Najzdravšou diétou je primeraná redukcia

Pokiaľ sa v odbornej medicínskej terminológii pod pojmom diéta rozumejú liečebné a redukčné diéty alebo využívanie diétneho systému pre chorých pacientov v nemocniciach, väčšina laickej verejnosti si pod týmto pojmom predstavuje radikálne prístupy zmeny stravy z dôvodu znižovania telesnej hmotnosti. Uviedla to pre TASR Jana Jurkovičová z Ústavu hygieny v Bratislave.

Nesprávne používanie pojmu diéta zrejme vychádza aj z nepresného prekladu z anglosaskej literatúry, v ktorej normálnu bežnú stravu označujú výrazom 'diéta'. V našich podmienkach by podľa jej prekladu zodpovedali pojmy stravovanie, výživa a jedlo. "Zdravý človek sa má normálne stravovať a nemusí držať žiadnu diétu," konštatovala Jurkovičová, pričom dodala, že k redukcii stravy a starostlivosti o to, ako človek vyzerá, ľudia pristupujú práve na jar, aby v letnom období aj v ľahšom oblečení vyzerali dobre. Zimné obdobie je podľa odborníčky charakteristické menšími dávkami pohybu a príjmom energetickejších jedál, prirodzeným dôvodom prírastku nadbytočných kilogramov a jarné obdobie je vhodným obdobím redukcie a obnovovania síl organizmu.

"Dôležité je vedieť si vhodne vybrať a v diétach sa treba vedieť orientovať, pretože viaceré môžu zdravie človeka skôr poškodiť, ako mu prospieť," upozornila Jurkovičová na margo širokej ponuky a propagácie diét, s ktorými sa stretávajú čitatelia módnych a lifestylových časopisov a knižných publikácií. Pri správnej redukčnej diéte je dôležité redukovať celkový príjem energie. Správna redukčná diéta si zachováva základnú zásadu zdravej výživy, teda pestrosť a vyváženosť a majú v nej byť zastúpené v správnom pomere všetky druhy potravín. "Všetky diéty, ktoré nejaké potraviny buď úplne vylučujú, alebo sú postavené na konzumácii len jedného druhu potraviny, nie sú vôbec zo zdravotného hľadiska vhodné a môžu organizmus poškodiť," varovala Jurkovičová a dodala, že pri tomto type diét sa výsledok síce môže ukázať, ale trvá naozaj len krátkodobo. Priblížila, že sa stretla s diétami, v ktorých sa odporúčalo jesť len kuracie mäso. "Nie je na to žiadny dôvod, pretože väčšina chudých mias má celkom rovnakú energetickú hodnotu," uviedla Jurkovičová. Každý druh mäsa má odlišnú skladbu a prostredníctvom ich konzumácie dodávame organizmu rôzne užitočné výživové komponenty. "Nie je dôvod na to, aby sme sa sústreďovali len na jeden druh mäsa. Ak však chceme pri redukcii znížiť príjem energie, v jedálnom lístku by malo prevládať čo najchudšie mäso," vysvetlila.

Základnými živinami sú bielkoviny, tuky a sacharidy. Ich zastúpenie vo vyváženej strave by malo byť v pomere 1:1,2:6-7, čiže jeden diel bielkovín, o niečo väčší diel tukov a asi 6-7 dielov sacharidov. Diéty, ktoré odporúčajú vylúčenie chleba, pekárenských výrobkov, cestovín a príloh úplne odporujú zastúpeniu živín potrebných pre organizmus. Najväčší podiel z nášho energetického príjmu tvoria sacharidy. Do tejto skupiny patria jednoduché cukry ako glukóza, fruktóza a repný cukor (sacharóza) a skupina komplexných sacharidov ako vláknina a škrobové látky, ktoré sú zdraviu veľmi prospešné. "Ak nám ide o znižovanie energie, môžeme vylúčiť jednoduché cukry vo forme sladidiel, sladkostí, cukroviniek a sladených nealkoholických nápojov, ale chlieb, cestoviny, a ostatné obilninárske výrobky, najmä celozrnné, nesmú v našej strave v žiadnom prípade chýbať," dodala odborníčka. Jednostranné diéty ako ryžovú, zemiakovú a podobne považuje Jurkovičová za úplne nevhodné. "Organizmus je zahltený len jednostrannou potravou, nedostáva celé spektrum hlavných živín, vitamínov, minerálov. Ochudobňujeme ho. Týždeň to možno vydrží, ale niekoľkotýždňové podobné stravovanie môže poškodiť rovnováhu vnútorného prostredia," upozornila.

Podľa nej sa aj v lifestylových časopisoch dajú nájsť diéty postavené na racionálnom základe. Je ale na čitateľoch, do akej miery sú informovaní o nutričných hodnotách jednotlivých zložiek výživy, aby vedeli rozlíšiť, ktorá diéta môže zdraviu prospieť a ktorá ho môže poškodiť. "Sme bombardovaní takými informáciami, že človek bez medicínskeho vzdelania sa veľmi ťažko orientuje v širokom spektre ponúkaných diét. Platí vždy základná rovnica – koľko energie do organizmu dostanem, toľko z neho musím vydať. Ak sú tieto dve položky v rovnováhe, organizmus ani nechudne ani nepriberá. A ktorá prevažuje, tak podľa toho chudneme alebo priberáme," vysvetlila. Najlepší spôsob redukcie je podľa nej nižší energetický príjem pri pestrej a vyváženej strave, ktorý je vhodné skombinovať s vyšším energetickým výdajom, teda s telesnou aktivitou. "Počas jarných slnečných dní je na aktívny pohyb to najvhodnejšie obdobie," uzavrela Jurkovičová.

Autor článku: TASR

Dátum zverejnenia: