýkrát prostriedky zbierali v eurách, nie v korunách.

Deň narcisov sa prvý raz konal 21. marca 1997 v šiestich slovenských mestách v obchodných domoch jedného, dnes už obchodného reťazca. Už vtedy dobrovoľníci chodili s pokladničkami, do ktorých ľudia vkladali príspevky, za čo dostali žltý - živý alebo umelý narcis a brožúrky o onkologických ochoreniach i možnostiach prevencie. V roku 1999 pri treťom ročníku Dňa narcisov sa do akcie LPR zapojili aj veľké spoločnosti - siete rýchleho občerstvenia, mobilného operátora i niekoľkých bankových domov.

V roku 2000 sa prvýkrát zapojili do Dňa narcisov aj múzeá a galérie v Košiciach a odvtedy sa pravidelne podieľajú na tejto akcii. Každý, kto prispel na konto LPR, mal do nich voľný vstup.

Skúsenosti ukázali, že prispievali najmä mladí a starší ľudia. Postupom rokov sa zvyšoval počet miest a obcí, v ktorých sa verejná finančná zbierka v rámci Dňa narcisov organizovala.

Onkologický ústav sv. Alžbety v Bratislave dostal 4. apríla 2003 v rámci Dňa narcisov od istej podnikateľky z Turzovky obraz akademického maliara Petra Augustoviča. Zobrazená kytica mala spríjemniť prostredie pacientom i návštevníkom ústavu. Pritom darkyňa, ktorá sa napriek pokročilému veku a slabšiemu zdraviu presadila v rámci malého podnikania v oblasti maľovania vianočných ozdôb, obraz získala v roku 2003 ako cenu sympatie v súťaži Vynikajúca podnikateľka SR 2002.

V roku 1997 sa vyzbieralo 420.000 korún, v roku 2002 sa podarilo prekročiť hranicu desať miliónov korún, keď celkový výnos predstavoval sumu 13.834.925 Sk. V roku 2004 sa v slovenských mestách a obciach podarilo vyzbierať 15.400.000 korún. V roku 2007 sa podarilo prekročiť hranicu 20.022.222 Sk. V roku 2008 sa vyzbieralo 24.265.399 Sk, v roku 2009 to podľa stránky LPR bolo 924.743,96 eura.

Vo svete sa akcia na podporu boja proti nádorovým ochoreniam prvýkrát uskutočnila v roku 1987 v Írsku. Iniciovala ho Írska liga proti rakovine s cieľom získať finančné prostriedky na zlepšenie starostlivosti o onkologických pacientov. Odvtedy si podujatie získavalo presvedčenie a srdcia mnohých ľudí v mnohých štátoch sveta. Aj v nich sa vyjadrením boja proti rakovine stal žltý narcis. Akcia sa stala pre mnohých symbolom jari a nádeje do života.

Autor článku: TASR

Dátum zverejnenia: